kulcsár edina
Márciustól lépnek életbe a változások. A cél az, hogy megálljt parancsoljanak a multik trükközéseinek.
Márciustól a boltok polcain megjelenhetnek a zsugorflációt jelző figyelmeztető táblák. A kormány ezzel az új intézkedéssel szeretne a multik trükközéseinek gátat vetni...
Egyre több terméknél figyelhető meg, hogy a régen megszokott kiszerelések helyett folyamatosan csökkennek a mennyiségek. Ugyanez azonban nem mondható el az árakra, azokat ugyanis a multik vagy változatlanul hagyják, vagy még emelnek is rajta.
Ez azt jelenti magyarán, hogy kevesebbet kapunk többért.
A kormány úgy döntött, hogy ennek a jelenségnek véget vet! Mint azt korábban bejelentették, márciustól jön a zsugorfláció ellenes intézkedés. Egy új jogszabály ugyanis elrendeli, hogy a gyártó köteles tájékoztatást adni arról, ha a már piacon lévő termékének megváltozik a kiszerelése. Ez különösen igaz akkor, ha a termék összemegy.
A kiindulási pontot a termék 2020. január 1. és 2023. július 1. közötti kiszerelése jelenti majd, ha ehhez képest változás történik, azt 2 hónapon keresztül kötelesek jelölni a vásárlók számára. Akik nem követik a jogszabályban előírtakat, termékenként 1 millió forintos bírásággal számolhatnak.
Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő tudatta, hogy a Nébih honlapján már elérhető a bejelentésre szolgáló űrlap. Így a gyártók, a magyarországi forgalmazók, valamint a nagykereskedők jelezhetik a Nébih felé a kiszereléscsökkentésben érintett termékeket.
Az érintett termékekről nyilvános adatbázis készül és március 1-jétől lesz elérhető a hatóság honlapján, valamint a termék mellett elhelyezett, figyelemfelkeltő tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy az árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett.
Az árak csökkenjenek, ne a kiszerelések!
- jelentette ki Szentkirályi Alexandra.
A Ripost korábban utánajárt annak, hogy melyek a multik által használt leggyakoribb trükkök. Abban a cikkünkben bemutattuk a top 5 trükköt, amivel a leggyakrabban és a legkönnyebben tudják átejteni a vásárlókat:
1, Mennyiségi hullámvasút
A multik nemcsak Magyarországon, hanem más országokban is mindent megtesznek a minél nagyobb profit elérése érdekében. A német Bild példaként említi az egyik legnépszerűbb csipszmárkát, a Pringlest. Az elmúlt években 200, 170, 195, 180, 165, 190 és 185 grammos kiszerelésben is elérhető volt. A mérettől függetlenül az ár soha nem csökkent, éppen ellenkezőleg, 2006 óta 90 százalékkal vagyis majdnem a duplájára nőtt az ára.
2, Használj többet!
Annak érdekében, hogy egy-egy termék minél hamarabb elfogyjon, előfordulhat, hogy a hátoldalon feltüntetett ajánlást megváltoztatják. Szirupoknál, szörpöknél, koncentrátumoknál érdemes ezeket figyelni. A lényeg, hogy ugyanannyi folyadékhoz több koncentrátumot javasolnak, így a termék hamarabb elfogy, azaz a vevő hamarabb kell, hogy újat vásároljon belőle.
3, Új név, régi recept
A régi 7days kétszersültek is jócskán megdrágultak. Igaz, már más néven. Németországban 2023 óta már TUC név alatt érhető el ugyanazon recept és kiszerelés alapján a közkedvelt kétszersült. Az ára azonban több mint a duplájára nőtt. A változás az új brand miatt nem tűnt fel szinte senkinek.
4, Változó kiszerelések
Különböző boltokban, különböző kiszerelésekben árulnak termékeket. Erre jó példa a Coca Cola. Van belőle 0,33L, 0,5L, 1L, 1,25L, 1,75L, 2L és 2,225 liter is. Az ember nehezen tudja megjegyezni, hogy melyik boltban éppen melyik kiszerelés mennyibe kerül. Ez jó lehetőség a trükkös árképzésre.
5, Silányabb alapanyagok
Vannak olyan gyártók is, akik az idő előrehaladtával silányítanak a termékük minőségén. Erre a leginkább bevált módszer, hogy növelik a víz mennyiségét egy adott termékben, miközben egy drágább összetevőt csökkentenek benne.