tóth gabi
Megjelent egy rendelet a Magyar Közlönyben, amely kibővíti azon olcsóbb termékek körét, amikre garanciát kell vállalnia az eladóknak. Így változtak júliustól a kötelező jótállás szabályai!
2024. július 1-jétől többek között a legalább 10.000 forintos eladási árú új bel- és kültéri masszázsmedencékre, szemüvegre és napszemüvegekre is kötelező jótállás vonatkozik már. Mennyi a kötelező jótállás ideje, hogyan lehet azt érvényesíteni és mely termékekre kötelező még vállalnia azt az üzleteknek, gyártóknak?
Kötelező jótállás alá került például a kedvtelésből tartott állatok villamos energiával működtetett új felszerelése, így például az etető, itató, szőrnyírógép, nyakörv, ajtó, nyomkövető és alomtálca is, valamint az új bel- és kültéri masszázsmedencék, a látásjavító eszközök, így különösen szemüveg, valamint napszemüveg is. Kikerültek azonban a kötelező jótállás alól például a szőrmeruházati termékek, vagyis ezekre már nem vonatkozik a kötelező jótállás. Azt is fontos megjegyezni, hogy a kötelező jótállás nem csak magukra a termékekre, hanem azok új tartozékaira, alkatrészeire is vonatkozik innentől. Tehát, ha egy több éves, már nem „garanciás” eszközben kicseréltetünk egy 10.000 forintnál drágább alkatrészt, arra onnantól évekig vonatkozik majd a kötelező jótállás - írja a feosz.hu.
A köznyelvben mindenki csak garanciaként emlegeti azt a fogyasztóvédelmi kifejezést, hogy jótállás. A jótállás azt jelenti, hogy ha egy üzletben vásárolt (online is!) termék, elromlik egy bizonyos időintervallumokon belül (1;2;3 év), akkor kérhetjük a termék javítását, cseréjét, árleszállítását vagy legvégső esetben a vételár visszafizetését is a gyártótól (gyártói garancia) vagy a forgalmazótól.
A jótállási igényt a vásárló a jótállási jeggyel tudja érvényesíteni. Ha ezt szabálytalanul állították ki, vagy nem is adták át, akkor a számla vagy a nyugta bemutatásával élhetünk a fogyasztói jogainkkal. Miután bejelentettük a hibát a kereskedőnek, arról jegyzőkönyv kell készüljön, annak másolatát pedig haladéktalanul meg kell kapjuk az üzletben. Ha a vállalkozás a hiba bejelentésekor nem tud nyilatkozni arról, mi fog most következni, akkor 5 munkanapja van arra, hogy a jegyzőkönyvet lezárva nyilatkozzon: elutasítja vagy teljesíti az igényünket (a javítást, cserét, árleszállítást vagy végső soron pénzvisszafizetést). A 10 kg-nál nehezebb, jótállásos termékekért az eladónak (forgalmazó, gyártó vagy annak képviselője) kell házhoz mennie, méghozzá 5 munkanapon belül és ott a helyszínen eldöntenie, hogy teljesíti-e az igényünket.
Ennyi idő van a jótállási igények teljesítésére
A fenti előírások elektromos kerékpárra, elektromos rollerre, quadra, motorkerékpárra, segédmotoros kerékpárra, személygépkocsira, lakóautóra, lakókocsira, utánfutós lakókocsira, utánfutóra, valamint a motoros vízi járműre nem vonatkoznak.
A kötelező jótállás alá tartozó fogyasztási cikkek köre az igazságügyi miniszter rendelete szerint a következők:
Miben más a szavatosság mint a jótállás?
A szavatosság lényege az, hogy az eladó vállalkozás szavatolja, olyan terméket árul, aminek tudomása szerint nincs rejtett hibája. A törvény szerint a szavatosság alapvetően két év, és az első hat hónapban az eladónak kell szakvéleménnyel bizonyítania, hogy az eladás után előjött hiba nem gyári eredetű. Az azt követő időszakban a vevőnek kell fizetnie a szakvéleményt, ha érvényesíteni szeretné a szavatossági jogait. Négyféle lehetőség van a szavatossági igény érvényesítésére: kérhető a termék javítása, a termék cseréje, árleszállítás, de szóba jöhet a szerződéstől való elállás is, ami a vételár visszatérítésével jár. Szavatosság a 10.000 forint alatti termékekre is jár, a drágább termékeket vásárlókat pedig a szavatosságnál eggyel erősebb jog védi: a jótállás.