
Ripost kisokos: jön az országos bérletreform, íme a részletek
Történelmi változás előtt áll a közösségi közlekedés. Országosan olcsóbbá válhat az utazás az emberek számára.
Lázár János bejelentése alapjaiban változtathatja meg a magyarországi közösségi közlekedést. Az építési és közlekedési miniszter a minap arról beszélt, hogy Magyarországon alkotmányba foglalták, hogy minden magyar állampolgárnak biztosítani kell, hogy tömegközlekedéssel eljusson A pontból B pontba.

A tömegközlekedéshez való jog alapjog, ezért is folytatják a tavaly elkezdett átalakításokat.
Rávilágított, soha annyian nem utaztak a MÁV és a Volán járatain, mint 2023-ban, decemberre minden tíz eladott bérletből kilenc már vármegyebérlet volt.
De mit is kell tudni a változásokról? A Ripost csokorba szedte a legfontosabb tudnivalókat. Nézzük a részleteket:
- Az országos- és a vármegyebérletek kivételével az összes többi jelenlegi bérletfajtát megszüntetik a közösségi közlekedésben;
- Új napijegy típusok jelennek meg. Ilyen lesz a vármegye 24, amely 990 forintba kerül majd és a Magyarország 24, amiért 4990 forintot kell fizetni. A Vármegye24 a vármegyére szóló vármegyebérlet feltételei, a Magyarország24 az országbérlettel megegyező feltételek szerint használható fel 24 órán belül.
- 14 év alatt és 65 év felett mindenki számára díjmentessé válik a közösségi közlekedés, illetve a 90 százalékos kedvezmény kategóriában utazóknak is ingyenessé teszik a tömegközlekedést Magyarországon. Közéjük tartoznak azok a nagycsaládosok is díjmentességben részesülnek a jövőben, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét. Ez, a szülő és a vele együtt utazó legalább 3 gyermek együttes utazására vonatkozik, a személyazonosság és a feltételek igazolására alkalmas okmányok felmutatásával. Az oktatásban és egészségügyben dolgozóknak, valamint a 14 és 25 év közöttieknek korlátlan utazást biztosítanak 50 százalékos kedvezménnyel;
- A közalkalmazottak számára megszűnik a pecsételős rendszer, egy regisztrációt követően korlátlanul igénybe vehetik a kedvezményes utazás lehetőségét;
- Szeptembertől már bankkártyával is lehet fizetni az összes sárga Volánbuszon;
- Ezzel párhuzamosan 2024 nyarától a pénztári és fedélzeti készpénzes fizetés 200 forint adminisztrációs díjjal egészül ki, amennyiben bankkártyás fizetésre is lehetőség van, amely díjmentes lesz;
- A kutya és kerékpár szállítása bármilyen viszonylatban egységesen 500 forint lesz, a kísérő- és segítőkutyák szállítása továbbra is díjmentes.
Karácsonyék nem írták alá a kormány ajánlatát
Óriási huzavona alakult ki a Budapest-bérletek körül, lassan senki nem érti, hogy pontosan miről is szól a vita - miközben a lényeg pofonegyszerű: A kormány 2016-ban vállalta át a HÉV és az úgynevezett „kék Volánbuszok” működtetését Tarlós István akkori főpolgármester kezdeményezésére. Mivel ezek a járatok jelentős Budapesten belüli szerepet látnak el, és a csepeli HÉV el sem hagyja a városhatárt, a fővárosnak továbbra is hozzá kellett járulni ezek működtetéséhez.
Az ezt szabályozó megállapodás 2023. december 31-én lejárt. 2020-ban 2021-ben és 2022-ben 7,4 milliárd forintot kért az állam, amiben a főpolgármester és a kormány meg is állapodott. 2023-ra azonban háromévnyi infláció és energiaár hatását követően végső ajánlatként 8,6 milliárd forintot kért volna a Lázár János vezette tárca.
Karácsony Gergelyék azonban ezt a teljesen ésszerű és méltányos ajánlatot ignorálták, az asztalukon lévő ajánlatot nem írták alá, ehelyett minden felelősséget megpróbálnak a kormányra hárítani.
Mindennek ellenére Lázár János újabb ajánlattal állt elő a főpolgármester felé: készen állnak elfogadni a fővárosi bérleteket a Volán- és HÉV-járatokon, amennyiben a főváros minden általa működtetett közösségi eszközön elfogadja a vármegyebérleteket, illetve országbérleteket.







