Menczer Tamás: Az emberek azt várják a vezetőiktől, hogy védjék meg őket!

POLITIK
Létrehozva: 2023.10.29.

Vevők a retro életérzésre: új rajongótáborra talált a Trabant

Ismét nagy reneszánszát éli Magyarországon és egész Európában a Trabant. De ami ennél meglepőbb, az egykoron Kelet-Európában népautónak számító "papírjaguár" híre még a tengeren túlra is eljutott, ahol már hatezres rajongótábora van.

A keleti blokk népautója kétségkívül a Trabant volt 1990 előtt. Neve azt jelentette, hogy "útitárs". A szocialista rendszer legolcsóbb autójának számított, így nagyon népszerű volt és elérhető az átlagember számára. Németországban, Zwickauban gyártották, ahol az első példány 1957 végén gördült le a gyártósorról. Szinte változatlan formában több mit 30 évig a piacon maradt a végén már nagyon elavultnak számító típus. 

Szürreális látvány: hatalmas terepjáró mellett fotózzák a Trabantot a rajongók az USA-ban. Foto: Facebook/trabantUSA

A rendszerváltás verte a Trabi karrierjébe az utolsó koporsószöget, hiszen tömegesen elérhetővé váltak a sokkal modernebb és kényelmesebb nyugati verdák. Az utolsó években még Zwickauban próbálkoztak némi korszerűsítéssel, de már így sem tudta felvenni a versenyt társaival, és 1991-ben leállították a gyártását. A duroplaszt, azaz műanyag borítású karosszériát egy 600 köbcentis, 26 lóerős, kétütemű motor repítette. Kék füstöt okádva, dombon lefelé, hátszélben még akár százzal is képes volt repeszteni. Több mint 3 millió Trabi készült a gyártás során, így viszonylag sok maradt belőle fent az utókor számára. Ezek jó ideig garázsban vagy pajta mélyén állva várták a szebb jövőt. Az idő haladtával a gyűjtők, és a retro életérzésre vágyók körében ismét felkapott lett a nosztalgikus kisautó. Ma már egy eredeti állapotában megmaradt 601-es ára a 2millió forintot is elérheti.

Nekem is, mint ahogy sokunknak, akik a hetvenes években születtünk, az első autóm természetesen egy Trabant 601-es volt. A mai napig emlékszem rá, hogy Siklóson, az egyik közterület felügyelőtől vettem meg. Nagyon büszke voltam ró, hogy már én is autótulajdonos lettem. Kis túlzással, de megnyílt előttem a világ. Nosztalgikusosan gondolok vissza az első kis járgányomra, amihez rengeteg kaland is társult. Azért, valljuk be őszintén, egy kis Trabival nem volt mindig fenékig tejföl az élet! Télen a kék füstöt okádó szörnyetegben még az ablakok is lefagytak belülről, mert a fűtés, ha lehet egyáltalán így nevezni, még azt sem tudta leolvasztani. A komfortos utazáshoz szükséges hőmérséklet pedig csak álom volt.  A silány konstrukciónak köszönhetően még a mai napig kristálytisztán él az emlékezetemben, amint reggel, munkába menet felcsapódik a motorháztető. Hirtelen semmit sem láttam, de szerencsére az ócska fémkeretről leszakadt a duroplaszt burkolat, és elrepült az autó felett, az úton landolt. Szerencsére semmi sem jött mögöttem, így legalább másik autóban nem okozott kárt

- mesélt élményeiről egy volt Trabis, Tóth László. 

A szeretett, egyben utált Trabi híre egészen az Egyesült Államokig eljutott, ahol a tengeren túli tulajdonosok Facebook-csoportot hoztak létre, ez már közel hatezer tagot számlál. Feltehetően a Kelet-Európából kivándorlók kezdték el népszerűsíteni az Államokban a Trabantot, ami hatalmas kontrasztot mutat a többezer köbcentis, extrával telepakolt amcsi autókhoz képest. Mindenesetre érdekes látvány, ahogy a csoportban a nagy batár autóik mellett fotózgatják a szocialista rendszer utolsó morzsáját...  
 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek