RETRO RÁDIÓ

Erre számíts szeptembertől, ha késel a törlesztővel

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2022. 08. 16. 10:00
Frissítve2022. 08. 16. 11:01

A Magyar Nemzeti Bank segít a késedelembe esett lakossági adósoknak, méghozzá úgy, hogy előríja a bankoknak, mit csináljanak velük.

Az MNB megújította a fizetési késedelembe esett lakossági hitelek kezelésével kapcsolatos ajánlását, és valamennyi fogyasztói kölcsönszerződésre kiterjesztette a fogyasztóvédelmi elvárásait – olvasható a honlapjukon. Mit jelent ez az adósokra nézve?

Az ajánlás célja

Az MNB azt szeretné, hogy nemfizetés esetén a szerződéseket ne mondják fel azonnal a bankok, hanem inkább segítsenek az embereknek helyreállítani a fizetőképességüket. Ehhez az kell, hogy az adós és a bank kommunikáljon egymással és keresse meg közösen a megoldást. Többek között ezt várja el a nemzeti bank, méghozzá 2022 szeptember 1-től-olvasható a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) weboldalán.

Poor,Asian,Woman,Hand,Open,Empty,Purse,Looking,For,Money
Fotó: Shutterstock

Mely adósokra vonatkozik az ajánlás?

A már megkötött és majdan megköttetett valamennyi hitel és pénzkölcsönre, valamint a pénzügyi lízingszerződésekre, vagyis az összes kölcsönszerződésre.

Mik az MNB elvárásai a bankok felé?

Az adóssal való kapcsolatfelvételi gyakoriságra vonatkozó minimum elvárás, hogy a bank legalább háromszor próbálja meg az adóssal felvenni a kapcsolatot, méghozzá különböző kommunikációs csatornákon, legkésőbb a 45 napos késedelmet követő 3. munkanaptól kezdődően. Elvárás továbbá, hogy eddig a pontig ne is bontsák fel a bankok a szerződéseket. Ezen kívül

  • tényleges megoldást kell kínálnia a banknak a kialakult helyzetre;
  • az adós együttműködése esetén személyre szabott fizetéskönnyítési megoldásokat kell kidolgozni;
  • a megoldáskereséssel összefüggő igazolt és indokolt költségeket számolhat csak fel a bank.
Fotó: MTI / Oláh Tibor

Az adós is kell a megoldáshoz

Igaz, hogy az MNB az általa felügyelt intézmények számára fogalmazhat meg elvárásokat, de annak eredményességét a fogyasztó magatartása alapvetően befolyásolja, ezért nem győzik az adósok figyelmét felhívni a pénzügyi intézménnyel való együttműködés fontosságára. Ha ugyanis az adós nem kommunikál a hitelezővel, akkor az ajánlás nem érheti el fogyasztóvédelmi célját, és a kölcsönszerződést felmondhatja a pénzügyi intézmény. Ennek következtében a tartozást akár egy összegben kell majd kifizetni-figyelmeztet a nemzeti bank.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.