RETRO RÁDIÓ

Ripost kisokos: jön az országos bérletreform, íme a részletek

WM
Szerző
WM
Létrehozva2024. 01. 10. 13:38

Történelmi változás előtt áll a közösségi közlekedés. Országosan olcsóbbá válhat az utazás az emberek számára.

Lázár János bejelentése alapjaiban változtathatja meg a magyarországi közösségi közlekedést. Az építési és közlekedési miniszter a minap arról beszélt, hogy Magyarországon alkotmányba foglalták, hogy minden magyar állampolgárnak biztosítani kell, hogy tömegközlekedéssel eljusson A pontból B pontba. 

A legtöbb jelenleg érvényben lévő bérletfajta megszűnik, ezzel egyidejűleg új napijegyet vezetnek be. / Fotó: Walczer Patrik

A tömegközlekedéshez való jog alapjog, ezért is folytatják a tavaly elkezdett átalakításokat. 

Rávilágított, soha annyian nem utaztak a MÁV és a Volán járatain, mint 2023-ban, decemberre minden tíz eladott bérletből kilenc már vármegyebérlet volt

De mit is kell tudni a változásokról? A Ripost csokorba szedte a legfontosabb tudnivalókat. Nézzük a részleteket:

  • Az országos- és a vármegyebérletek kivételével az összes többi jelenlegi bérletfajtát megszüntetik a közösségi közlekedésben;
  • Új napijegy típusok jelennek meg. Ilyen lesz a vármegye 24, amely 990 forintba kerül majd és a Magyarország 24, amiért 4990 forintot kell fizetni. A Vármegye24 a vármegyére szóló vármegyebérlet feltételei, a Magyarország24 az országbérlettel megegyező feltételek szerint használható fel 24 órán belül.
  • 14 év alatt és 65 év felett mindenki számára díjmentessé válik a közösségi közlekedés, illetve a 90 százalékos kedvezmény kategóriában utazóknak is ingyenessé teszik a tömegközlekedést Magyarországon. Közéjük tartoznak azok a nagycsaládosok is díjmentességben részesülnek a jövőben, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét. Ez, a szülő és a vele együtt utazó legalább 3 gyermek együttes utazására vonatkozik, a személyazonosság és a feltételek igazolására alkalmas okmányok felmutatásával. Az oktatásban és egészségügyben dolgozóknak, valamint a 14 és 25 év közöttieknek korlátlan utazást biztosítanak 50 százalékos kedvezménnyel;
  • A közalkalmazottak számára megszűnik a pecsételős rendszer, egy regisztrációt követően korlátlanul igénybe vehetik a kedvezményes utazás lehetőségét;
  • Szeptembertől már bankkártyával is lehet fizetni az összes sárga Volánbuszon;
  • Ezzel párhuzamosan 2024 nyarától a pénztári és fedélzeti készpénzes fizetés 200 forint adminisztrációs díjjal egészül ki, amennyiben bankkártyás fizetésre is lehetőség van, amely díjmentes lesz;
  • A kutya és kerékpár szállítása bármilyen viszonylatban egységesen 500 forint lesz, a kísérő- és segítőkutyák szállítása továbbra is díjmentes.

Karácsonyék nem írták alá a kormány ajánlatát

Óriási huzavona alakult ki a Budapest-bérletek körül, lassan senki nem érti, hogy pontosan miről is szól a vita - miközben a lényeg pofonegyszerű: A kormány 2016-ban vállalta át a HÉV és az úgynevezett „kék Volánbuszok” működtetését Tarlós István akkori főpolgármester kezdeményezésére. Mivel ezek a járatok jelentős Budapesten belüli szerepet látnak el, és a csepeli HÉV el sem hagyja a városhatárt, a fővárosnak továbbra is hozzá kellett járulni ezek működtetéséhez. 

Az ezt szabályozó megállapodás 2023. december 31-én lejárt. 2020-ban 2021-ben és 2022-ben 7,4 milliárd forintot kért az állam, amiben a főpolgármester és a kormány meg is állapodott. 2023-ra azonban háromévnyi infláció és energiaár hatását követően végső ajánlatként 8,6 milliárd forintot kért volna a Lázár János vezette tárca. 

Karácsony Gergelyék azonban ezt a teljesen ésszerű és méltányos ajánlatot ignorálták, az asztalukon lévő ajánlatot nem írták alá, ehelyett minden felelősséget megpróbálnak a kormányra hárítani.

Mindennek ellenére Lázár János újabb ajánlattal állt elő a főpolgármester felé: készen állnak elfogadni a fővárosi bérleteket a Volán- és HÉV-járatokon, amennyiben a főváros minden általa működtetett közösségi eszközön elfogadja a vármegyebérleteket, illetve országbérleteket. 

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.