Ilyet még nem látott: Magyar Péter rászólt egy árvízi önkéntesre, hogy ne lapátoljon

POLITIK
Létrehozva: 2024.09.17.

Árvíz: van biztosításom, mit tegyek, ha kár ért? Íme a teendők listája!

A víz okozta károkat a biztosítók megtérítik, de csak azoknak, akiknek van biztosításuk. Ők sem dőlhetnek azonban hátra, várva az árvíz végét. Mutatjuk, mit kell tenni, hogy gyorsan és eleget fizessen a biztosító.

Hazánkat is elérte egy, a 2013-ashoz nagyon hasonló mértékű árhullám. A védekezés napok óta tart, ennek ellenére lehetnek olyan területek, ahol kárt okoz majd az árvíz az ingatlanokban, ingóságokban. Akiknek van biztosításuk, a következőkre érdemes figyelniük, hogy minél gyorsabban kifizesse őket a biztosítójuk.

Stomfa
szlovákia árvíz
Mi a teendő, ha kárt tett az ingatlanunkban az árvíz? Mutatjuk a lépéseket! Fotó: Tomás Hrivnák / MTI

Csak azok számíthatnak kártérítésre, akik időben kötöttek biztosítást

A víz okozta károkat a biztosítók megtérítik, de csak azoknál az ingatlanoknál, amikre már korábban kötöttek biztosítást a tulajdonosok. A korábban ez esetben azt jelenti, hogy legalább két héttel a kárbejelentés előtt. Akiknek nincs biztosításuk és vízkárt szenvednek a mostani nagy árvízben, csak az önkormányzat és az állam segítségében bízhatnak.

Védekezni kell

A biztosítók elvárják, hogy a biztosítottak a lehetőségek szerint óvják értékeket- szögezte le Németh Péter, a CLB független biztosítási alkusz cég kommunikációs igazgatója. Árvizes időszakban a veszélyeztetett területeken fontos, hogy legyenek megelőzésre alkalmas homokzsákok, és ne maradjanak értéktárgyak a pincében, vagy alacsonyabban kialakított tárolókban, ahová gyorsan betörhet a víz – javasolja a szakértő.

Akinél kárt okoz az árvíz, fontos, hogy dokumentáljon

A kártérítési igény elbírálásához nagyon hasznos a drámai állapotot – az ázó tárgyakat, a betört víz magasságát, stb. – fényképeken rögzíteni. Ez megkönnyíti majd a későbbi ügyintézést. Érdemes azt is megörökíteni – ha látható –, hogy a pincében, az udvaron vagy a ház helyiségeiben hol állt a víz, mert ennek segítségével a biztosító kárfelmérője pontosabban meg tudja állapítani a kártérítési összeget. Egyetlen friss repedést sem szabad figyelmen kívül hagyni, mert ezekért utólag nem fog fizetni a biztosító.

A dokumentálás után meg kell kezdeni a kármentést

Ezt a lehető leggyorsabban meg kell kezdeni, hogy a biztosítók véletlenül se gyanítsanak gondatlanságot. Vagyis, az értéktárgyakat a lehető leggyorsabban ki kell vinni a víz által elöntött területekről. Ez alól kivétel, ha az ingatlan megroggyant vagy más okból veszélyes bemenni oda. Ilyenkor csak szakemberek végezhetik a kármentést és ez biztosítási szempontból sem minősül gondatlanságnak.

Minél előbb be kell jelenteni a kárt a biztosítónak

A dokumentálást és kármentést követően, a kár észlelésétől számított 3 napon belül be kell jelenteni azt a biztosítónak. Ezt sok helyen meg lehet tenni online is, a káreseményről készült fotók csatolásával.

Kappeln
Minél előbb jelentsük be a biztosítónak, ha kár ért minket. Fotó: MTI

A biztosítóval való egyezkedéskor erre figyeljünk

Kétféle kártérítésre lehet számítani: számlás helyreállítás vagy egyezséges megállapodás. Előbbi esetében az ügyfélnek keresnie kell egy vállalkozót, aki felméri a javítási költségeket és árajánlat alapján végzi el a javítást. Ebben az esetben a biztosító a számla ellenértékét téríti majd meg. Az egyezséges kártérítés esetén a biztosító felajánl egy összeget, amit, ha az ügyfél is megfelelőnek tart átutalja a bankszámlájára szinte azonnal. Ebben az esetben mérlegelni kell azt, hogy bár a pénz gyorsan megérkezik, annak elfogadása lemondást jelent minden további, később kiderülő kár megtérítéséről, vagy a vártnál magasabb helyrehozatali költségek megtérítéséről.

Hová fordulhatunk, ha gondunk akad a biztosítóval?

Amennyiben a biztosító elutasítja a kárigényt, kérhetjük a nemleges döntés okának részletes leírását, amivel biztosítási szakértő segítségével újabb elbírálást, végső esetben pedig akár az MNB ingyenes jogorvoslati vizsgálatát is kérhetjük.

További hasznos tanácsok az árvízzel érintett ingatlanok károsultjai részére

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a következőket javasolja az árvízkárosultaknak:

  • belvízre nem fizetnek a biztosítók;
  • a károsodott eszközöket, berendezéseket a kárszemle időpontjáig meg kell őrizni;
  • A kárbejelentéssel ne várjuk meg, míg teljesen levonul az árvíz, a lehető leghamarabb tegyünk bejelentést;
  • a biztosítók a kötvényszám, szerződésszám hiányában is azonosítani tudják az ügyfelet;
  • fontos, hogy megadjuk a pontos telefonos elérhetőségünket, hogy a biztosító kárszakértője a kárbejelentést követően mihamarabb felvehesse velünk a kapcsolatot;
  • szükség esetén a biztosító előleget folyósíthat, a kárelhárítási munkálatok mielőbbi megkezdése érdekében, az erre vonatkozó igényünket feltétlenül jelezzük;
  • némely lakásbiztosítás fedezi az albérlet vagy a takarítás költségeit is vízkár esetén, ezért kárbejelentés előtt nézzük át a biztosítás feltételeit.

Mi lehet az oka annak, ha nem fizet eleget a biztosító?

A CLB általános tapasztalata szerint sokan keveslik a kártérítési összeget, ami messze elmaradhat egy tönkrement tévé, hűtő vagy bútor új árától. Erre a régen kötött és soha nem frissített – vagyis a szerződéskötés óta újonnan vásárolt ingóságokhoz nem igazított – biztosítás az oka. A kártérítési összeget ugyanis a szerződésbe foglalt vagyonérték alapján kalkulálják a biztosítók, és ha az mélyen elmarad a mai áraktól, akkor a kártérítési összeg is csalódás lesz!

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek