tóth gabi
Az egyre nagyobb városi terepjárók parkolása hatalmas problémát jelent Párizsban. A városvezetés megsarcolná az ilyen típusú autók tulajdonosait. A lakók népszavazáson dönthetik el, hogy növeljék-e drasztikusan a SUV-ok parkolási díjait. Nálunk vajon hogyan fogadná ezt a többség?
Egyre nagyobb gondot okoz a városi parkolásban a népszerű SUV-ok, azaz a városi terepjárók térhódítása. Világszerte a legtöbb metropoliszban egyre égetőbb probléma a parkolás megoldása. A városi terepjárók méretükből adódóan több parkolóhelyet foglalnak, így ez még tovább nehezítik az amúgy is tarthatatlan helyzetet.
A városvezetés drasztikus parkolódíjakat szabna ki a SUV-ok számára, hogy élhetőbb legyen a főváros. Párizs lakói 2024. február 4.-én mondhatják el véleményüket a kérdésben. Amennyiben a döntő többség megszavazza a sarcokat, úgy jelentősen fog drágulni az ilyen típusú gépkocsik parkolása a francia fővárosban. Párizsban négy év alatt 60 százalékkal nőtt az ilyen típusú autók száma. Ezeknek az autóknak a városban történő használatát szeretné korlátozni a város vezetése. Azon kívül, hogy ezek a hatalmas járművek sok helyet foglalnak el, még a nagy tömegükből fakadóan környezetszennyezőbbek is, mint kisebb társai.
Izgulhatnak a párizsi crossover tulajdonosok, hiszen nagy a tét. Ha a városban élők megszavazzák, akkor jelentős mértékben megdrágul számukra a parkolás. Jelenleg a belvárosban óránként 4, külső kerületekben 2,40 eurót kell fizetni a parkolásért. Amennyiben a javaslat elfogadásra kerülne, akkor ez az összeg a SUV-oknak 18 és 12 euróra emelkedne. Így a legdrágább zónában átszámolva közel 7000 forintba kerülne számukra a parkolás óránként. Ha meg is szavazzák a drasztikus emelést a lakók, akkor sem lehet tudni. pontosan mikortól lépne életbe, de azt már kijelentették, hogy az elekromos hajtásúakat nem fogja érinteni a szankcionálás.
Nemcsak Párizs, hanem a harmadik legnagyobb francia város. Lyon is idén hozott egy ehhez nagyon hasonló rendelkezést, ami a jövő évtől fog életbe lépni. Amennyiben hatékonynak bizonyul a SUV-ok parkolási díjának emelése, és ezzel javul a parkolási probléma a francia fővárosban, akkor feltehetően más európai nagyvárosok is alkalmazni fogják ezt a módszert.
Kérdés, hogy ha nálunk is szavazásra bocsátanák a témát, a többség miként vélekedne a franciák elképzeléséről.