RETRO RÁDIÓ

Durva: így hat a Z-generáció mentális egészségére a közösségi média!

GUY
Szerző
GUY
Létrehozva2024. 11. 12. 12:30

Aggasztó tényre világított rá a közösségi média platformokkal kapcsolatban a Nemzeti Média- és Hírközlési hatóság által készített kutatás. A nem reprezentatív felmérés szerint a közösségi média felületein a mentális betegségekről szóló tartalmak fogyasztásával a serdülők hajlamosak azt gondolni, hogy ők is ilyesmivel küzdenek.

A kritikus gondolkodás hiánya az online térben rendkívüli veszélyeket rejt magában. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság éppen ezért 127 középiskolás és egyetemista részvételével végzett kutatást, ami arra irányult, hogy a Z-generáció tagjai, vagyis a 1995-2010 között születettek mennyire befolyásolhatóak a különböző online tartalmakkal, ami a közösségi média felületein jut el hozzájuk.

közösségi média
Az NMHH kutatása rávilágított, hogy mennyire könnyen befolyásolhatóak a fiatalok a közösségi média különböző felületein elérhető tartalmak által. / Fotó: fauxels / Pexels (illusztráció)

A vizsgálat keretében az NMHH munkatársai arra kérték a fiatalokat, hogy értékeljenek egy rövid, TikTok-szerű videót, amelyben a kutatók álinfluenszere egy fiktív mentális betegség, az úgynevezett „virtuális identitás disszociációs zavar” (VIDZ) tüneteiről beszél, miközben olyan általános érzésekkel jellemezte a kitalált betegség tüneteit, amelyeket a fiatalok a sajátjuknak érezhettek. A felmérés arra kereste a választ, hogy miként hatnak az efféle, az interneten terjedő tartalmak a fiatalokra, diagnosztizálják-e magukon vagy másokon a kitalált betegség tüneteit a megtekintett videó hatására, illetve hogy kialakul-e bennük az úgynevezett álbetegségtudat.

A kutatás eredménye igencsak lesújtó, ugyanis a fiatalok majdnem fele, 44 százalékuk fenntartás nélkül elhitte, hogy a VIDZ egy létező betegség, sőt: felismerni vélte magán, vagy másokon annak tüneteit – holott egy nem létező betegségről van szó. Pozitívum, hogy 30 százalékuk ugyanakkor egyáltalán nem hitte el a videóban hallottakat. Ezzel együtt is összességében elmondható, hogy a Z-generáció tagjai rendkívül hajlamosak elfogadni az online térben megjelenő információkat anélkül, hogy kritikusan kezelnék ezeket a tartalmakat. Legtöbbjük azzal győzi meg magát, hogy szakértőnek tűnő forrásból kapja az infót.

közösségi média
A közösségi médián keresztül kapott visszajelzések jelentős szerepet játszanak a fiatalok önképének kialakításában. / Fotó: Pixabay / Pexels (illusztráció)

Talán felesleges emlékeztetni bárkit is arra, hogy napjainkban a közösségi médiában kapott visszajelzések mennyire jelentős szerepet játszanak a fiatalok önképének kialakításában. Ezért is világít rá az NMHH kutatása arra, hogy mennyire fontos a tudatos internethasználat és a kritikus médiafogyasztás, valamint az álhírek felismerését segítő foglalkozások beépítése a közoktatásba. Ezzel ugyanis megelőzhető lenne, hogy a fiatalok hamis öndiagnózisokat állítsanak fel, ami hosszú távon komoly és valóban létező mentális gondokhoz vezethet.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.