kulcsár edina
Ha elfogadják a brüsszeli tervezetet, az autósok maximum 110-zel haladhatnak majd az autópályákon is. Sőt B-kategóriás jogosítvánnyal maximum 1800 kilós autókat lehet majd csak vezetni, ennél nehezebb kocsikhoz B+ kategória kell majd.
Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottságának legutóbbi ülésén tárgyalt jelentéstervezet szerint a nagyobb személygépkocsik és kisteherautók vezetőinek újra kellene vizsgáznia, a B-kategóráiás jogosítvánnyal rendelkezők pedig csak 110-zel közlekedhetnének. Íme a részletek!
A jelentéstevő a B kategóriás jogosítvány felosztását javasolja B és B+ kategóriákra, ami számos korlátozást vonna maga után, ha átmegy az uniós terv. A „B” kategóriás jogosítvány birtokosainak például
Deli Andor vajdasági fideszes EP-képviselő közleménye szerint a B+ kategóriás jogosítvány különválasztása az eddigi egységes B kategóriától azt jelentené, hogy az európai polgároknak két jogosítványt kellene megszerezni, hogy teljes értékű jogosultságuk legyen a személygépjárművek vezetésére. Ez a költségeket is megduplázná. Meggyőződésem, hogy az uniós döntéshozók feladata az európai polgárok segítése és a jogszabályok egyszerűsítése lenne, és nem újabbnál újabb adminisztratív és pénzügyi terhek kivetése- tette hozzá
Ezek a módosítások nem veszik figyelembe a vezetői engedélyekre gyakorolt valós következményeket, és tényleges veszélyt jelentenek a környezetvédelmi fejlődésre, elrettentve az embereket az elektromos járművek elterjedésétől- reagált a tervezetre Raluca Marian, az IRU uniós érdekképviseleti igazgatója. A B+ kategóriás vezetői engedély megszerzéséhez szükséges további képzés és vizsga ráadásul pénzügyi, adminisztratív és gyakorlati terhet róna a jelenlegi hivatásos járművezetők és üzemeltetők számára-tette hozzá. A Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület (IRU) mellet pedig több közúti fuvarozó és európai autógyártó képviselője -köztük az FIA Region I és az ACEA- is bejelentették, hogy határozottan ellenzik az uniós tervet.
A holttérfigyelő használatát is kötelezővé tehetik
Egy új EU-s irányelv szerint 2024-től kötelezővé tennék, hogy bizonyos tonna feletti járműveket holttérfigyelő rendszerrel szereljék fel, csökkentve ezzel a kerékpárosok és gyalogosok elütésének kockázatát. Ezt a kötelezettséget később vélhetően minden Európában közlekedő járműre ki fogják terjeszteni-írja az autoszektor.hu.