tóth gabi
Korábban már beszámoltunk arról, hogy milyen reformokat készül bevezetni az EU a vezetési jogosultságok terén. Most úgy fest, eldőlt, lesz-e kötelező KRESZ-vizsga a 70 év felettieknek, vagy lehet-e 110km/h-nál gyorsabban hajtani az autópályán B-s jogosítvánnyal.
Lezajlott a szavazás azokról az uniós reformokról, amiket Magyarországon is alkalmazni kell majd a jövőben. A döntéshozók olyan módosításokról szavaztak, mint, hogy az autósok maximum 110-zel haladhatnak csak az autópályákon, B-kategóriás jogosítvány maximum 1800 kilós autók vezetéséhez elég csak, ennél nehezebb kocsikhoz B+ kategória kell, és 70 év felett kötelező újra KRESZ-vizsgát tenni. Lássuk, ezek közül mi az, amit megszavaztak, és mi az, amit elvetettek.
Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottsága elé került tervezet olyan, magyar sofőröket is érintő módosításokat tartalmazott, mint hogy
A javaslatokkal a balesetek számát szerették volna csökkenteni az unió területén, mivel jelenleg évente közel 20.000 halnak meg közlekedési balesetekben az EU útjain.
Az EP szakbizottsága nem támogatja, hogy a 70 év felettieket KRESZ-vizsgára kötelezzék. Nem kapta meg a képviselők támogatását a B és B+ kategóriás jogosítvány ötlete sem, ahogy a 110 kilométeres óránkénti sebességmaximálás sem és egyelőre a kezdő jogosítvánnyal vezetők is mehetnek 90-nél gyorsabban.
A hivatásos sofőrök hiányának mérséklése érdekében a képviselők megszavazták, hogy a jövőben már a 18 évesek számára is engedélyezzék a teherautó vagy a legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetéséhez szükséges jogosítvány megszerzését, amennyiben arra egy szakmai alkalmassági vizsgálaton felkészültnek bizonyulnak. Vagyis tapasztalt sofőr oldalán már akár 17 év felettiek is jogosultak lehetnek teherautó-vezetői engedélyre, ha előzetesen arra felkészülnek-számolt be a fejleményekről a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
Támogatták a képviselők azt a felvetést is, miszerint a járművezetők képzését és vizsgáztatását úgy alakítsák ki, hogy azok jobban készítsék fel a sofőröket a valódi közlekedési kockázatokra, veszélyhelyzetekre. Így részévé kell majd tenni a jövőben a képzésnek például a járművezetést havas és csúszós útviszonyok között, a holttér kockázatainak megismerését, a vezetőt segítő rendszerek használatát, valamint a járműhasználattal járó károsanyag-kibocsátást és annak következményeit.
A képviselők rábólintottak a digitális jogosítvány bevezetésére is, ami mobiltelefonon is elérhető lesz, és teljesen egyenértékű a fizikai jogosítvánnyal az Európai Unió valamennyi tagállamában. Ez minket, magyarokat annyiban érint, hogy a jövőben külföldre sem kell majd magunkkal vinni a jogosítványt. A hazai utakon közlekedve ugyanis 2023 januárja óta már nincs szükség a plasztik kártyára, a rendőrök a központi nyilvántartó adatai alapján ellenőrzik a vezetői jogosultságot.
Nem, mivel a most nem megszavazott, illetve megszavazott ügyben a végső szót az Európai Parlament plenáris ülése mondja majd ki, várhatóan januárban vagy februárban tovább lobbiznak a minimális többséggel leszavazott javaslatok elfogadtatásáért azok támogatói. Vagyis akár még be is vezethetik a B+ jogosítványokat, vagy megtilthatják a 18 éveseknek a kamionvezetést.