kulcsár edina
Budapest második legrégibb gyalogos aluljárója a Kozma utca és a Sírkert utca sarkán van. Sajnos mocskos, szeméttenger úszik benne, a falakon fekáliafoltok vannak.
Így bánik a Karácsony Gergely-féle városvezetés az értékeivel… Múlt heti hír, hogy – miután az V. kerület már régóta kérte – , a főváros átadja a Hild téri játszótér kezelését a kerületnek. A lakók régóta panaszkodnak a fővárosi kezelésű hely áldatlan állapotaira, most úgy tűnik, ott rend lesz végre – miután a Fővárosi Önkormányzat megszabadul tőle...
Bejárta a sajtót a hír, hogy végre felújítják Budapest legrégebbi gyalogos aluljáróját, az 1874-ben épült “halálalagutat” a Bajza utca és Bulcsú utca között. De nem sok szó esik a második legrégebbi budapesti gyalogos aluljáróról, a X. kerületi Kozma utca és Sírkert utca sarkán találhatóról, miközben ez is az enyészeté lesz szépen lassan.
A „kistestvér” akkor épült, amikor 1886-ban átadták az Új köztemetőt, majd 1891-ben az ide vezető városi vasútvonalat. Ugyanúgy, mint a Bulcsú-Bajza utcai aluljárónál, azért volt rá szükség, hogy – boldog békeidők... – a gyalogosok ne szaladgáljanak át a síneken a vonatok/villamosok előtt. Ha látták volna, mi megy ma például a körúti autóforgalom előtt, nevetnének az akkori félelmeken 130 évvel ezelőtti eleink…
Mindenesetre ez az aluljáró is történelmi: a második legrégebbi budapesti gyalogos-átjáró a föld alatt.Az Új Köztemetőnél található aprócska földalatti folyosó nagyon hasznos volt száz éve, napjainkra viszont elvesztette funkcióját, ugyanis a forgalommal egy szinten is van már gyalogos átjáró, így nem kell lelépcsőzni az aluljáróba.
Nem is jár ott most senki, ami meg is látszik az állapotán. Teli van graffitizve, elönti a mocsok, a szemét és fekália, régi szépsége csak nyomokban látszik. A temető kapujától 50 méterre van, vagyis a közelében sétál el mindenki, aki elhunyt szeretteit látogatja meg. Egyébként fővárosi rendelet által védett építmény, a Fővárosi Önkormányzat tulajdona, így, mint a vonatkozó rendelet is írja, a főváros dolga lenne karban tartani. Döbbenetes, hogy így néz ki...
A Kozma-Sírkert utcai aluljáró építési időpontja körül voltak bizonytalanságok, egyes források szerint ugyanis csak a 20-as években épült, a fővárosi iratokban is 1926 szerepel építési évnek, de szakemberek a róla szóló cikkekben megjegyezték: “pontos építési ideje bizonytalan”, és a 20-as években valószínűleg csak átépítették és kibővítették. A kialakítása, felszíni korlátjai pedig pontosan olyanok, mint a millenniumi földalatti vasúté voltak, ez is valószínűsíti, hogy ugyanabban az időben, az 1890-es években épült.
Egy kis történelem: Budapest legrégebbi és legismertebb gyalogos aluljáróját, a Bulcsú utcát és a Bajza utcát összekötő alagutat nyáron lezárták, mert időszerűvé vált a felújítása. Az 1874-ben épült, másfél évszázadig a bűnözés melegágyául szolgáló legendás „halálalagútként” emlegetett Tunnel évek óta a közbeszéd tárgya. Mindig is szűk volt (csak 2,85 méteres), koszos és büdös, hiszen szellőzése sem volt. Több mint egy évszázadig rengeteg bűneset kötődött hozzá, félelmetes volt átkelni rajta. Az utóbbi egy-két évben drogos-hajléktalan bandák költöztek be, amíg a rendőrök ki nem takarították őket. Végül idén augusztus 23-án lezárták, hogy felújítsák. Egyébként vele egyszerre, 1874-ben épült a Dózsa György úti vasúti aluljáró és a Ferdinánd híd is. Ezek is a mai napig működnek.