A fogyasztóvédő szervezetek megkongatták a vészharangot Németországban. Arra hívják fel a figyelmet, hogy soha nem találtak még annyi átverést a boltok polcain, mint tavaly.
2021-ben 47 olyan terméket regisztráltak a hatóságok, amelyek alkalmasak voltak a vevők megtévesztésére. 2022-ben már 76 ilyen terméket füleltek le, tavaly pedig 104-re nőtt a számuk. A felhívásban megjegyzik, hogy az átlagvásárlók nagy része nem veszi észre ezeket a trükköket. Folyamatosan nyomon kell követni az egyes áruk kiszerelését és árát ahhoz, hogy gyanús legyen a multik átverése. A legolvasottabb német napilap, a Bild konkrét példát is említ:
A Pringles chips 2006 és 2022 között a következő kiszerelésekben volt elérhető: 200g, 170g, 195g, 180g, 165g, 190g, 185g. Míg a kiszerelés folyamatosan változott, a termék ára egyfolytában csak nőtt, méghozzá közel a duplájára.
Létezik olyan trükk is, hogy egy-egy szörp vagy koncentrátum leírásában időközben megváltozik a gyártó ajánlása. Ugyanannyi folyadékhoz nagyobb koncentrátum fogyasztását ajánlják figyelmeztetés nélkül, így gyorsabban fogy, többször vásárol belőle a vevő.
De olyannal is találkozott a német fogyasztóvédelem, hogy átneveznek egy terméket és ezzel egybekötve jelentős áremelést is eszközölnek. Példaként a 7Days kétszersültjeit említik, amiknek az ára 127 százalékkal emelkedett, ezt azonban szinte senki nem vette észre. A gyártó a recepten nem változtatott, átbrandingelték TUC kétszersültre, és azóta jelentősen többet kérnek érte.
Szintén megnevezik az Arla nevű gyártót, amely az összetevőkön próbál spórolni. Ugyanazért az árért silányabb termékekkel áll elő: vajban és a repceolajban is megemelt összetevőként jelent meg a víz.
Lépéseket tesz a magyar kormány
A családok védelme érdekében a kormány új intézkedést fogadott el, így az egymilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszer-kereskedőknek márciustól figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezniük, amennyiben egy termék kiszerelése csökken. Az intézkedés hátterében az áll, hogy a gyártók egyre gyakrabban drágítják a termékeket azzal, hogy kevesebb tartalmat adnak el jórészt a szokásos – vagyis megtévesztő – csomagolásban. Erre a gyakorlatra akarja felhívni a kormány a vásárlók figyelmét.