RETRO RÁDIÓ

Így tolnák Magyar Péter szekerét a balos közvélemény-kutatók

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 04. 25. 11:05
Frissítve2025. 04. 25. 11:37

Gondosan kitalált és egyeztetett taktika.

Ugyanúgy kampányolnak a baloldali közvélemény-kutatók Magyar Péternek, mint Márki-Zay Péternek kampányoltak -írta meg gondos elemzésében a tenyellenor.hu.

 

 

  • Ahogy a 2022-es, úgy a 2026-os országgyűlési választások kampányidőszakának is aktív formálói lettek a baloldali közvélemény-kutatók és a liberális sajtó.
  • A kutatóintézetek stratégiája közös vonásokat mutat Magyar Péter és Márki-Zay Péter esetén.
  • Mindkét jelöltet hátukra vették a baloldali közvélemény-kutatók és a liberális médiumok, amelyek folyamatosan igyekeznek a győzelem reális esélyét közvetíteni a választók felé.
  • Ugyanakkor míg Márki-Zay esetében a kormányfő kihívójának személyes népszerűségét igyekeztek igazolni, addig Magyar Péter ehhez a szerephez túlságosan megosztónak bizonyult, így a Tisza Párt került a népszerűségi verseny középpontjába.
  • Mindemellett különösen érdekes, hogy a pártot elindító Magyar Péter népszerűsége nagyságrendekkel elmarad már most a később rendkívül népszerűtlennek bizonyuló Márki-Zay Péter 2021 végi kedveltségétől.

 

Egy évvel a választások előtt már körvonalazódik a kampányidőszak, amely úgy tűnik, nem változott jelentősen négy év alatt. A jobboldali elemzőközpontok továbbra is stabil kormánypárti előnyt mértek az elmúlt hónapokban, ahogy tették ezt 2023-ban is. 

A baloldali közvélemény-kutatók 2021-ben ellenzéki győzelmet , valamint Márki-Zay Péter jelentős népszerűségi főlényét mérték. Magyar Péter kapcsán az elmúlt időszakban ugyanazt a narratíva építést tapasztalhatjuk, mint Márki-Zay Péter esetében. Ebben pedig a balliberális sajtó főszerepet játszott, és játszik most is.

Kritika nélkül a végsőkig

Egyértelműen stratégiai jelöltépítés zajlik a baloldali sajtóban, ennek módszertana pedig jelentős hasonlóságot mutat Márki-Zay Péter 2022-es választási kampányával. Van azonban egy jelentős különbség is, amelyre később még visszatérünk.

2020 március 12-én a HVG felületén megjelent a Medián mérése, amelynek kiemelt megállapítása, hogy Márki-Zay Péter a legnépszerűbb politikus - az ellenzéki oldalon. Azt azonban már csak mellékesen közli a lap, hogy az idézett mérés szerint három kormánypárti politikus is népszerűbb, mint a későbbi ellenzéki miniszterelnök-jelölt. Az akkor még csupán hódmezővásárhelyi polgármesterként tevékenykedő Márki-Zay Péter országos státuszba emelése akkor még érthetetlen döntésnek tűnt, a későbbi események ismeretében nyilvánvalóvá vált, hogy személyes népszerűségének hangsúlyozása kifejezett kampánytechnikai eszközzé vált 2022-ben

Érdemes megjegyezni, hogy erre a személyes népszerűségre hivatkozva utasította maga mögé a visszalépési tárgyalások során az akkor még parlamenti frakcióval rendelkező Párbeszéd által támogatott Karácsony Gergelyt a párt nélküli Márki-Zay Péter.Ennek a- mint később kiderült, pusztán vélt- népszerűségnek a hangoztatásába aztán a baloldali elemzőközpontok és az ellenzéki média is beszállt.

