kulcsár edina
Nincs sok idõd, de kíváncsi vagy a nap legfontosabb történéseire? Összeszedtük egyetlen cikkben, mi történt itthon és a világban, a Tv2 Tények segítségével.
DÉL-KOREAI LEHET A HARTAI HOLTTEST
Nem egészen öt nappal a budapesti hajókatasztrófa után eljutott egy búvár a balesetet szenvedett és elsüllyedt hajó roncsához a Duna fenekén. Közben nagyjából 100 kilométerrel arrébb, Hartánál egy holttestet találtak a Dunában. Egy szemtanú azt mondta a Tényeknek, hogy koreai, de a hatóságok ezt akkor még nem erősítették meg, azóta azonban a police.hu-n a rendőrség közölte, hogy már azonosították a holttestet. A búvárok folyamatosan merülnek az alacsonyabb sodrás és vízállás mellett. Holttestek után kutatnak és rögzítési pontokat keresnek az elsüllyedt hajótesten, hogy minél előbb ki tudják emelni az áldozatokat.
ÓVADÉKÉRT SZABADULNA A KAPITÁNY
Érezte az ütközést - ezt vallotta a Viking kapitánya. Õ az a férfi, akit azért tartóztattak le, mert szállodahajójával nekiment a dél-koreai turistákat szállító kishajónak a Dunán. Úgy tudni, a lefoglalt bizonyítékok szerint a kapitány a baleset után két perccel már hívta a segélyhívót azzal, hogy ember van a vízben. Az ukrán hajóskapitány egy nem jogerős döntés értelmében 15 millió forintos óvadék ellenében, nyomkövetővel a lábán szabadon engedhető.
Az ukrán hajókapitány jelenleg a Gyorskocsi utcai fogdában van, láthatóan megviselte őt a baleset következménye. A több halálos áldozatról neki is tudomása van, ő lelkileg ebben összetört. Az ukrán kapitány kérte az ügyvédeit, hogy tolmácsolják részvétét a hozzátartozók felé. A Tények kereste a Vikinget üzemeltető svájci céget is, de adásunkig nem válaszoltak a kérdéseinkre.
DÉL-KOREA: FELHOZNÁK AZ ÁLDOZATOKAT
Felhoznák az áldozatokat a dél-koreai nagykövetség munkatársai, míg a magyar szakemberek először magát a hajót emelnék ki a Dunából. Abban azonban egyetértenek, hogy a hajóroncsba bejutni jelenleg még életveszélyes. A Duna sodrása rendkívül erős, a hajótest pedig szinte folyamatosan mozgásban van. Az elmúlt néhány nap alatt a víz sodrása már egy méterrel mozdította el az elsüllyedt járművet. Többen attól tartanak, hogy a víz az áldozatok holttesteit is elsodorhatja.
"A biztonságos merülés érdekében látható és jó minőségű felvételeket kell készítenünk a hajóról. Norvégiával, Csehországgal és Ausztriával együttműködve két szonár radart és egy víz alatti drónt is bevetettünk. Az utóbbi a sebes sodrás miatt szinte használhatatlan" – mondta a dél-korai nagykövetség védelmi attaséja.
Az elsüllyedt Hableány jelenleg kilenc méteres mélységben van. A roncs pedig folyamatosan mozog. Az elmúlt néhány nap alatt a víz sodrása már egy méterrel arrébb vitte.
A csaknem öt napja hullámsírban fekvő 27 méter hosszú és 50 tonnás turistahajót egyedül a Clark Ádám úszódaru tudná a felszínre emelni. A daru azonban a magas vízszint miatt nem fér el a Margit híd alatt, így nem tudja megközelíteni a roncs helyszínét.
A mentőcsapatok jelenleg két megoldáson dolgoznak párhuzamosan. Vagy hagyják a hajót a víz alatt és csak a holttesteket hozzák fel, vagy kiemelik az egész roncsot. A dél koreaiak az áldozatok kiemelését szeretnék mielőbb elvégezni.
"14 kilométerre délre a baleset helyszínétől hat használati tárgyat találtunk. Két asztalterítőt, két különböző páratlan papucsot, egy hátizsákot és egy kalapot. Miután a koreai és a magyar rendőrség is azonosította azokat, feltételezzük, hogy a tárgyak nem a koreai turisták tulajdonai voltak. Mivel a kalapban találtunk hajszálakat, a pontos azonosításhoz DNS tesztet végzünk" - mondta el az attasé.
Múlt szerda óta a mentésben 621 ember vett részt. A hétfő délelőtt tartott nemzetközi sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a hajóroncsba való behatolás életveszélyes művelet. Ennek ellenére a koreai katonai attasé azt szeretné, ha a koreai búvárok mégis bemennének a roncs belsejébe.
ÜTKÖZTEK A HAJÓK A RAJNÁN IS
Újabb hajóbaleset történt, ezúttal a Rajnán. Egy csaknem száz méteres hajó előbb a kikötőben álló másik hajónak, utána pedig a kikötő falának csapódott. Az utasok a fedélzetről nézték, ahogy beléjük csapódik a másik hajó, ordítottak, a kapitány pedig vészkürttel jelzett, hogy baj van, de már hiába.
Az ütközésnek több oka is lehetett. Előfordulhat, hogy a kapitány első alkalommal hajózott ezen a területen és nem volt meg a területi jártassága a tekintetben, hogy ezt hogyan hajtsa végre ezt a manővert, de ilyen napi szinten előfordulhat, hogyha nem kellő óvatossággal és nem kellő figyelemmel, felkészültséggel, körültekintéssel hajtanak végre egy ilyen hajóvezetésnél egy ilyen manővert.
Ettől függetlenül hasonló balesetek ritkán történnek, és egyáltalán nem mondhatók gyakorinak.