kulcsár edina
Ezen a jeles napon több népi hiedelem és hagyomány is él. Mutatunk néhányat, melyekről kevesen hallhattak eddig.
Annak ellenére, hogy 1400. június 29. óta, azaz 624 éve tartjuk, valószínűleg kevesen vannak, akik tudják, hogy pontosan miről is van szó.
A Péter-Pál nap, mely az aratás kezdete, az a nap volt, amikor többek között megszentelték az aratóeszközöket. Szent Péter apostol volt az első pápa, a pápák és halászok védőszentje. Szent Pál a nemzetek apostola, a laikus apostoli munka és a katolikusok mozgalmának védőszentje. A június 29-ei naphoz több népi hiedelem és hagyomány is köthető, melyek közül most mutatunk néhányat.
Szent Péter apostolhoz kötődően a halászok régen ezen a napon tartották a céhgyűlést, a legény- és a mesteravatást. Dunaszekcsőn Péter-Pál előestéjén a halászok rúdra kötött ponttyal járták végig a falut és köszöntötték vásárlóikat, akik kaláccsal, borral vendégelték meg őket. Másnap a halászok rendeztek vendégséget halpaprikással, túrós csuszával. Szent Pétert a legtöbb helyen a lakatosok is patrónusuknak tekintették, mivel őt bízta meg az Isten a Mennyország kulcsainak őrzésével, ezért általában kulccsal a kezében ábrázolják.
Sokfelé, például a Mura-vidéken, ekkor kezdték vágni a rozst és a búzát. Ha ez utóbbi még nem érett meg a betakarításra, akkor egy-két jelképes kaszasuhintást végeztek, csak hogy képletesen megkezdjék az aratást.
A Csallóközben Péter-Pál napjához fűződik az a hiedelem, hogy amelyik legény vagy leány elsőnek hallja meg aznap a harangszót, az év végéig megnősül vagy férjhez megy.
A Csallóközben ezen kívül a gyümölcsevési tilalmat is Péter-Pál napjához kötötték. Az ünnepig nem volt szabad gyümölcsöt, főként cseresznyét enni azoknak, akiknek a kisgyermeke meghalt, azért, hogy ő a túlvilágon ehessen. Az ünnep leteltével pedig az első szemet egy idegen gyereknek kellett adni és csak azután ehetett az anya.