tóth gabi
Rejtett áremeléssel trükköznek a multik, a családok védelme érdekében lépett a kormány.
A családok védelme érdekében a kormány új intézkedést fogadott el, így az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszerkereskedőknek figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezniük, amennyiben egy termék kiszerelése csökkent. Az intézkedés hátterében az áll, hogy a gyártók egyre gyakrabban drágítják a termékeket azzal, hogy kevesebb tartalmat adnak el jórészt a szokásos – vagyis megtévesztő – csomagolásban. Erre a gyakorlatra akarja felhívni a kormány a vásárlók figyelmét.
Mondunk egy példát: Egy zacskó chips például 400 forintba került egy éve, de a gyártó időközben emeli az árát 20 százalékkal – látszólag árváltozás nélkül, de ötödével kevesebb chips került a zacskóba.
Az ilyen típusú áremelkedést zsugorflációnak nevezik. A "shrinkflation" az angol "shrink" - zsugorodás - és az infláció ötvözete, és megszokott csomagolásba kerülő kisebb mennyiségű termékekre utal. A szolgáltatók úgy drágítják a termékeket, hogy kevesebb tartalmat adnak el a megszokott csomagolásban. Nem illegális, de költségcsapda: a zsugorodás alig észrevehető, ha valaki minden nap vásárol.
Ahogy a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében írja: Az elmúlt hónapokban több országban felkeltette az érdeklődést az a jelenség, hogy bizonyos termékek mérete csökken, miközben áraik változatlanok maradnak, vagy akár emelkednek is.
Korábban a Ripost is idézte a Hamburgi Fogyasztói Központ és a Stiftung Warentest jelentését. Ebben az áll, hogy2023 első felében rekordszámú panaszt regisztráltak a zsugorinfláció miatt. Például a Suchard Express kakaópor 500-ról 400 grammra zsugorodik – így 25 százalékkal drágább. A Milka és Oreo dobozában nemcsak kevesebb darab van, de minden darab súlya is csökkent.
A Hamburgi Fogyasztói Központ szerint a tendencia már 2022-ben elkezdődött: az év első felétől a második feléig csaknem megduplázódott az igazolt esetek száma. Míg korábban a jelenség elsősorban a klasszikus márkákat érintette, addig ma mára a diszkontok saját márkáit és a biomárkákat is suttyomban ily módon drágítják.
Hasonló gyűjtést a Ripost is végzett. Lapunk munkatársai rengeteg olyan terméket találtak, amelyek méretei az elmúlt években jelentősen csökkentek. A vásárlók nagyon ritkán veszik észre, hogy egy általuk gyakran vásárolt termék hirtelen összement. A gyártók a méretcsökkentést rendszerint nagyon trükkösen, mindenféle figyelmeztetés nélkül oldják meg. A Ripost a korábbi reklámújságokat alapul véve megnézte, hogy mely termékek zsugorodtak össze az évek során.
A képre kattintva nézheti meg a zsugorított termékek fotóit
A felsorolt hazai és nemzetközi példák, vagyis a csomagolás és a termék zsugorítása azt mutatja, hogy a fogyasztók kevesebbet kapnak a megvásárolt termékből a pénzükért.
Ezért a kormány által elfogadott új intézkedés a fogyasztók körültekintőbb és tudatosabb vásárlási döntését segíti elő azzal, hogy 2024. március 1-től jogszabályban kötelezi az 1 milliárd forint feletti árbevételű élelmiszerkereskedőket arra, hogy a termék mellett elhelyezett, figyelemfelhívó tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett.
A kiszerelés, így különösen a tömeg vagy térfogat csökkenésének viszonyítási alapja az adott termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazott kiszerelés lesz. A kereskedők tájékoztatási kötelezettsége 2 hónapig áll fenn, főszabály szerint az új, csökkentett méretű termék kereskedő általi forgalmazásától kezdődően.
A kereskedő tájékoztatási kötelezettségének teljesítése érdekében a gyártó, a magyarországi forgalomba hozó és beszállító köteles a kiszerelési egység csökkenésével érintett termék vonatkozásában megfelelő módon tájékoztatni a kereskedőket. A szabályok elmulasztása esetén a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni.