kulcsár edina
Egy nyomós okkal több, hogy az ember komolyan vegye ezt a szabályt!
Egy baleset után nem csak a rendőrök büntethetnek, de a biztosítók is megtagadhatják a kártérítést, vagy csökkenthetik a kártérítési összeget, sőt, be is hajthatják az okozón a károkat, egy be nem csatolt biztonsági öv miatt. Vagyis nem csak a rendőr és a testi épségünk miatt érdemes bekötni az övet!
A tavaly végzett felmérés szerint Magyarországon a járművezetők 88,5%-a, az első ülésen utazók 87,3%-a, a hátsó utasok 57,1%-a csatolta be a biztonsági övét. A be nem csatolás indokai a feledékenységtől a felelőtlenségen át a meggyőződésig terjednek. Rájuk vélhetően nem hat a rendőrség által kiszabható bírság összege, talán a biztosítók által kiróható szuper magas büntetéseké fog. A biztonsági öv használatában élen járó országok egyébként 98-99%-os csatolási aránnyal vezetnek. Ilyen ország például Svédország.
Élő biztosítás mellett is – kötelező gépjármű felelősségbiztosítás esetén, cascónál ritkábban – egy baleset utáni kárkifizetéskor a biztosító csökkentheti a kártérítési összeget (30-50%-kal), vagy meg is tagadhatja a kárkifizetést, illetve behajthatja a kár értékét a baleset óvatlan felelősén. Az így meg nem kapott, vagy épp károkozás esetén behajtott összeg a rendőrség által kiszabható bírság sokszorosát is elérheti, akár anyagi csőddel fenyegető is lehet – figyelmeztet a rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága.
Azt már tudjuk, hogy a biztosítók 30-50%-kal kevesebb kártérítést fizetnek a baleseti sérülteknek, ha nem kötötték be magukat. De mekkora a rendőrségi bírság összege? Ez attól függ, hogy lakott területen, azon kívül vagy autópályán nem volt bekötve a gépjármű vezetője vagy utasai. A bírság ettől függően 10.000, 15.000 vagy 20 000 Ft lehet.
Ha nem csatoljuk be az övünket és balesetet szenvedünk, jobb esetben csak a kárunkat nem fizetik ki. A Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) közleménye szerint azonban előfordult már olyan is, hogy egy halálos baleset után nem fizetett a gyászoló családnak egy fillért sem a biztosító, mivel kiderült, azért halt meg a sofőr, mert nem volt bekötve. A biztosítótársaságok minden személyi sérüléses kár esetén vizsgálják az öv használatát. Az eljárást azzal legalizálják, hogy a KRESZ kimondja: a biztonsági öv használata kötelező.
Tény az is, hogy a biztonsági öv bekötése mintegy 60%-kal csökkenti a halálos vagy súlyos sérülések kockázatát. Az övhasználat az egy kocsiban utazók sérülési esélyét is befolyásolja: az első ülésen ülők több mint kétszer nagyobb eséllyel halhatnak meg egy súlyos balesetben, ha a mögöttük ülő ember nincs becsatolva és a balesetben a teste előre csapódik.