
Újabb őrült ötlet Brüsszeltől: a mai jogsival csak 110 lenne a maximális sebesség - íme a részletek
Ha elfogadják a brüsszeli tervezetet, az autósok maximum 110-zel haladhatnak majd az autópályákon is. Sőt B-kategóriás jogosítvánnyal maximum 1800 kilós autókat lehet majd csak vezetni, ennél nehezebb kocsikhoz B+ kategória kell majd.
Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottságának legutóbbi ülésén tárgyalt jelentéstervezet szerint a nagyobb személygépkocsik és kisteherautók vezetőinek újra kellene vizsgáznia, a B-kategóráiás jogosítvánnyal rendelkezők pedig csak 110-zel közlekedhetnének. Íme a részletek!

Így módosítanák a jogosítványokra vonatkozó szabályokat
A jelentéstevő a B kategóriás jogosítvány felosztását javasolja B és B+ kategóriákra, ami számos korlátozást vonna maga után, ha átmegy az uniós terv. A „B” kategóriás jogosítvány birtokosainak például
- 110 km/h lenne a maximális megengedett sebesség az autópályákon;
- maximum 1,8 tonnás gépjárművet vezethetnének;
- az 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetéséhez külön B+ jogosítványt kellene szerezniük.
Már most sokan ellenzik a jogosítvánnyal való variálást
Deli Andor vajdasági fideszes EP-képviselő közleménye szerint a B+ kategóriás jogosítvány különválasztása az eddigi egységes B kategóriától azt jelentené, hogy az európai polgároknak két jogosítványt kellene megszerezni, hogy teljes értékű jogosultságuk legyen a személygépjárművek vezetésére. Ez a költségeket is megduplázná. Meggyőződésem, hogy az uniós döntéshozók feladata az európai polgárok segítése és a jogszabályok egyszerűsítése lenne, és nem újabbnál újabb adminisztratív és pénzügyi terhek kivetése- tette hozzá
Ezek a módosítások nem veszik figyelembe a vezetői engedélyekre gyakorolt valós következményeket, és tényleges veszélyt jelentenek a környezetvédelmi fejlődésre, elrettentve az embereket az elektromos járművek elterjedésétől- reagált a tervezetre Raluca Marian, az IRU uniós érdekképviseleti igazgatója. A B+ kategóriás vezetői engedély megszerzéséhez szükséges további képzés és vizsga ráadásul pénzügyi, adminisztratív és gyakorlati terhet róna a jelenlegi hivatásos járművezetők és üzemeltetők számára-tette hozzá. A Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület (IRU) mellet pedig több közúti fuvarozó és európai autógyártó képviselője -köztük az FIA Region I és az ACEA- is bejelentették, hogy határozottan ellenzik az uniós tervet.
Megszereztük a tervezetet, szó szerint ez áll benne
- Létre kell hozni egy fokozatokra épülő rendszert, azaz a B kategóriájú vezetői engedélyre való jogosultságot kell megállapítani annak előfeltételeként, hogy a kérelmező jogosulttá váljon bizonyos egyéb kategóriák -például a B+ kategória- vezetésére. Ennek a rendszernek kötelező erejűnek kell lennie valamennyi tagállamra nézve, ugyanakkor lehetővé kell tenni a tagállamok számára, hogy azt egymás között a saját területükön alkalmazzák.
- A nehéz személygépkocsik és a nyitott rakterű kisteherautók (SUV-k) nemcsak magasabb szintű kibocsátást eredményeznek, hanem a közúti közlekedésbiztonság szempontjából nagyobb valószínűséggel vannak kitéve sokkal súlyosabb következményekkel járó ütközéseknek. A B kategóriájú vezetői engedély nem teljesen alkalmas az ilyen nehéz személygépkocsik vezetéséhez, ezért új vezetőiengedély-kategóriát -B+ kategóriát- kell létrehozni az 1800 kg-nál nagyobb tömegű személygépkocsik, valamint N1 kategóriájú tehergépjárművek esetében. Ugyanakkor lehetővé kell tenni a szakmai vagy különleges használati okok miatti mentességeket, különösen a kibocsátásmentes járművekre való áttérés előmozdítása érdekében.
- Az A kategóriájú (korlátozás nélküli motoros jogosítvány) járművezetők számára engedélyezett abszolút legnagyobb sebesség nem haladhatja meg a 110 km/h-t.
- A nemzeti hatóságok által az egyes utakon meghatározott sebességkorlátozás sérelme nélkül a B kategóriás járművezetők számára engedélyezett abszolút legnagyobb sebesség nem haladhatja meg a 110 km/h-t - olvasható a tervezetben.
A holttérfigyelő használatát is kötelezővé tehetik
Egy új EU-s irányelv szerint 2024-től kötelezővé tennék, hogy bizonyos tonna feletti járműveket holttérfigyelő rendszerrel szereljék fel, csökkentve ezzel a kerékpárosok és gyalogosok elütésének kockázatát. Ezt a kötelezettséget később vélhetően minden Európában közlekedő járműre ki fogják terjeszteni-írja az autoszektor.hu.






