Létrehozva: 2019.01.04.

Ezt tették a multik a tartós tej áfacsökkentésével

Január elsejétõl 18 százalékról 5 százalékra mérséklõdött a tartós tej áfája. A Ripost munkatársai megnézték, hogy a multik lenyelték-e az árkülönbözetet, vagy tényleg olcsóbban adják-e a tejet. A tapasztalatunk az, hogy igen: most nem nyúlták le úgy, mint tavaly a tojásnál és egyes húsféléknél.

Négy üzletlánc boltjaiban néztünk körbe, hogy valóban csökkent-e a tartós tej ára.

Kiderült, az ESL (hosszabban eltartható) és az UHT (ultrapasztőrözött) tejek valóban olcsóbbak lettek a 2019. január elsején életbe lépett áfacsökkentés hatására, mely 18%-ról 5%-ra mérsékelte az általános forgalmi adójukat.

S hogy mennyit takaríthatunk meg? Literként átlagosan 20-25 forintot, attól függően, milyen márkát és melyik áruházban vásárolunk.

Az Aldiban piros alapon egyértelműen áthúzták a régi árat és kiírták az újat.

Az Auchanban az árcímke mellett nagy plakátokon is a vásárlók szemébe ötlenek az új árak.

A tejes polcok mellett is nagy feliratok jelentek meg. A Lidl boltjában nincsenek akciós árakról szóló feliratok, ám az árcsökkenés itt is egyértelmű.

A Tescóban rögtön a belépés után, az akciós áruknál sorakoznak a tartós tejek. Több helyen feltűnő, sárga címkén, akció címszóval jelent meg az árcsökkentés. 22 százalékos akció felirattal is találkoztunk, tehát az áruházlánc az áfacsökkentés mértékéhez képest, amely 13 százalékos volt, közel kétszeres kedvezményt adott.

A boltban a tejes polcok mellett több, jól látható helyre ki volt írva, hogy január 1-jétől minden tej áfája immár 5 százalékos.

Bár a legtöbb multi a friss tej áfájának 2017 januárban megtörtént csökkentése után lenyelte a különbözetet, most nem ez történt.

Az árcsökkentés nem kötelező a cégek többsége mégis megteszi, mert az üzleti érdekeik is ezt kívánják

– mondta a %Ripost%-nak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. „Az, hogy az árcsökkentést milyen technikával oldják meg és hogyan reklámozzák, üzletpolitikai döntés kérdése" – magyarázta Vámos György. „Nincs azzal gond, ha ezt akciónak hirdetik és azzal sem, ha semmilyen módon nem jelzik, hogy miért olcsóbb a tej. Mivel nem kötelező, így ellenőrizni sem fogják ennek a betartását a hatóságok" – hangsúlyozta a szakember. Megtudtuk: az államnak nincs ellenőrző jogosítványa, viszont figyelemmel kíséri az árak alakulását. 

Megkérdeztük a vásárlókat is, hogy mit szólnak az árcsökkenéshez. Sokan nem is hallottak róla és a %Ripost%-tól tudták meg, hogy olcsóbb lett a tartós tej. Viszont olyan emberrel is találkoztunk, aki tudott a jogszabályról és célirányosan tartós tejért jött a boltba. Egy idősebb férfi például három kartonnal is vásárolt. Nyilatkozni nem akart, de név nélkül annyit mondott: sosem lehet tudni, meddig tart az árcsökkentés.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint azt, hogy tartósan alacsony marad-e az ára a tartós tejnek, nem lehet megjósolni, mert az áfán kívül más tényezők is befolyásolják.  A későbbi árakra például kihathat a nyers tej felvásárlási árának változása. Amennyiben más tényezők miatt drágul a tej, akkor is jobban járnak a vásárlók a mostani 5 százalékos áfával, mint a korábbi 18 százalékossal.

Az áfacsökkentés az import tejek áfájára is vonatkozik, ugyanakkor a laktózmentes tejekre nem.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek