ÉLETMÓDI

Egyre több ajándékot veszünk mobiltelefonnal

Már minden harmadik meglepetést mobileszközön vesszük. A PayPal adatai szerint minden korábbinál többet vásárolunk mobil eszközök használatával, egyre többet használjuk a közösségi médiát kereskedelmi célokra, és úgy tűnik az e-kereskedelemben a kényelem mellett már az etikai megfontolások is megjelennek.
címkék:
  • Szerző: Ripost

Az okostelefonon történő vásárlás ma már az emberek közel fele számára teljesen természetes, a PayPal felmérése szerint a globális fogyasztók több mint 50%-a otthon, szabadidejét töltve vásárol, sőt 34% ágyban fekve böngészi az ajánlatokat. Ennek megfelelően nem is csodálkozhatunk rajta, ha a kutatások szerint az online fizetési megoldások kiválasztásában általában a kényelem az elsődleges szempont.

A jövő bevásárló központjai a közösségi oldalak
A fogyasztók nyitottak az újdonságokra és gyorsan hozzászoknak az olyan újításokhoz, mint például a közösségi platformokon történő kereskedelem. Az elmúlt 6 hónapban globálisan a fogyasztók már 30%-a vásárolt valamit közösségi oldalon. A kutatások szerint a magyar internetfelhasználók 30%-a fordít figyelmet a közösségi oldalon termékekkel kapcsolatos tartalmakra. Ez 10 százalékponttal több, mint az EU átlag. A közösségi oldalakon történő vásárlásra leginkább fogékony fiatalok a 18-34 éves korosztály.

A filmekhez vagy zenékhez való online hozzáférést lehetővé tevő streaming szolgáltatások felhasználótábora világszerte töretlenül növekszik, ami igaz Magyarországra is, nálunk az online filmek és zenék a legnépszerűbb digitális termékek. A PayPal adatai szerint a regisztrált felhasználók 23%-a fizet mobiltelefonról digitális termékekért (például Spotify vagy HBO GO előfizetés), e-könyvekért vagy számítógépes játékokért.

Az e-kereskedelemben is megjelenik környezettudatosság
Úgy tűnik, lassan az etikai megfontolások egyre nagyobb szerepet kapnak az e-kereskedelemben is. Tavaly a világ minden tizedik vásárlója vásárolt már legalább egy olyan terméket, amit a fenntartható fejlődés elveinek megfelelően gyártottak. A környezettudatos vásárlás a nők számára és a 18-34 éves korosztály számára kiemelten fontos. A kutatások szerint a 18-24 év közöttiek 14%-a, a 19-39 évesek 11%-a gondolta már meg magát vásárlás közben etikai okokból kifolyólag.

A globális online vásárlók 55%-a vásárol külföldi üzletekben, elsősorban jobb árakat (53%), vagy a helyi piacon nem elérhető termékeket keresve (33%). Ugyanakkor 66%-uk a helyi vállalkozásokat részesíti előnyben, különösen az ünnepi időszakban, mivel ilyenkor többen keresnek kézműves termékeket.

Az ünnepek alatt nő az adományozási kedv
Az ünnepek alatt sokan az ajándékokra szánt összeget mások megsegítésére fordítják. A felnőtt magyarok 77%-a adományoz pénzt jótékonysági célokra és a rászorulók segítésére.

Bár egyre többen próbálják meg elkerülni a hagyományos vásárlással járó stresszt azzal, hogy online rendelik meg a szükséges termékeket, az interneten történő vásárláshoz továbbra is kapcsolódnak bizonyos félelmek. A tárgykörben készített PayPal-IPSOS tanulmány szerint például a globális fogyasztók 51%-ának továbbra is vannak aggodalmai az okoseszközökön történő vásárlás kapcsán.

 

Mire érdemes odafigyelni?

A legtöbb esetben azért idegenkednek a vásárlók a netes vásárlástól, mert nem tudják kipróbálni a kívánt terméket, ami különösen ruha esetében lehet kritikus, sokan pedig egész egyszerűen azt hiszik, hogy a kívánt áru helyett biztosan egy téglát kapnak majd becsomagolva a pénzükért cserébe.

Bár felpróbálható terméket egy webáruházban valóban körültekintéssel érdemes megvásárolni, a kereskedők számtalan plusz információt bocsátanak rendelkezésünkre a gondos választás érdekében, továbbá ugyanúgy biztosítják a cserelehetőséget, mint a hagyományos üzletekben, amennyiben az áru mégsem tetszik. Azonban az internetes vásárlások esetében ez nem 3, hanem 14 napig is kitolható, vagyis elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy a vevő meggondolja magát és jelezze az ún. elállási szándékát a webáruház felé. Az áru visszaküldésével a kereskedő köteles visszafizetni a pénzt, és a vevőnek még indokolnia sem kell a döntését. Az elállás már a termék megérkezése előtt is gyakorolható.

Ennél még jobban körül van bástyázva az, hogy a vevő nehogy egy becsomagolt téglát kapjon egy webáruháztól a pénzéért. Először is, a webáruház pontosan ugyanolyan kereskedelmi szolgáltatás, mintha bemennénk egy üzletbe, azaz szabályosan működő cégnek kell mögötte állnia, amit a webáruházat üzemeltető cégadatok alapján az elektronikus cégjegyzékben regisztráció nélkül, ingyen ellenőrizhetünk. A csomagot a futár előtt célszerű kibontani, és ha nem az van benne, amit megrendeltünk, akkor egyből célszerű visszaküldeni a csomagot, ha pedig később észleljük, hogy eltért a tartalom a megrendelttől, akkor írásban kell panaszt tenni és vissza kell küldeni az árut. Ebben az esetben a visszaküldés díját a fogyasztó viseli, kivéve, ha a kereskedő átvállalja azt.

Másrészt ha elállunk a termék vásárlásától, de a webáruház mégsem fizeti vissza a pénzt, akkor ugyanúgy tehetünk panaszt, de nem a fogyasztóvédelemnél és nem a versenyhivatalnál, hanem a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál. Ha itt sem sikerül elintézni az ügyünket, akkor ingyen kérhetjük a Békéltető Testület közreműködését, sikertelenség esetén pedig bírósághoz fordulhatunk.

 

 

címkék: