
Úgy néz ki, B+ jogosítvány nem lesz, digitális viszont igen: mutatjuk a részleteket!
Korábban már beszámoltunk arról, hogy milyen reformokat készül bevezetni az EU a vezetési jogosultságok terén. Most úgy fest, eldőlt, lesz-e kötelező KRESZ-vizsga a 70 év felettieknek, vagy lehet-e 110km/h-nál gyorsabban hajtani az autópályán B-s jogosítvánnyal.
Lezajlott a szavazás azokról az uniós reformokról, amiket Magyarországon is alkalmazni kell majd a jövőben. A döntéshozók olyan módosításokról szavaztak, mint, hogy az autósok maximum 110-zel haladhatnak csak az autópályákon, B-kategóriás jogosítvány maximum 1800 kilós autók vezetéséhez elég csak, ennél nehezebb kocsikhoz B+ kategória kell, és 70 év felett kötelező újra KRESZ-vizsgát tenni. Lássuk, ezek közül mi az, amit megszavaztak, és mi az, amit elvetettek.

Így nézett ki a tervezet, amiről szavaztak
Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottsága elé került tervezet olyan, magyar sofőröket is érintő módosításokat tartalmazott, mint hogy
- a B kategóriás jogosítvány birtokosainak 110 km/h lenne a maximális megengedett sebesség az autópályákon;
- maximum 1,8 tonnás gépjárművet lehetne vezetni B-s jogsival;
- az 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetéséhez külön B+ jogosítványra lenne szükség;
- a 70 év felettieket KRESZ-vizsgára köteleznék,
- a kezdő sofőrök 2 évig autópályán csak maximum 90 km/órás sebességgel közlekedhetnének,
- a kezdő sofőröknek bevezetnék az éjszakai vezetési tilalmat.
A javaslatokkal a balesetek számát szerették volna csökkenteni az unió területén, mivel jelenleg évente közel 20.000 halnak meg közlekedési balesetekben az EU útjain.
A plusz jogosítványt végül nem szavazták meg
Az EP szakbizottsága nem támogatja, hogy a 70 év felettieket KRESZ-vizsgára kötelezzék. Nem kapta meg a képviselők támogatását a B és B+ kategóriás jogosítvány ötlete sem, ahogy a 110 kilométeres óránkénti sebességmaximálás sem és egyelőre a kezdő jogosítvánnyal vezetők is mehetnek 90-nél gyorsabban.
Zöld utat kapott viszont néhány más javaslat
A hivatásos sofőrök hiányának mérséklése érdekében a képviselők megszavazták, hogy a jövőben már a 18 évesek számára is engedélyezzék a teherautó vagy a legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetéséhez szükséges jogosítvány megszerzését, amennyiben arra egy szakmai alkalmassági vizsgálaton felkészültnek bizonyulnak. Vagyis tapasztalt sofőr oldalán már akár 17 év felettiek is jogosultak lehetnek teherautó-vezetői engedélyre, ha előzetesen arra felkészülnek-számolt be a fejleményekről a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Támogatták a képviselők azt a felvetést is, miszerint a járművezetők képzését és vizsgáztatását úgy alakítsák ki, hogy azok jobban készítsék fel a sofőröket a valódi közlekedési kockázatokra, veszélyhelyzetekre. Így részévé kell majd tenni a jövőben a képzésnek például a járművezetést havas és csúszós útviszonyok között, a holttér kockázatainak megismerését, a vezetőt segítő rendszerek használatát, valamint a járműhasználattal járó károsanyag-kibocsátást és annak következményeit.
A képviselők rábólintottak a digitális jogosítvány bevezetésére is, ami mobiltelefonon is elérhető lesz, és teljesen egyenértékű a fizikai jogosítvánnyal az Európai Unió valamennyi tagállamában. Ez minket, magyarokat annyiban érint, hogy a jövőben külföldre sem kell majd magunkkal vinni a jogosítványt. A hazai utakon közlekedve ugyanis 2023 januárja óta már nincs szükség a plasztik kártyára, a rendőrök a központi nyilvántartó adatai alapján ellenőrzik a vezetői jogosultságot.
Akkor ezek most már eldöntött kérdések?
Nem, mivel a most nem megszavazott, illetve megszavazott ügyben a végső szót az Európai Parlament plenáris ülése mondja majd ki, várhatóan januárban vagy februárban tovább lobbiznak a minimális többséggel leszavazott javaslatok elfogadtatásáért azok támogatói. Vagyis akár még be is vezethetik a B+ jogosítványokat, vagy megtilthatják a 18 éveseknek a kamionvezetést.






