kulcsár edina
Az Andrássy út meghosszabbítása épülhet Rákosrendezőnél.
A mai témánk az egy városfejlesztési elképzelés Budapestet érintőleg. Ebben az esztendőben ünnepli a 150. születésnapját a főváros. Ezért a kormány áttekintette a kapcsolatát Budapesttel. Amióta Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz 2004-ben, azóta Budapest fejlődött a legtöbbet. 2022-re Budapest lett az egyik legfejlettebb régió Európában
- kezdte beszámolóját Lázár János építési és közlekedési miniszter a sajtótájékoztatásán, amely a rákosrendezői kihasználatlan pályaudvar fejlesztéséről árult el részleteket.
Egy új millenniumi városközpontot akar létrehozni a magyar kormányzat segítségével Lázár János. Ehhez egy állami kézben lévő területet kerestek, ahol megkezdhetik a fejlesztéseket, erről beszélt a miniszter a sajtótájékoztatóján. Örömmel jelentette be, hogy megtalálták az ehhez szükséges területet.
A Magyar Államvasutak rendelkezik Budapesten egy 30 éve nem használt területtel, a rákosrendező pályaudvarral, amelynek megfejlesztésével nem kevesebbre vállalkoznánk, mint arra, hogy az Andrássy utat meghosszabbítanánk. Az Andrássy út meghosszabbításával létre jönne a főváros legfontosabb tengelye. A millenniumi régi városközpont után, épülhetne egy új millenniumi városközpont
- emelte ki beszédében Lázár János. A rákosrendezői pályaudvar eredetileg egy teherpályaudvar volt, amelyet nem használ ki a magyar állam, és a vasúttársaság is csak részben hasznosít.
Ez a terület mintegy 1 millió 300 ezer négyzetméter, amely döntő mértékben Budapest szíve közelében, a XIII. és XIV. határán van, egy illegális hulladéklerakóról van szó
- árulta el a miniszter. Lázár János szerint ugyanis környezettszennyezés áldozata ez a terület.
A javaslatom a kormány számára az volt, hogy ezt a 130 hektárt ajánljuk fel a főváros részére, készüljön el egy fejlesztési koncepció és elképzelés. Ennek az első lépése mindenképpen a terület rehabilitációja kell hogy legyen, ezt a területet teljesen meg kell tisztítani. Az ottani környezetszennyezést ideje megszüntetni, a talaj teljes szennyezésmentesítésével. Amennyiben ezzel elkészülünk, akkor valósulhat meg az Andrássy út meghosszabbítása
- fejtette ki a miniszter.
Lázár János elárulta azt is, hogy beszélt Orbán Viktorral, és a miniszterelnök elvárásokat fogalmazott meg a projekttel kapcsolatban.
Budapesten középszerű dolog nem épülhet. Orbán Viktornak az az elvárása, hogy Budapesten középszerű dolog nem épülhet. Mi sohasem mini Dubajt építünk, hanem Maxi Dubaj lesz, ha megépül.
- tette hozzá mosolyogva Lázár János. A miniszter rámutatott arra is, hogy magyar építészekben gondolkoznak csak a fejlesztés kapcsán. Ezenfelül pedig Orbán Viktor ragaszkodik hozzá, hogy közösségi célokat is szolgáljon a terület.
Csak olyat építhetünk, ami a budapestiek számára elfogadható és támogatható.
A költségvetéstől és várhatóan magánbefektetőktől is szükség lesz forrásra. 300-350 ezer négyzetméterre van szüksége a kötöttpályás közlekedésnek a továbbiakban, így 900 ezer négyzetméteren jöhet létre a fejlesztés. 60-65 hektár beépítve, 25-30 hektáron közpark, a vasúti pálya felett létesülhet a park.
20 milliárd forint a szennyezéstől való mentesítés, és 400 milliárd forint kell invesztálni a közcélok megvalósítására. Minimum 5 milliárd euró értékű magánbefektetési beruházási nemzetközi megállapodást készítettünk elő.
- tette hozzá Lázár János, aki a fővárossal és az érintett területek képviselőivel is tárgyalni fog a fejlesztésekről.
Ahogy arról a Metropol egy korábbi helyszíni riportjában beszámolt róla, a rákosrendezői pályaudvar és környéke illegális szemétlerakóhelyként működik már hosszú évek óta. A cikkük szerint több száz tonna hulladék található jelenleg a területen, miközben ez a terület alig párszáz méterre található Budapest szívétől a Városligettől. A MÁV azonban évek óta küzdött azért, hogy szemétmentesíthessék a területet.
Lázár János sajtótájékoztatójának teljes felvételét itt tudjátok megtekinteni: