RETRO RÁDIÓ

Fontos teszten buktak el a webáruházak - csak egy kivétel volt

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2024. 08. 17. 14:00

Nemrég új fogyasztóvédelmi szabályok léptek hatályba. Megnézték megfelelnek-e ezeknek az új szabályoknak a webáruházak. Kiderült, csak ez az egy teljesítette az elvárásokat!

A Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ) ellenőrizte, hogy a webáruházak által közzétett tájékoztatók és általános szerződési feltételek megfelelnek-e az új jogszabályi rendelkezéseknek. Sajnos igen sok hibával találkoztak. Mutatjuk a részleteket!

webshop webáruház
Webáruházak ÁSZF-jét vizsgálták, hogy megfelelően tájékoztatják-e a vevőket az új fogyasztóvédelmi előírásokról / Fotó: Karnok Csaba / Délmagyarország

Miért az ÁSZF-t vizsgálták?

A webáruházaknak bizonyos információkat és tájékoztatásokat kötelező közzétenniük az oldalukon, hogy ezekről az adatokról, tudnivalókról a vásárlók még a rendelésük leadását megelőzően tájékozódni tudjanak. Az általános szerződési feltételek (ÁSZF) tartalmazzák többek között a vásárlókat megillető jogokat, az igényérvényesítés módjait, valamint az eladó adatait. Mivel nemrég új fogyasztóvédelmi szabályok léptek életbe, megnézték, hogy ezekről megfelelően tájékoztatják-e a webshopok a vásárlókat.

Milyen fogyasztóvédelmi szabályok változtak mostanában?

  • Fontos változás, hogy a kötelező jótállás ideje 2024. május 8. óta a termék vételárához igazodva 2 év (10.000 Ft és 250.000 Ft közötti vételár esetén) és 3 év (250.000 Ft feletti eladási ár esetén).
  • Új rendelkezés, hogy amennyiben a webáruház üzlethelyiséggel is rendelkezik, és a vásárló ebben az üzletben gyakorolja a 14 napos indokolás nélküli elállás jogát, úgy jogosult lesz arra is, hogy a terméket a boltban visszaadja az eladónak, azaz a fogyasztó így elkerülheti, hogy szállítási díjat kelljen fizetnie a termék visszajuttatásáért.
  • Bővült a kötelező jótállásos termékek köre is. Kötelező jótállás alá került például a kedvtelésből tartott állatok villamos energiával működtetett új felszerelése, így például az etető, itató, szőrnyírógép, nyakörv, ajtó, nyomkövető és alomtálca is, valamint az új bel- és kültéri masszázsmedencék, a látásjavító eszközök, így különösen szemüveg, valamint napszemüveg is.

Ilyen webáruházakat vizsgáltak

A FÉBÉSZ 14 webáruházat vett górcső alá. Köztük elektronikai cikkeket, valamint bútorokat, háztartási kellékeket és lakás kiegészítőket értékesítő online shopokat is. A kisebb vagy kevésbé ismert vállalkozások mellett nagyobb és népszerű áruházakat is vizsgáltak. Azt tapasztalták, hogy legyen szó akár széles körben ismert, akár kevéssé köztudatban lévő vállalkozásról, a legtöbb webáruház nem vezette át az ÁSZF-be az elmúlt időszak fogyasztóvédelmi változásait.

Milyen eredménnyel zárult a vizsgálat?

Kiderült, hogy a legtöbb webáruház ÁSZF-je nem felel meg a hatályos jogszabályoknak, mivel azok sok esetben pontatlan, téves, már nem hatályos információkat tartalmaznak, megtévesztve ezzel a fogyasztókat. Csak egy webáruház, a HomeMax online felelt meg valamennyi ellenőrzött kritériumnak. A ellenőrzésen elbukó webáruházak például a következők voltak: Bonami, Beliani, Bútor1, Butopea, Megfizethetobutor.hu, XXXLutz, Bútor7, Emag, Jysk. (Az ellenőrzést júliusban végezte a FÉBÉSZ)

Mi a helyzet akkor, ha szabálytalan egy ÁSZF?

Ha egy weboldalon közzétett szerződési feltételek a jogszabályokhoz képest hátrányosabb rendelkezéseket tartalmaznak, tisztességtelennek minősülnek és nem válnak a szerződés részévé, azaz nem lesznek irányadóak a vásárlás során.

Mit tegyenek a vásárlók, ha nem felel meg egy webshop ÁSZF-je?

Kétség vagy kérdés esetén még a vásárlást megelőzően vegyék fel a kapcsolatot az eladóval vagy szükség esetén forduljanak tanácsért fogyasztóvédelmi civil szervezetekhez, amelyek díjmentesen nyújtanak segítséget a vásárlók részére. A fogyasztóvédelmi civil szervezetek elérhetőségei itt találhatók. A jogszabályoknak nem megfelelő szerződési feltételeket alkalmazó webshopokat a vásárlók jelenthetik is a hatóság felé. A fogyasztóvédelmi hatóság és azok elérhetőségei itt találhatók.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.