tóth gabi
A víz okozta károkat a biztosítók megtérítik, de csak azoknak, akiknek van biztosításuk. Ők sem dőlhetnek azonban hátra, várva az árvíz végét. Mutatjuk, mit kell tenni, hogy gyorsan és eleget fizessen a biztosító.
Hazánkat is elérte egy, a 2013-ashoz nagyon hasonló mértékű árhullám. A védekezés napok óta tart, ennek ellenére lehetnek olyan területek, ahol kárt okoz majd az árvíz az ingatlanokban, ingóságokban. Akiknek van biztosításuk, a következőkre érdemes figyelniük, hogy minél gyorsabban kifizesse őket a biztosítójuk.
A víz okozta károkat a biztosítók megtérítik, de csak azoknál az ingatlanoknál, amikre már korábban kötöttek biztosítást a tulajdonosok. A korábban ez esetben azt jelenti, hogy legalább két héttel a kárbejelentés előtt. Akiknek nincs biztosításuk és vízkárt szenvednek a mostani nagy árvízben, csak az önkormányzat és az állam segítségében bízhatnak.
A biztosítók elvárják, hogy a biztosítottak a lehetőségek szerint óvják értékeket- szögezte le Németh Péter, a CLB független biztosítási alkusz cég kommunikációs igazgatója. Árvizes időszakban a veszélyeztetett területeken fontos, hogy legyenek megelőzésre alkalmas homokzsákok, és ne maradjanak értéktárgyak a pincében, vagy alacsonyabban kialakított tárolókban, ahová gyorsan betörhet a víz – javasolja a szakértő.
A kártérítési igény elbírálásához nagyon hasznos a drámai állapotot – az ázó tárgyakat, a betört víz magasságát, stb. – fényképeken rögzíteni. Ez megkönnyíti majd a későbbi ügyintézést. Érdemes azt is megörökíteni – ha látható –, hogy a pincében, az udvaron vagy a ház helyiségeiben hol állt a víz, mert ennek segítségével a biztosító kárfelmérője pontosabban meg tudja állapítani a kártérítési összeget. Egyetlen friss repedést sem szabad figyelmen kívül hagyni, mert ezekért utólag nem fog fizetni a biztosító.
Ezt a lehető leggyorsabban meg kell kezdeni, hogy a biztosítók véletlenül se gyanítsanak gondatlanságot. Vagyis, az értéktárgyakat a lehető leggyorsabban ki kell vinni a víz által elöntött területekről. Ez alól kivétel, ha az ingatlan megroggyant vagy más okból veszélyes bemenni oda. Ilyenkor csak szakemberek végezhetik a kármentést és ez biztosítási szempontból sem minősül gondatlanságnak.
A dokumentálást és kármentést követően, a kár észlelésétől számított 3 napon belül be kell jelenteni azt a biztosítónak. Ezt sok helyen meg lehet tenni online is, a káreseményről készült fotók csatolásával.
Kétféle kártérítésre lehet számítani: számlás helyreállítás vagy egyezséges megállapodás. Előbbi esetében az ügyfélnek keresnie kell egy vállalkozót, aki felméri a javítási költségeket és árajánlat alapján végzi el a javítást. Ebben az esetben a biztosító a számla ellenértékét téríti majd meg. Az egyezséges kártérítés esetén a biztosító felajánl egy összeget, amit, ha az ügyfél is megfelelőnek tart átutalja a bankszámlájára szinte azonnal. Ebben az esetben mérlegelni kell azt, hogy bár a pénz gyorsan megérkezik, annak elfogadása lemondást jelent minden további, később kiderülő kár megtérítéséről, vagy a vártnál magasabb helyrehozatali költségek megtérítéséről.
Amennyiben a biztosító elutasítja a kárigényt, kérhetjük a nemleges döntés okának részletes leírását, amivel biztosítási szakértő segítségével újabb elbírálást, végső esetben pedig akár az MNB ingyenes jogorvoslati vizsgálatát is kérhetjük.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a következőket javasolja az árvízkárosultaknak:
Mi lehet az oka annak, ha nem fizet eleget a biztosító?
A CLB általános tapasztalata szerint sokan keveslik a kártérítési összeget, ami messze elmaradhat egy tönkrement tévé, hűtő vagy bútor új árától. Erre a régen kötött és soha nem frissített – vagyis a szerződéskötés óta újonnan vásárolt ingóságokhoz nem igazított – biztosítás az oka. A kártérítési összeget ugyanis a szerződésbe foglalt vagyonérték alapján kalkulálják a biztosítók, és ha az mélyen elmarad a mai áraktól, akkor a kártérítési összeg is csalódás lesz!