kulcsár edina
A nehezen belátható keresztezõdésbe betekintõ, illetve a tolatásnál, oldalirányból közeledõ jármûvekre figyelmeztetõ berendezések nagyban megkönnyítik az autósok dolgát. A Ford új fejlesztése most ezt a két rendszert ötvözi.
Az autós optikai rendszer 1 megapixeles kamerái a kocsi orrán, illetve farán helyezkednek el, és 180 fokban figyelik környezetüket. Mivel azonban az emberi szem számára az ilyen félgömb-panorámakép nehezen értelmezhető, a műszerfali monitoron hármas osztásban jelenik meg a kép: torzításmentes képen láthatjuk a balról és jobbról érkezőket, valamint középen egyenesen előre, illetve hátra tekinthetünk, a tolatókameráknál megszokott módon.
Az első és hátsó kép akár egyidejűleg is megjeleníthető a műszerfali 8 colos monitoron; a kép 10 km/óra sebesség felett automatikusan kikapcsol.
A hármas konfiguráció kedvezőbb, mint az eddig elterjedt, kettős osztású képek, ahol csak balra, illetve jobbra tekintett a kamera: a középső nézet elhagyása funkcionálisan indokolt volt, ám aki próbált ilyen rendszerrel manőverezni, tudja, hogy a kép értelmezése a folytonosság hiánya miatt igen nehézkes.
Európában az idén bevezetendő Ford S-MAX és Galaxy buszlimuzinokon debütál az új technológia, amelyet
2020-ra minden szabadidő- és kishaszonjárművén be szeretne vezetni a gyár.