kulcsár edina
Történelmi bérletreformot jelentett be a kormány. Százezreknek válik ingyenessé a közösségi közlekedés
Lázár János bejelentése alapjaiban változtathatja meg a magyarországi közösségi közlekedést. Az építési és közlekedési miniszter bejelentései alapján történelmi változás előtt áll a közösségi közlekedés. Országosan olcsóbbá, több százezer ember számára pedig akár ingyenessé is válhat az utazás.
A MÁV-Volán Csoport közleményében azt írják:
Az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja az ország- és vármegyebérletek tapasztalataira épít, hiszen a tavaly májusban bevezetett díjtermékek sikere azt mutatta: igény és lehetőség is van a tarifarendszer érdemi egyszerűsítésére, a közösségi közlekedés elérhetőbbé tételére. Mindennek megfelelően a jelenlegi 15 bérletkonstrukció helyett tavasztól mindössze kettő marad, a vármegye- és országbérlet, míg a sokszor bonyolultnak tűnő kedvezményrendszer jelentősen egyszerűsödik, a mostani 65 helyett mintegy 20 kedvezménytípus lesz.
A Ripost annak járt utána, hogy kik azok, akiknek a tervek szerint március elsejétől nem kell fizetniük a MÁV és a Volán járatain.
Jól indul a tavaszi idény a családoknál, hiszen 2023. március 1-től minden 14 év alatti gyermek ingyen utazhat a MÁV és a Volánbusz járatain, a 14 és 25 év közöttiek pedig féláron válthatnak jegyet - közölte a Fiatal Családosok Klubja. Így a tavaszi szünetben már ezzel a kedvezményes lehetőséggel utazhatnak szerte az országban. A Fiatal Családosok Klubja bízik abban, hogy a kormány által nagyvonalúan biztosított utazási kedvezményt a gyermekes családok közül minél többen igénybe fogják venni a MÁV és a Volánbusz helyközi járatain, hiszen ezzel a lehetőséggel élve a családi kasszában is több marad. Hiszen ez a családoknak akár több tízezer forintos havi megtakarítást jelenthet, s a kedvező döntés környezetvédelmi oldalát is fontosnak tartják, ennek hatására ugyanis várható, hogy sokkal többen fognak autó helyett tömegközlekedést használni.
2024. szeptember elsejétől minden Volán-járaton elérhetővé válik a bankkártyás fizetés is. Ezzel párhuzamosan bevezetnek idén nyártól egy 200 forintos regisztrációs díjat azok számára, akik mégis készpénzzel kívánnak jegyet váltani azon járatokon, ahol már lehetséges a bankkártyás fizetés is.
A napi többszöri utazást tervezők számára bevezetik a „Vármegye24” és „Magyarország24” napijegyeket, amelyek a helyi közösségi közlekedési rendszerekben már hazánkban is működő, 24 órára érvényes napijegy igénybevételi lehetőségét jelentik.
Óriási huzavona alakult ki a Budapest-bérletek körül, lassan senki nem érti, hogy pontosan miről is szól a vita - miközben a lényeg pofonegyszerű: A kormány 2016-ban vállalta át a HÉV és az úgynevezett „kék Volánbuszok” működtetését Tarlós István akkori főpolgármester kezdeményezésére. Mivel ezek a járatok jelentős Budapesten belüli szerepet látnak el, és a csepeli HÉV el sem hagyja a városhatárt, a fővárosnak továbbra is hozzá kellett járulni ezek működtetéséhez.
Az ezt szabályozó megállapodás 2023. december 31-én lejárt. 2020-ban 2021-ben és 2022-ben 7,4 milliárd forintot kért az állam, amiben a főpolgármester és a kormány meg is állapodott. 2023-ra azonban háromévnyi infláció és energiaár hatását követően végső ajánlatként 8,6 milliárd forintot kért volna a Lázár János vezette tárca.
Karácsony Gergelyék azonban ezt a teljesen ésszerű és méltányos ajánlatot ignorálták, az asztalukon lévő ajánlatot nem írták alá, ehelyett minden felelősséget megpróbálnak a kormányra hárítani.
Mindennek ellenére Lázár János újabb ajánlattal állt elő a főpolgármester felé: készen állnak elfogadni a fővárosi bérleteket a Volán- és HÉV-járatokon, amennyiben a főváros minden általa működtetett közösségi eszközön elfogadja a vármegyebérleteket, illetve országbérleteket.