kulcsár edina
Minden jel szerint a kínaiak fogják betölteni a nyugati büntetőintézkedések okozta űrt az orosz autópiacon.
Miközben a Moszkva ellen bevezetett gazdasági szankciók hatására a nyugati autómárkák eladásai gyakorlatilag padlót fogtak Oroszországban, a nagy kínai autógyártó vállalatok tucatszám nyitják új márkakereskedéseiket az ország egész területén - írja a RIA Novosztyi orosz hírügynökség az Otkrytiye Auto elemzésére hivatkozva.
A lap beszámolója szerint a háború kirobbanása óta a kínai autómárkák összesen több mint 300-zal növelték a kereskedéseik számát. Az Exeed 48, az Omoda 47, a Chery 167, a kevésbé ismert Geely pedig 44 új üzletet nyitott Oroszországban. Mindemellett ráadásul a FAW és a Changan márkakereskedések száma is nőtt - igaz, jóval kisebb mértékben, mint a vetélytársaiké.
A többi kínai márka közül, amelyek nem kerültek be a top 10-be, meg kell említeni új márkaként, a Voyah-t és a Skywell-t, melyek idén ősszel három-három új üzlettel törtek be az orosz piacra. (...) Az orosz autókereskedők még soha nem tapasztaltak ilyen gyors növekedést a Kínából érkező autókereskedők számában, ami idén ősszel történt
- olvasható a RIA jelentésben, melyben a kínai autók térnyerését egyértelműen a nyugati szankciókkal magyarázták.
Nemrég egyébként az Oroszországban tevékenykedő európai vállalatokat tömörítő AEB járműgyártó-bizottság közzétett egy jelentést arról, hogy Oroszországban jelentősen, 62,8 százalékkal esett vissza az új autók eladása októberben az egy évvel korábbihoz képest. Közlésük szerint az idei év első tíz hónapjában összesen 502 ezer 474 új járművet értékesítettek, tavaly viszont egész évben meghaladta az 1 millió 660 ezret az eladott új autók száma.
A vezető nyugati médiumok ezt a felmérést azzal a felütéssel szemlézték, hogy a Moszkva ellen bevezetett szankciók működnek, és az oroszoknak már autóvásárlásra sincs pénzük. Az árnyaltabb kép érdekében azonban érdemes elmondani, hogy az eladásokban jelentkező visszaesés ugyanúgy fáj a nagy nyugati autógyártóknak, hiszen az orosz piacra már egyáltalán nem termelnek. A nyugati büntetőintézkedések okozta űrt pedig most minden jel szerint a kínaiak fogják betölteni az orosz autópiacon.