kulcsár edina
Egész héten fokozottan ellenőrzik a passzív biztonsági rendszerek használatát.
Ha nem kötöd be magad, két dolog történhet. Egy: elbúcsúzhatsz némi pénztől, ami fájdalmas tud lenni. Kettő: elbúcsúzhatsz az egészségedtől, ami még fájdalmasabb. Hogy az utóbbi minél kevesebbszer történhessen meg, a rendőrök rendre ellenőrzik a biztonsági öv használatát. Most például akcióhetet tartanak, amelynek keretében kiszűrik mindazon autókat, amelyekben akár a sofőr, akár egy utasa becsatolatlanul maradt.
Az április 10-ig tartó fokozott ellenőrzést az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata kezdeményezte, mivel az Európai Unió összes tagállamában kötelező a biztonsági öv használata. Az első üléseken az autósok 93 százaléka betartja a szabályt, azonban a hátul utazók esetében Magyarországon ez a szám már csak 58 százalék.
A Ripost megkérdezte az igazoltató rendőröket, mennyivel könnyítik meg a szabálytalankodók pénztárcáját. Elmondásuk szerint
is fájhat, ha valakit azon csípnek, hogy nem használja az övét. Mármint a sajátját, merthogy az utas is maga felel a bekötöttségért. Tehát nem a sofőr kapja a büntetést, hanem az adott utas, ha nincs becsatolva, mindegy, hogy a vezető mellett vagy mögött ül.
Azért a nagy szigor, mert azok, akik hátul ülve nem kötik be magukat, baleset esetén az elülső ülések hátuljába csapódhatnak, ami nemcsak az ő életüket veszélyezteti, hanem az elöl ülőkét is.
Az ember teste, ha nincs bekötve, ugyanolyan sebességgel megy tovább, a fizika nem kivételez. Szimuláltak olyan baleseteket, ahol ölben fogtak babát, azt már 20-as tempónál történő csattanásnál sem lehetett megtartani. Súlyos tévhit, hogy a biztonsági öv ilyenkor megfojthatja az utast. Éppen hogy megóvja az életét azzal, hogy ütközésnél visszahúz. Rengeteg olyan esetnek voltunk tanúi, ahol a rommá tört autóból épségben lehetett kivágni a bekötött embert, és sajnos rengeteg olyannak is, ahol nem használták az övet, és kirepültek a szélvédőn keresztül. Nekik szinte esélyük sincs a túlélésre
- mondta el a Ripostnak László Endre Márton, a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat alapítója.
Az Országos Mentőszolgálat pedig közösségi oldalán arra figyelmeztetett, hogy sokan a járműbe épített biztonsági rendszert öv nélküli „vakcsattal” próbálják kijátszani. Így a figyelmeztető hangjelzés valóban abbamarad, de cserében saját kocsija helyett könnyen egy mentőben találhatja magát a cseles autós.