kulcsár edina
A mentősök már többször jelezték, hogy mennyi nehézséget okoz Budapesten az életmentésben a kerékpársávot elválasztó, a fővárosiak által már csak Karácsony-karóknak nevezett oszlopsor. A szóvivő szerint szó sincs politikáról, ez szakmai kérdés.
A Ripost korábban beszámolt róla, hogy mennyire életveszélyesek a Karácsony Gergely főpolgármester és csapata által megálmodott zöld oszlopsorok. A térelválasztó elemek célja elvileg az lenne, hogy védje a bicikliseket az autósoktól. Ezt a funkcióját a kerékpárosok szerint sem tölti be, viszont akadályozza a mentősöket az életmentésben.
A főpolgármester az M3-as metróvonal felújítása után a pótlóbuszok közlekedésére használt sávokat zöld oszlopokkal választotta el az autósok által használt sávoktól és oda kerékpásávokat festett fel. Karácsony Gergely célja állítólag az volt ezzel, hogy a bringások közlekedését biztonságosabbá tegye. A sáv viszonylag széles, így nemcsak egy, de akár több kerékpáros is elférne rajta egymás mellett, ahhoz azonban keskeny, hogy egy relatív nagy sebességgel haladó mentőautó biztonságosan tudjon haladni a padka és az oszlopok között. A kerékpárosok számára létrejött sáv tehát több szempontból is veszélyes, amire az Országos Mentőszolgálat a közösségi oldalán hívta fel a figyelmet:
Bár a mentők is támogatják a biztonságos kerékpározást a fővárosban, az újonnan kialakított biciklisávok azonban nagyban megnehezítik a mentőautók közlekedését. A buszsávokból kialakított kerékpárutak ahhoz ugyanis keskenyek, hogy a mentőautó biztonságosan haladjon rajta, az oszlopok ráadásul még a parkolást is megnehezíthetik egy-egy helyszínen. Az életmentők próbálnak alkalmazkodni az új helyzethez, ez azonban nem mindig egyszerű, ezért a közlekedők megértését kérik!
Karácsony Gergely főpolgármester embere, Balogh Samu, a fővárosi önkormányzat közlekedéspolitikáért felelős kabinetfőnöke mindjárt kioktatta a mentőket:
Korábban parkolósáv volt, tehát parkoló autók foglalták el a sávot gyakorlatilag állandóan. Úgy látszik, az OMSZ kommunikációsát ez korábban nem zavarta, Budapest első védett kerékpársávjai most viszont igen.
A baloldali városvezetés szerint tehát az általuk indokolatlanul elhelyezett zöld oszlopok, melyek önmagukban olyan szélesek, ahol egy biciklis elférne, sokkal fontosabbak, mint az, hogy egy mentőautó biztonságosan tudjon közlekedni, megállni és parkolni, például egy baleset helyszínén. Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője igen udvariasan rávilágított, hogy ez nem politikai kérdés, nincs olyan nap, amikor kollégái ne panaszkodnának az Üllői és a Váci úton észszerűtlenül kialakított és a munkájukat akadályozó térelválasztók miatt. A dolognak semmi köze a politikához, ez pusztán szakmai kérdés és lássuk be, igen egyszerű: vagy elfér a mentőautó, vagy nem - ezúttal sajnos nem.
A kommentelők is gyorsan reagáltak a baloldal és az életekért küzdő mentőszolgálat közti nézeteltérésre, méghozzá politikamentesen. Az emberek szerint az emberélet fontosabb, mint az oszlopok. Ha feltétlenül szükségesnek érzi a főváros, hogy újabb sávot vegyen el az autósoktól, akkor sem kellene elbarikádozni a kerékpáros részt, főleg úgy, hogy alig használják azt a bringások - több motoros közlekedik rajta, mint bringás.
„Mindez azért, mert van egy főpolgármester, aki nem tud kocsit vezetni, meg a sleppjében van néhány agyhalott, aki a fejébe vette, hogy megbénítja a közlekedést a fővárosban. Igaz, hogy ezzel elég nagy környezeti és egyéb kárt is okoznak, mert ezeket a döntéseket sem társadalmi vita, sem bármiféle egyeztetés nem előzte meg.” Volt, aki egyenesen úgy fogalmazott - szavait nem idézzük pontosan, mert túlságosan durvák -, hogy kívánja, egyszer a főpolgármester is tapasztalja meg, milyen az, ha nem ér oda a beteghez időben a mentő.
„A gond az elkerítést szolgáló rudakkal van, nem a kerékpárúttal” – írta egy kerékpáros.
Nem irigylem őket (a mentősöket), hogy még erre is figyelniük kell. Természetesen első az emberélet, amíg ők nap mint nap rajtunk segítenek, mi autósok és/vagy bringások csak ki tudjuk kerülni a mentőautót.
„Jövőre leváltjuk a főbiciklist, legkésőbb akkor le lesznek szerelve” - ígérte egy kommentelő.
Itt, ahogy látom, nem a biciklisávval van a baj, hanem azokkal a zöld oszlopokkal. Aki még nem került bajba miattuk, nem érti, hogy mi velük a baj.
„Jártam mostanában a Váci úton, a Nyugati környékén. Nagyjából 10 percenként halad el 1 db bringás a bringasávban. Biztos nagyon megérte.”
Mi a francnak kellenek a műanyag oszlopok? Ha akarom, letarolom a biciklissel együtt. Totál baromság
- fogalmazott egy másik kommentelő, és nincs is, aki ne a mentőkkel értene egyet, beleértve a kerékpárosokat: első az emberélet, vesszenek a Karácsony-karók!