RETRO RÁDIÓ

Vevők a retro életérzésre: új rajongótáborra talált a Trabant

Létrehozva2023. 10. 29. 20:00

Ismét nagy reneszánszát éli Magyarországon és egész Európában a Trabant. De ami ennél meglepőbb, az egykoron Kelet-Európában népautónak számító "papírjaguár" híre még a tengeren túlra is eljutott, ahol már hatezres rajongótábora van.

A keleti blokk népautója kétségkívül a Trabant volt 1990 előtt. Neve azt jelentette, hogy "útitárs". A szocialista rendszer legolcsóbb autójának számított, így nagyon népszerű volt és elérhető az átlagember számára. Németországban, Zwickauban gyártották, ahol az első példány 1957 végén gördült le a gyártósorról. Szinte változatlan formában több mit 30 évig a piacon maradt a végén már nagyon elavultnak számító típus. 

Szürreális látvány: hatalmas terepjáró mellett fotózzák a Trabantot a rajongók az USA-ban. Foto: Facebook/trabantUSA

A rendszerváltás verte a Trabi karrierjébe az utolsó koporsószöget, hiszen tömegesen elérhetővé váltak a sokkal modernebb és kényelmesebb nyugati verdák. Az utolsó években még Zwickauban próbálkoztak némi korszerűsítéssel, de már így sem tudta felvenni a versenyt társaival, és 1991-ben leállították a gyártását. A duroplaszt, azaz műanyag borítású karosszériát egy 600 köbcentis, 26 lóerős, kétütemű motor repítette. Kék füstöt okádva, dombon lefelé, hátszélben még akár százzal is képes volt repeszteni. Több mint 3 millió Trabi készült a gyártás során, így viszonylag sok maradt belőle fent az utókor számára. Ezek jó ideig garázsban vagy pajta mélyén állva várták a szebb jövőt. Az idő haladtával a gyűjtők, és a retro életérzésre vágyók körében ismét felkapott lett a nosztalgikus kisautó. Ma már egy eredeti állapotában megmaradt 601-es ára a 2millió forintot is elérheti.

Nekem is, mint ahogy sokunknak, akik a hetvenes években születtünk, az első autóm természetesen egy Trabant 601-es volt. A mai napig emlékszem rá, hogy Siklóson, az egyik közterület felügyelőtől vettem meg. Nagyon büszke voltam ró, hogy már én is autótulajdonos lettem. Kis túlzással, de megnyílt előttem a világ. Nosztalgikusosan gondolok vissza az első kis járgányomra, amihez rengeteg kaland is társult. Azért, valljuk be őszintén, egy kis Trabival nem volt mindig fenékig tejföl az élet! Télen a kék füstöt okádó szörnyetegben még az ablakok is lefagytak belülről, mert a fűtés, ha lehet egyáltalán így nevezni, még azt sem tudta leolvasztani. A komfortos utazáshoz szükséges hőmérséklet pedig csak álom volt.  A silány konstrukciónak köszönhetően még a mai napig kristálytisztán él az emlékezetemben, amint reggel, munkába menet felcsapódik a motorháztető. Hirtelen semmit sem láttam, de szerencsére az ócska fémkeretről leszakadt a duroplaszt burkolat, és elrepült az autó felett, az úton landolt. Szerencsére semmi sem jött mögöttem, így legalább másik autóban nem okozott kárt

- mesélt élményeiről egy volt Trabis, Tóth László. 

A szeretett, egyben utált Trabi híre egészen az Egyesült Államokig eljutott, ahol a tengeren túli tulajdonosok Facebook-csoportot hoztak létre, ez már közel hatezer tagot számlál. Feltehetően a Kelet-Európából kivándorlók kezdték el népszerűsíteni az Államokban a Trabantot, ami hatalmas kontrasztot mutat a többezer köbcentis, extrával telepakolt amcsi autókhoz képest. Mindenesetre érdekes látvány, ahogy a csoportban a nagy batár autóik mellett fotózgatják a szocialista rendszer utolsó morzsáját...  
 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.