kulcsár edina
Mostanában sokan indulnak útnak alaposan megpakolt autókkal. Ahhoz, hogy ők és a csomagok is épségben célba érjenek, ezeket a pakolási szabályokat érdemes betartani!
A rögzítetlen vagy helytelenül pakolt csomagok egy erősebb fékezés vagy kisebb baleset esetén is komoly sérüléseket tudnak okozni a bent ülőknek. A tömegének sokszorosával előrevágódó csomag könnyen sérülést okozhat, amit így lehet elkerülni.
Ha egy 50km/h-val haladó autót hirtelen le kell fékezni, mondjuk egy defekt miatt, akkor a hátsó ülésen rögzítetlenül hagyott 20 kg-os csomag a tömegének a negyvenszeresével tör az elöl ülők felé. Így lesz hirtelen a 20 kg 800. Ennek pontos értéke a röppálya hosszától is függ, de az biztos, hogy ez a szám egy elég jó közelítés-olvasható a rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottságának weboldalán.
Alulra tegyük a nehéz és méretes csomagokat és feljebb a könnyebb holmikat. Szedánoknál a csomagok zárt csomagtartóban vannak, csak extrém esetben törhetnek előre az utastérbe – például tömör, nehéz szállítmány esetén: súlyzó, autóalkatrész, építőanyag. Kombiknál és egyterűeknél a hátsó üléssor rögzítését viszont áttörheti egy-egy nehezebb bőrönd, így ezeket érdemes csomagrögzítő hálóval is fixálni. A kombikkal utazók gyakran a kalaptartó magasságán túl pakolnak. A csomagrögzítő háló vagy rács ekkor is hasznos lehet, mert baleset esetén bármi – még egy esernyő is -, el tud szabadulni és önálló életre kel. Ha más nincs, akkor a gumipókos rögzítés is segít a magasra rakott csomagok rögzítésében.
Aki kerékpárt visz az autó egybenyitott utas- és csomagterében, az is nagyon ügyeljen a biztonságos rögzítésre. Félig lehajtott hátsó ülésen kerékpár mellett, ha lehet, kerülni kell utas elhelyezését, hiszen a bringa merev fém alkatrészei egy esetleges oldalütközés esetén súlyos sérüléseket okozhatnak még alacsony sebességnél is.
Ha nincs teljesen tele a csomagtartó, akkor soha ne középre tegyük a tárgyakat. Toljuk azokat az üléstámlához és két oldalra. Nagyon szerencsétlen esetben még kisebb súlyú tárgyak is tudnak halálos sérülést okozni, mint például egy kulcscsomó. Emiatt az utastérbe lerakott tárgyakra is figyeljünk, és bár sokan idegenkednek tőle, de a hátsó ülés helyett jobb az ülés előtti lábtérbe a padlóra tenni a vinni valót, vagy a biztonsági övvel rögzíteni.
Kombi és egyterű autók a hátsó üléssorainál minden esetben – még üresen is – kapcsoljuk be a biztonsági övet. Baleset esetén egy helyéről kirepülő üléssor komoly károkat tud tenni a bent ülőkben.