kulcsár edina
A fagyos reggelek egyik velejárója, hogy hideg az autó utastere, motorja, ablakai. Azért, hogy ez mielőbb változzon, sokan járatják a kocsi motorját indulás előtt. Jól teszik?
Van, aki szerint elengedhetetlen, hogy télen egy kicsit melegítsük a motort indulás előtt. Mások szerint ez drága mulatság és sokan úgy vélik, a környezetre és az autóra nézve is káros a motormelegítés. Kinek lehet igaza?
Az elektromos autókat használóknak, az autójukat védett garázsban tartóknak nagy gondjuk nincs a bemelegítéssel. Azok is könnyebb helyzetben vannak, akiknek az autóiban állófűtés van, ami programozva vagy távirányítóval indítva felmelegíti az utasteret és a motor hűtőfolyadékját, így segítve a téli indulást – írja az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága.
Az utcán parkoló autósoknak sem érdemes indulás előtt túráztatott motorral a kocsiban ücsörögniük amíg az felmelegszik, sőt, nem is igazán ajánlott. Méghozzá azért nem, mert haladás közben a bemelegedés folyamata sokkal gyorsabb az üresjárati üzemhez képest, illetve az üresben akár emelt fordulatú üzemeltetéshez képest is.
A német autóklub, az ADAC letesztelte, mennyit melegszik a motorolaj és az utastér négy perc alatt a téli hidegben. Azon kívül, hogy kiderült, nem sokat, az is világossá vált, ha hagyjuk a motort álló helyzetben felmelegedni, az növeli az üzemanyag-fogyasztást, a környezetet is rendkívül szennyezi, és a motor kopása is nő.
A Németországban érvényes KRESZ kimondja, hogy a járművek használatakor tilos a felesleges zaj keltése és az elkerülhető károsanyag-kibocsátás. Különösen tilos a járművek motorját szükségtelenül járatni, valamint a járműajtókat túl hangosan becsukni. Aki megszegi ezt a szabályt, annak pénzbírsággal kell számolnia, plusz adminisztrációs költséggel. Ez alól csak a teherautók kivételek.
Egy régi autót – főleg, ha dízel – valóban nem ártott egy kicsit járatni indulás előtt, de a modernebb autóknál erre már semmi szükség. Olyannyira nincs, hogy maguk az autógyártók is felhívják erre a figyelmet a felhasználói kézikönyvekben. Az igazi hidegindítás szakértője, az orosz autóklub is hasonló elvet vall. Szerintük a mai motorok üresjáratban nagyon lassan melegednek, menet közben viszont hatékonyan és gyorsan üzemi hőmérsékletre kerülnek. Azt sem árt tudni, hogy a mai modern motorolajok kenőképessége hidegen is jó, nem marad kenés nélkül a motor hidegüzemben sem. Az üzemi hőmérséklet eléréséig érdemes kerülni a magasabb fordulatszámon az erős gyorsítást, vagy éppen az alacsony fordulatszámon történő erős terhelést.
Persze vannak olyan téli szituációk, amikor érdemes álló helyzetben járatni a motort: például amikor nedves hideg van, lefagytak az ablakok, behavazódik az autó és továbbra is esik a hó. Ilyenkor a külső hó-, vagy jégkaparás idejére már érdemes beindítani a motort, nehogy visszafagyjanak az üvegfelületek és a belső páramentesítés is jól működjön.