tóth gabi
A kötelező akciózás kivezetése után többek között a finomliszt, a 2,8%-os UHT tej és a cukor fogyasztói árát a legnagyobb kiskereskedelmi láncok egyidejűleg és jelentősen emelték, amit a kormány nem fog annyiban hagyni.
A Ripost korábban többször is beszámolt azokról a családok védelme érdekében bevezetett kormányzati intézkedésekről, melyeknek az volt a célja, hogy letörje a szankciós inflációt. Ilyen volt egyebek mellett az élelmiszer-árstop, a kötelező akciózás, illetve az online árfigyelő rendszer is. Utóbbi egyébként még ma is működik. A kötelező akciózást követően azonban újból trükközni kezdtek a multik, ami mellett már a kormány sem mehetett el szó nélkül.
A Nemzetgazdasági Minisztérium fogyasztóvédelmi szempontból megvizsgálta a helyzetet, majd megállapította, hogy az érintett kiskereskedelmi láncok magatartása aggályos, az áremelések túlzók, ezért szükséges a kiskereskedelmi láncok egyidejű és jelentős áremelésének versenyjogi vizsgálata. A Nemzetgazdasági Minisztérium ezért kezdeményezi a Gazdasági Versenyhivatal versenyjogi vizsgálatát.
Az online árfigyelő rendszerben napi szinten frissülő áradatok alapján ugyanis egyértelművé vált, hogy a kötelező akciózás kivezetését követően többek között a finomliszt, a 2,8%-os UHT tej és a cukor fogyasztói árát a legnagyobb kiskereskedelmi láncok egyidejűen és jelentősen emelték.
A gyártói márkás finomliszt ára átlagosan közel 80 százalékkal lett drágább, de egyes üzleteknél több liszt esetében több mint 100 százalékos áremelés is volt. Az ugyancsak gyártói márkás tej árát átlagosan mintegy 45 százalékkal növelték, míg a gyártói márkás kristálycukrot átlagosan több mint 25 százalékkal drágították. A saját márkás termékek árai is feljebb kúsztak, átlagosan 30 százalékkal.
A fellépés azért is fontos, mert a kormány korábbi intézkedéseinek hatására a magyar családok rengeteget spórolhattak. A Ripost még 2022-ben számolt be arról, hogy annak az évnek januárjában hat élelmiszer árstopját jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök. Az intézkedés 2022. február 1-jén lépett hatályba, és az élelmiszer-infláció megfékezését, a magyar családok és kiemelten a leginkább rászorulók védelmét célozta. 2023. augusztus 1-től az élelmiszer-árstop megszűnt, de az intézkedés ideje alatt mintegy 100-120 milliárd forintot spóroltak a magyarok az élelmiszer-árstopon az MHB Bank elemzése szerint.
2023. június 1-jétől azután újabb kormányzati intézkedés lépett hatályba. Az újabb inflációellenes eszköz, a kötelező akciózás. Összesen 20 akcióköteles termékkategóriát határoztak meg, ezek többek közt a következők voltak: baromfihús; sertés-, marhahús, egyéb húsféleségek; tej, tejföl és helyettesítői; sajt; kenyér; péksütemények; száraztészta, rizs, egyéb cereáliák; friss gyümölcs; friss zöldség; készételek, fűszerek, ételízesítők. Az akció nem vonatkozhatott árstopos termékekre! Az érintett kiskereskedelmi üzleteknek valamennyi kijelölt termékkategóriából egy-egy szabadon választott terméket a kötelező akciózást megelőző 30 napban általuk alkalmazott legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal olcsóbban kellett értékesíteniük. Ezt később 15 százalékra emelték.
A kormány a vásárlók érdekében az új intézkedéstől azt várta, hogy az árak csökkentésével és a versenyhelyzet fokozásával megállítható a túlárazás és a spekuláció, így tovább mérséklődhet az infláció. Ez be is következett, így a kormány 2024. július 1-jével megszüntette a kötelező akciózást.
Mint a Ripost júliusban beszámolt róla, a kötelező akciózás rendszere hatékony és eredményes volt, az online árfigyelővel együttesen érdemben járult hozzá, hogy a kormány először letörte és egy számjegyűre csökkentette az inflációt, majd azt alacsony, 4% körüli szintre szorította vissza. A kötelező akciózás és az online árfigyelő mindemellett kíméletlen versenyt generált a kiskereskedelemben. Ennek eredményeképpen az élelmiszerinfláció éves alapon az elmúlt hónapokban 1%-ra esett vissza, sőt májusban az előző hónaphoz mérten csökkent az élelmiszerek ára.
Az online árfigyelő, ami 2023. júliusában indult, egy olyan segítség volt a vásárlóknak, amelynek segítségével bárki megnézheti, hogy melyik üzletlánc mennyit kér az adott napon például a tejért, sajtért, kenyérért. Az átláthatóság generálta versenynek köszönhetően több mint 20 százalékkal csökkent a zöldpaprika, a fokhagyma és az újburgonya ára, több mint 15 százalékkal lett olcsóbb az alma, a kelkáposzta, a spagetti és a teljes kiőrlésű kenyér, valamint 10 százalékot meghaladó mértékben ment lejjebb a fehér kenyér, a fejes káposzta, a kefir, a margarin, a natúr joghurt, a sertészsír és a vöröshagyma ára is. A húsok közül a baromfihúsok árai csökkentek a leginkább, jellemzően 5-10 százalék közötti mértékben.
Az online árfigyelő, amely nemrég volt egyéves és jelenleg is működik, az arfigyelo.gvh.hu címen érhető el.