A pártszimpátiával kapcsolatos mérések már 2021 szeptemberében berobbantak: a Republikon Intézet a Pest 05. országos egyéni választókerületben (OEVK-ban) már ekkor megmérte, hogy a biztos pártválasztók körében 3 százalékpontos előnyben lenne az akkor még jórészt csak hipotetikusan létező ellenzéki összefogás. Igaz ebben a mérésben még nem jelent meg a fideszes jelölt. A végeredmény ismert: győzelem helyett 4 százalékpontos vereséget szenvedett Dorosz Dávid Tuzson Bencével szemben.

Innentől kezdve a realitásoktól egyre messzebbre rugaszkodott a baloldali sajtó kommunikációja.

 

  • A Republikon 2021 novemberében arról számolt be, hogy a kormánypártok támogatottsága csupán 34 százalékos a teljes népesség körében, míg az ellenzéket 40 százalék támogatja. A biztos pártválasztók körében pedig még nagyobb, 8 százalékpontos különbséget mértek (44%-52%, vagyis abszolút többséget).
  • Ezzel párhuzamosan a kutatóintézet (és az ekkortájt az intézet eredményeinek közlésére elsőbbségi jogot élvező Telex) igyekezett Márki-Zay személyes népszerűségét is hangsúlyozni, novemberben azt mérték, hogy Orbán Viktor népszerűsége 43, Márki-Zay Péteré 55 százalékos.
  • A Závecz Research szerint a hónap második felében négy százalék volt az ellenzék előnye.
  • És a demokratikus lendület csupán február közepén kezdett némileg megtorpanni, amikor a Závecz kihozta, a kormánypártokhoz került az előny.
  • Még ha csak átmenetileg is, hiszen a kormánypárti előnyről szóló jelentés után mindössze egy héttel később nyugtatott a Publicus, 2 százalékos előnyt mértek az ellenzéki összefogásnak.
  • A háború kitörése, és az arra adott ellenzéki választ azonban egyre kevésbé tudták pozitívan lefesteni a közvélemény-kutatások. Március elsején az egész kampány során optimista Republikon már szoros eredményeket várt.

 

Utóbb kiderült, hogy ezek a felmérések mind túl pozitívan láttatták a valóságot ellenzéki szempontból: a listás eredmények tekintetében is – az ellenzéki kutatások túlnyomó többsége – nagyságrendi tévedésben volt. Hiszen a kormánypártok végül 20 százalékpontos fölénnyel, a szavazatok abszolút többséget megszerezve győztek. És bár elmondható, hogy az ellenzéki összefogást is felülmérték a baloldali közvélemény-kutatók, egyértelmű, hogy nem a pártok, hanem Márki-Zay személyes népszerűsége volt a fő üzenet. A Republikon felmérése szerint például a bizonytalanok körében 66-33-ra vezetett 2021 végén Márki-Zay Orbán Viktorral szemben, és a két politikust ismerők körében – a kedveltségük tekintetében – 55-43-as vezetést mértek neki. Vagyis a mérések szerint Márki-Zay népszerűbb volt, mint az őt jelölő pártszövetség, és a központi üzenet is ezt sugallta, mint azt már fent említettük.

A választást követően aztán kiderült, hogy mindez csupán kampányfogás volt: már a választás előtt egy hónappal megjelentek a széthúzás első jelei, a Závecz szerint már akkor több ellenzéki politikus népszerűbb volt, mint Márki-Zay Péter.Hogy valójában inkább ezek a számok lehettek közel a valósághoz, és Márki-Zay népszerűtlen volt már a háborúpárti megnyilvánulásait megelőzően is, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Századvég elemzése szerint a választók többségének már 2021 decemberében is inkább negatív véleménye volt az ellenzéki összefogás miniszterelnök-jelöltjéről. Vagyis a népszerűségéről szóló baloldali mérések inkább kampányanyagként tekinthetők, semmint tudományos publikációként.

A végső ítélet pedig egy évvel a választások után futott be Márki-Zayról, 2023 márciusában a volt miniszterelnök-jelölt a legelutasítottabb magyar politikus, Gyurcsány Ferenc szintjére süllyedt a népszerűség tekintetében: 29 százalék tartotta szimpatikusnak.

