KÜLFÖLD

Szakértők állítják: nincs szükség évenkénti oltásokra, a gyógyszergyártók nyerészkedni akarnak

Parázs tudományos vita folyik arról, hogy szükség lesz-e évenkénti emlékeztető oltásra a koronavírus ellen. A kérdéssel kapcsolatban egyelőre senki sem tud biztosat mondani, a nagy gyógyszergyártók azonban máris kijelentették: kelleni fog a vakcina! Nem tudni, ezt miből gondolják, de az biztos, hogy ők járnának a legjobban ezzel a forgatókönyvvel.

A londoni székhelyű Reuters hírügynökség több mint egy tucat járványügyi szakértőt és virológust szólított meg, akik azt állítják, hogy a koronavírus elleni vakcinák első két dózisa hosszútávú védelmet biztosít a fertőzéssel szemben, tehát a nagy gyógyszergyártók vélhetően a profit reményében kommunikálják azt, hogy évenkénti emlékeztető oltásokra lesz szükség a különböző vírusvariánsok elleni, általános védettség fenntartásához.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Albert Bourla, a Pfizer vezérigazgatója április közepén jelentette be, hogy a Pfizer-BioNTech koronavírus elleni vakcinájából valószínűleg kelleni fog egy harmadik adag az első kettő beadása utáni egy évben.

A cégvezető szerint a legvalószínűbb forgatókönyv a következő lehet: „a teljes immunizáció után az embereknek 6-12 hónappal kellhet egy emlékeztető vakcina, majd minden évben szükség lehet az oltásra a folyamatosan változó vírusmutációk miatt.”

Bourla nyilatkozata után egy héttel nagyon hasonló véleményt fogalmazott meg Stephane Bancel, a Moderna első embere, aki azt állította, hogy „már idén ősszel szükség lehet emlékeztető oltásokra.”

A Pfizer vezérigazgatója, a görög származású és állatorvos végzettségű Albert Bourla

A nagy gyógyszergyártók álláspontjával azonban nem mindenki ért egyet a tudományos világban. Az amerikai Centers for Disease Control (CDC), vagyis a Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ korábbi igazgatója, dr. Tom Frieden szerint „nulla, azaz nulla bizonyíték van arra vonatkozóan, hogy szükség lesz később emlékeztető oltásokra, a gyógyszergyártók részéről pedig teljes mértékben etikátlan ilyen kijelentéseket tenni, mert fogalmunk sincs, mi ennek a valószínűsége.”

Pontosan ugyanezen a véleményen van az Egészségügyi Világszervezet is, ugyanis a WHO Immunizációs, Vakcinák és Biológiai Osztályának igazgatója, Katherine O’Brien azt mondta, hogy a „szakértők számára nem állnak rendelkezésre olyan adatok, melyek alapján döntést lehetne hozni arról, szükség van-e emlékeztetőre oltásra vagy sem.”

O’Brien azonban azt is hozzátette, hogy a WHO egy szakértői testületet állított fel az oltóanyagok hosszútávú hatékonyságának vizsgálatára, és szükség esetén javasolni fogják az emlékeztető oltásokat, de egyelőre itt még nem tartanak.

Egy fiolányi Pfizer-BioNTech-féle koronavírus elleni vakcina

Az emlékeztető oltások ellen felszólaló tudósok aggodalmukat fejezték ki amiatt is, hogy nem az egészségügyi szakemberek alakítják az emberek gondolkodását a vakcinákról, hanem a nagy gyógyszergyártó cégek vezetői, akik üzleti kérdésekben ugyan kompetensek, de a virológiához és járványtanhoz valószínűleg már nem értenek. Arról nem is beszélve, hogy a nemzeti kormányok asszisztálnak a gyógyszeripari óriásvállalatok narratívájához, hiszen sorra kötik az újabbnál újabb szerződéseket velük, holott egyáltalán nem biztos, hogy szükség lesz ezekre a vakcinákra. Ebben a hónapban az Európai Unió, Nagy-Britannia és Izrael is új COVID-19 oltóanyag-készleteket rendelt meg a Pfizertől, az Egyesült Államok pedig napokon belül bejelentheti ugyanezt.

A felmerülő kritikákra dr. William Gruber, a Pfizer oltási klinikai kutatással és fejlesztéssel foglalkozó részlegének alelnöke úgy reagált, hogy ők a „legrosszabb eshetőségre készülnek”, ezért beszélnek az évenkénti emlékeztető oltás lehetőségéről.

Fontos megjegyezni, hogy pénzpiaci elemzők szerint a Pfizer körülbelül 26 milliárd dolláros árbevételre számíthat a koronavírus elleni vakcinák eladásából 2021-ben. Ha pedig valósággá válik a cég „emlékeztető oltásokra” vonatkozó jóslata, akkor 2025-ig már 157 milliárd dollár bevételt generálhatnak kizárólag vakcinákkal. Tehát ennek fényében is érdemes véleményt alkotni a gyógyszeripari óriás kommunikációs és üzleti stratégiájáról.

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?