RETRO RÁDIÓ

Az EU új klímaszabálya miatt drágulni fognak az autók

t.t.
Szerző
t.t.
Létrehozva2023. 08. 29. 17:00

Fennáll a jelentős áremelkedés veszélye az autóiparban.

Október 1-től életbe lép az EU-ban a CBAM, a Carbon Border Adjustment Mechanism. Ennek célja a „szénszivárgás” elleni küzdelem – írja a Welt. Ugyanis míg az Európai Unió szabályozhatja a hazai gyártók CO2 kibocsátását, az árukat importáló vállalatok szabadon forgalmazhatják ugyanazokat a termékeket, amelyekre nem vonatkoznak ezek a szabványok. Emiatt sok vállalat kiszervezte a termelést, hogy elkerülje a kibocsátás-szabályozás alá eső termékekért fizetendő pótdíjat.

 szén-dioxid kibocsátás
Fotó: Rokas Tenys

Ezt akarja visszaszorítani az EU, eleinte a jelentés kötelezettség bevezetésével, majd 2026-tól kezdődően az érintett termékeknél a „karbonvám” beszedésével.
De az új CO2-tarifáról szóló EU-diktátum drámai következményekkel járhat, ha az Európán kívüli üzleti partnerek nem akarnak CO2-kibocsátásukra vonatkozó adatokat közzétenni, hanem inkább leállítják az EU-ba irányuló szállításokat. Ebben az esetben Európa számos termékből hiánnyal és további áremelésekkel szembesülhet.
A CBAM bevezetése különösen súlyos lehet a gépgyártók és az autógyártók számára: ezeknek az iparágaknak sok acélra van szükségük. Egy 1 tonnás jármű körülbelül 600 kilogramm acélt tartalmaz.  Az acélimport költsége valószínűleg jelentősen megnő a CBAM következtében, hacsak az EU-n kívüli gyártók nem fektetnek be a fenntartható gyártási folyamatokba. Ezért nagyon valószínű, hogy Európában az autók még drágábbak lesznek.
De drágulhat a CO2-tarifa miatt a cement, a műtrágya, drágulhatnak az alumíniumtermékek, az elektromos alkatrészek, valamint a különféle vegyszerek is.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.