
Fontos teszten buktak el a webáruházak - csak egy kivétel volt
Nemrég új fogyasztóvédelmi szabályok léptek hatályba. Megnézték megfelelnek-e ezeknek az új szabályoknak a webáruházak. Kiderült, csak ez az egy teljesítette az elvárásokat!
A Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ) ellenőrizte, hogy a webáruházak által közzétett tájékoztatók és általános szerződési feltételek megfelelnek-e az új jogszabályi rendelkezéseknek. Sajnos igen sok hibával találkoztak. Mutatjuk a részleteket!

Miért az ÁSZF-t vizsgálták?
A webáruházaknak bizonyos információkat és tájékoztatásokat kötelező közzétenniük az oldalukon, hogy ezekről az adatokról, tudnivalókról a vásárlók még a rendelésük leadását megelőzően tájékozódni tudjanak. Az általános szerződési feltételek (ÁSZF) tartalmazzák többek között a vásárlókat megillető jogokat, az igényérvényesítés módjait, valamint az eladó adatait. Mivel nemrég új fogyasztóvédelmi szabályok léptek életbe, megnézték, hogy ezekről megfelelően tájékoztatják-e a webshopok a vásárlókat.
Milyen fogyasztóvédelmi szabályok változtak mostanában?
- Fontos változás, hogy a kötelező jótállás ideje 2024. május 8. óta a termék vételárához igazodva 2 év (10.000 Ft és 250.000 Ft közötti vételár esetén) és 3 év (250.000 Ft feletti eladási ár esetén).
- Új rendelkezés, hogy amennyiben a webáruház üzlethelyiséggel is rendelkezik, és a vásárló ebben az üzletben gyakorolja a 14 napos indokolás nélküli elállás jogát, úgy jogosult lesz arra is, hogy a terméket a boltban visszaadja az eladónak, azaz a fogyasztó így elkerülheti, hogy szállítási díjat kelljen fizetnie a termék visszajuttatásáért.
- Bővült a kötelező jótállásos termékek köre is. Kötelező jótállás alá került például a kedvtelésből tartott állatok villamos energiával működtetett új felszerelése, így például az etető, itató, szőrnyírógép, nyakörv, ajtó, nyomkövető és alomtálca is, valamint az új bel- és kültéri masszázsmedencék, a látásjavító eszközök, így különösen szemüveg, valamint napszemüveg is.
Ilyen webáruházakat vizsgáltak
A FÉBÉSZ 14 webáruházat vett górcső alá. Köztük elektronikai cikkeket, valamint bútorokat, háztartási kellékeket és lakás kiegészítőket értékesítő online shopokat is. A kisebb vagy kevésbé ismert vállalkozások mellett nagyobb és népszerű áruházakat is vizsgáltak. Azt tapasztalták, hogy legyen szó akár széles körben ismert, akár kevéssé köztudatban lévő vállalkozásról, a legtöbb webáruház nem vezette át az ÁSZF-be az elmúlt időszak fogyasztóvédelmi változásait.
Milyen eredménnyel zárult a vizsgálat?
Kiderült, hogy a legtöbb webáruház ÁSZF-je nem felel meg a hatályos jogszabályoknak, mivel azok sok esetben pontatlan, téves, már nem hatályos információkat tartalmaznak, megtévesztve ezzel a fogyasztókat. Csak egy webáruház, a HomeMax online felelt meg valamennyi ellenőrzött kritériumnak. A ellenőrzésen elbukó webáruházak például a következők voltak: Bonami, Beliani, Bútor1, Butopea, Megfizethetobutor.hu, XXXLutz, Bútor7, Emag, Jysk. (Az ellenőrzést júliusban végezte a FÉBÉSZ)
Mi a helyzet akkor, ha szabálytalan egy ÁSZF?
Ha egy weboldalon közzétett szerződési feltételek a jogszabályokhoz képest hátrányosabb rendelkezéseket tartalmaznak, tisztességtelennek minősülnek és nem válnak a szerződés részévé, azaz nem lesznek irányadóak a vásárlás során.
Mit tegyenek a vásárlók, ha nem felel meg egy webshop ÁSZF-je?
Kétség vagy kérdés esetén még a vásárlást megelőzően vegyék fel a kapcsolatot az eladóval vagy szükség esetén forduljanak tanácsért fogyasztóvédelmi civil szervezetekhez, amelyek díjmentesen nyújtanak segítséget a vásárlók részére. A fogyasztóvédelmi civil szervezetek elérhetőségei itt találhatók. A jogszabályoknak nem megfelelő szerződési feltételeket alkalmazó webshopokat a vásárlók jelenthetik is a hatóság felé. A fogyasztóvédelmi hatóság és azok elérhetőségei itt találhatók.