A másik irányból próbálkoznak

Mint azt már említettük, hasonló tendenciát láthatunk a Tisza Párt esetében az EP-választások utáni közvélemény-kutatások tekintetében. Ezúttal azonban nem a központi (potenciális) miniszterelnök-jelölt népszerűsége, hanem a körülötte szerveződő párt népszerűségét igyekszik bizonyítani a baloldali sajtó. 

Nem véletlenül, hiszen Magyar Péter a 21 Kutatóközpont mérése szerint októberben mind a miniszterelnöknél, mind más baloldali politikusoknál népszerűtlenebb volt, és 2025. áprilisi méréseik szerint is jóval kevésbé népszerű, mint Márki-Zay Péter volt az ellenzéki mérések szerint (a teljes mintában: 2021 november, MZP 55% – 2025 április, MP 39%).

Ellenben a Tisza Párt vélt vagy valós népszerűségének építése már a 2024-es "politikai szezon" második felében megindult: 

 

  • A Publicus 2024 októberében azt állította, mérései szerint a teljes lakosság körében a Tisza népszerűsége megelőzte a kormánypártokét.
  • Ezzel szemben a Századvég kutatása már ekkor figyelmeztetett- hasonlóan az ellenzék hasonló kampányához-, hogy valójában továbbra is a kormánypártok élveznek stabil többséget. Az intézet 40 százalékos támogatottságot mért a Fidesznek, a Tiszának 31 százalékot prognosztizált a biztos szavazók körében ugyanebben az időben.
  • Ennek ellenére a baloldali központok sorra ontották a Tisza előnyét hirdető kutatásokat: az IDEA a teljes népesség körében 6, a Medián 7 százalékpontos előnyt mért a Tiszának a kormánypártokkal szemben. 

 

Az év végén aztán a Republikon pártpreferencia-mérlege egy érdekes anomálián keresztül világított rá e mérések valóságtartalmára: a pártok egész éves, pártválasztók körében mért támogatottságának görbéje ugyanis a kormánypártok esetében erősen meglepő ívet ír le: az intézet szerint a Fidesz-KDNP támogatottsága mind az európai parlamenti választások előtt, mind azután relatív alacsony volt, épp csak a választás időpontjában ugrott meg. Anomália az anomáliában, hogy a Republikon  múltbeli eredményekre reflektáló anyagában a választás időpontjában a kormánypártokat 41 százalékra mérték, miközben választási eredményük 44,8 százalék lett. Ugyanekkor a Tiszát 2 százalékponttal mérték felül.
 

imageForrás: Republikon Intézet Elemzése, 2024.

A tendencia pedig tovább folytatódik: 

 

  • A Závecz március végi felmérése szerint a Tisza előnye a biztos pártválasztók körében 5 százalékpontos.
  • A 21 Intézet pedig már 14 százalékpontos előnyről is írt áprilisban.
  • Holott a választási eredményeket rendre pontosabban prognosztizáló jobboldali központok, így például a Nézőpont mást mondanak. Mráz Ágoston Sámuel legutóbbi tájékoztatása szerint a kormánypártok 10 százalékpontos előnyben vannak.

 

Összességében tehát elmondható, hogy jelentős párhuzamosságokat lehet felfedezni Magyar Péter és Márki-Zay Péter kampányai között. A baloldali közvélemény-kutatók és a liberális sajtó egyre meghökkentőbb számokkal igyekszenek alátámasztani az aktuális jelölt támogatottságát, amelyek mind tendencia, mind a jobboldali intézetek mérései szerint egyre távolabb állnak a valóságtól. Ezúttal azonban némi finomhangolás is történt: már nem a jelölt "elsöprő népszerűsége" áll a központi kommunikáció középpontjában, hanem a jelölt körül szerveződő politikai tömörülés támogatottságának hangsúlyozása.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.