INSIDER

Szerző t.t.

Létrehozva: 2024.01.10.

Rejtett áremeléssel trükköznek a multik. Zsugorítják a termékeket

Rejtett áremeléssel trükköznek a multik, a családok védelme érdekében lépett a kormány.

A családok védelme érdekében a kormány új intézkedést fogadott el, így az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszerkereskedőknek figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezniük, amennyiben egy termék kiszerelése csökkent. Az intézkedés hátterében az áll, hogy a gyártók egyre gyakrabban drágítják a termékeket azzal, hogy kevesebb tartalmat adnak el jórészt a szokásos – vagyis megtévesztő – csomagolásban. Erre a gyakorlatra akarja felhívni a kormány a vásárlók figyelmét.

Fotó: Kallus György

Mondunk egy példát:  Egy zacskó chips például 400 forintba került egy éve, de a gyártó időközben emeli az árát 20 százalékkal – látszólag árváltozás nélkül, de ötödével kevesebb chips került a zacskóba. 

Fotó: Ripost

Az ilyen típusú áremelkedést zsugorflációnak nevezik. A  "shrinkflation" az angol "shrink" -  zsugorodás - és az infláció ötvözete, és megszokott csomagolásba kerülő kisebb mennyiségű termékekre utal. A szolgáltatók úgy drágítják a termékeket, hogy kevesebb tartalmat adnak el a megszokott csomagolásban. Nem illegális, de költségcsapda: a zsugorodás alig észrevehető, ha valaki minden nap vásárol.

Ahogy a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében írja: Az elmúlt hónapokban több országban felkeltette az érdeklődést az a jelenség, hogy bizonyos termékek mérete csökken, miközben áraik változatlanok maradnak, vagy akár emelkednek is.
Korábban a Ripost is idézte  a Hamburgi Fogyasztói Központ és a Stiftung Warentest jelentését. Ebben az áll, hogy2023 első felében rekordszámú panaszt regisztráltak a zsugorinfláció miatt. Például a Suchard Express kakaópor 500-ról 400 grammra zsugorodik – így 25 százalékkal drágább. A Milka és Oreo dobozában nemcsak kevesebb darab van, de minden darab súlya is csökkent. 

Sok kicsi sokra megy. Fotó: Hamburgi Fogyasztói Központ


A Hamburgi Fogyasztói Központ szerint a tendencia már 2022-ben elkezdődött: az év első felétől a második feléig csaknem megduplázódott az igazolt esetek száma. Míg korábban a jelenség elsősorban a klasszikus márkákat érintette, addig ma mára a diszkontok saját márkáit és a biomárkákat is suttyomban ily módon drágítják.
Hasonló gyűjtést a Ripost is végzett. Lapunk munkatársai rengeteg olyan terméket találtak, amelyek méretei az elmúlt években jelentősen csökkentek.  A vásárlók nagyon ritkán veszik észre, hogy egy általuk gyakran vásárolt termék hirtelen összement. A gyártók a méretcsökkentést rendszerint nagyon trükkösen, mindenféle figyelmeztetés nélkül oldják meg. A Ripost a korábbi reklámújságokat alapul véve megnézte, hogy mely termékek zsugorodtak össze az évek során.

A képre kattintva nézheti meg a zsugorított termékek fotóit

 

A felsorolt hazai és nemzetközi példák, vagyis a csomagolás és a termék zsugorítása azt mutatja, hogy a fogyasztók kevesebbet kapnak a megvásárolt termékből a pénzükért. 
Ezért a kormány által elfogadott új intézkedés a fogyasztók körültekintőbb és tudatosabb vásárlási döntését segíti elő azzal, hogy 2024. március 1-től jogszabályban kötelezi az 1 milliárd forint feletti árbevételű élelmiszerkereskedőket arra, hogy a termék mellett elhelyezett, figyelemfelhívó tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett.

A kiszerelés, így különösen a tömeg vagy térfogat csökkenésének viszonyítási alapja az adott termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazott kiszerelés lesz. A kereskedők tájékoztatási kötelezettsége 2 hónapig áll fenn, főszabály szerint az új, csökkentett méretű termék kereskedő általi forgalmazásától kezdődően.

A kereskedő tájékoztatási kötelezettségének teljesítése érdekében a gyártó, a magyarországi forgalomba hozó és beszállító köteles a kiszerelési egység csökkenésével érintett termék vonatkozásában megfelelő módon tájékoztatni a kereskedőket. A szabályok elmulasztása esetén a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni.
 

 

 

origo.hu

Akár le is csúszdázhat erről az üvegkilátóról - képek

ripost.hu

Őrület Liverpoolban, Szoboszlai magyar csapattársat kaphat

metropol.hu

„Az év meglepetése edzőként” – Nem kerteltek Gera Zoltán kapcsán

mandiner.hu

Magyarországot magasztalja a Financial Times: mutatjuk, miért

mindmegette.hu

Vége a vitának: tiltólistás édességek térnek vissza a Lidlbe

mandiner.hu

Csütörtök reggelig kettészakadhat Románia

ripost.hu

Most jött a hír: tömegkarambol történt, ezekben a percekben is mentenek

travelo.hu

Ebben a balatoni községben készítenek a világon elsőként hekk ízű fagyalaltot

ripost.hu

"Én nem a BKV-n akarom megtalálni a Nagy Ő-t"– elkerüli a szerelem a dúsgazdag magyar realitysztárt

ripost.hu

Jön a változás, 3 csillagjegy életébe szól bele az univerzum

ripost.hu

Ők azok a szerencsés csillagjegyek - nekik hozza el a szerelmet az idei nyár, a főboszorkány szerint

ripost.hu

Elesett a főváros, itt vannak a részletek

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

INSIDER

Magyar Péter édesapja meglopta, zsarolta, késsel fenyegette a saját rokonát

INSIDER

„Ez nem a mi háborúnk, nem nekünk kell odamenni harcolni" - így vélekednek a magyarok a háborúról

INSIDER

Magyar Péter a kötelező sorkatonaságot támogató Weberrel akar szövetségre lépni

INSIDER

Európa ilyet még nem látott, százezreket várnak szombaton a belvárosba

INSIDER

Egy perce sem maradhat magára a 9 éves Zalán, ez a betegség kínozza - Videó

INSIDER

Döbbenetes: A léleklátó tudta, hol van a verőcei tragédia utolsó áldozatának teste

INSIDER

Újra startol a családosok üdültetése

INSIDER

Elképesztő égi jelenséget vettek fel Szigetvár mellett - Fotó