RETRO RÁDIÓ

A külső kerületekben élők nem érdeklik Karácsonyékat

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 01. 07. 03:51

A HÉV-vonalakon nincsenek rendészek.

Az utazók biztonságát szavatolni hivatott BKK-rendészet ugyan létrejött január elsejével, azonban a csoport a fővárosi önkormányzat közlése szerint nem fog szolgálatot teljesíteni a HÉV vonalain. Annak ellenére nem terjesztik ki a rendészet működését a budapesti helyiérdekű vasútra, hogy ezeken a járatokon tapasztalható a legtöbb közbiztonsági probléma, garázdaság.

 

A MÁV-HÉV Helyiérdekű Vasút Zrt. H6-os (másként a 252-es vasútvonal; 2011-ig ráckevei HÉV) egyik szerelvénye hamarosan indul a Közvágóhídnál lévő végállomásáról a Csepel-sziget déli részébe, 22 települést érintve. Fölötte a vasúti felüljárón egy Stadler Flirt típusú modern zónázó személyvonat halad Győr felé.

Fotó: MTI/Jászai Csaba

A HÉV-ek állami fenntartásában, a MÁV-HÉV Zrt. üzemeltetésében működnek, értelemszerűen a BKK rendészet jog-, feladat- és hatásköre csak a BKK-járatokra terjed ki, a HÉV-ekre nem – írta lapunk kérdésére válaszolva a fővárosi önkormányzat. Kifejtették: az ígéreteknek megfelelően január 1-jétől a Főváros Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága (FÖRI) hatályba lépett új szmsz-ének megfelelően a szolgálati igazgatóhelyettes irányítása alatt megalakult a BKK rendészeti osztály 75 státussal, a létszámot folyamatosan töltik. 

A BKK rendészeti osztály munkatársai éjjel és nappal, a BKK és a BKV Zrt. szerződött vagyonőreivel közösen, valamint a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal együttműködve végzik a BKK-járatok, valamint az aluljárók és a megállók ellenőrzését. 

Amint arról korábban beszámoltunk, a BKK-rendészet terve ambiciózusnak indult: Vitézy Dávid szavai szerint 200 fővel kívánta felállítani a rendészeti szervezetet, amely a közlekedési szabályok betartatásában, a közösségi közlekedési eszközökön a biztonság fenntartásában játszott volna szerepet. A valóság azonban kiábrándító képet mutat: Karácsony Gergely főpolgármester mindössze 75 főre szűkítette a BKK-rendészet létszámát, a csoport pedig hosszas előkészítés után csak most, 2025 januárjában kezdheti el a munkát. A Városháza a létszám megfelezését a finanszírozási nehézségekkel indokolta. 

Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója korábban lapunknak elmondta, a fővárosi önkormányzat a választási kampányban nem a BKK rendészet létrehozása, hanem annak szerintük hajléktalanellenes retorikája ellen emelt szót. A volt főpolgármester-helyettes elmondta: a FÖRI-nél közterület-felügyelők, vagy segédfelügyelők vannak alkalmazásban. Közterület-felügyelő pedig a jogszabályok szerint az lehet, aki ezen képesítésre szóló jogszabálynak megfelel. Vagyis cselekvőképes, büntetlen előéletű, minimum középfokú végzettséggel rendelkezik, és leteszi a közterület-felügyelői vizsgát, vagy az ezzel kapcsolatos közszolgálati szakképesítése van.

A BKK-rendészetet azért a FÖRI részeként hozzuk létre, mert ott vannak olyan intézkedésre jogosult személyek, vagyis a közterület-felügyelők, aki a törvény szerint eljárhatnak egyes esetekben

 – mondta el Kiss Ambrus. Hangsúlyozta: a BKK-rendészet létrehozásával párhuzamosan kiemelt feladat, hogy a közösségi közlekedési eszközökről leszállított hajléktalanok ne maradjanak a megállókban, ahol télen könnyűszerrel megfagyhatnak. A hajléktalanok ellátását segítő rendszer a főigazgató elmondása szerint már most is működik.

 

Ha például egy buszsofőr azt látja, hogy valaki fekszik a megállóban a padon, akkor jelzést kell adnia arról a BKK diszpécseri szolgálatának. Ugyanez igaz a FÖRI dolgozóira is. Hogyha látják, hogy valaki fekszik egy buszmegállóban, akkor meg kell kérdezniük tőle, tudnak-e valamit segíteni neki, illetve értesíteniük kell a diszpécserszolgálatot

 – tette hozzá a politikus. Kiss Ambrus a Magyar Nemzet kérdésére válaszolva kiemelte: a BKK rendészet felállításával párhuzamosan nem tervezik a diszpécserszolgálat bővítését. A döntés azonban problémát okozhat, ugyanis a BKK diszpécserszolgálatának így idén januártól a jelenlegi létszám mellett a közösségi közlekedés sofőrjeinek bejelentései mellett a közlekedők jelzéseivel is foglalkoznia kell, ami könnyen túlterheltté teheti a rendszert.

Karácsony lépésről lépésre szorítaná ki az autósokat Budapestről

Nem áll le az autósok üldözésével Karácsony Gergely főpolgármester, aki egy rádióműsorban ismertette az elképzeléseit. A fővárosi Fidesz–KDNP-frakció szerint nem az élhető, gyalogosbarát főváros gondolatával van probléma, hanem azzal, hogy a városvezetés nem nyújt alternatívát az autóval közlekedőknek.

 

HZ1_1095

20240327 budapest  fovarosi kozgyules karacsony gergely havran zoltan magyar nemzet

Fotó: Havran Zoltán

 

– Az autósok kiszorítása évek óta folyamatos, és mindeközben azt látjuk, hogy a P+R-parkolók nem épülnek meg, amelyek szükségesek lennének ahhoz, hogy az emberek le tudják tenni az autóikat. Amelyik parkoló megépült még Tarlós István vezetése alatt, azokból többet fizetőssé tettek Karácsonyék – mondta el korábban a Magyar Nemzetnek Szepesfalvy Anna. A fideszes fővárosi képviselő arra a főpolgármesteri kijelentésre reagált, miszerint lépésről lépésre szorítaná ki az autósokat a balliberális vezetés a fővárosi utakról.

– Nem fejlesztik úgy a BKV rendszereit, itt különösen a kötött pályás közlekedésre gondolok, hogy valós alternatívát tudjunk nyújtani az autósoknak, hogy tényleg könnyen, gyorsan, kényelmesen, jóval olcsóbban és környezetbarát módon tudjanak eljutni a desztinációkra. Arról nem beszélve, hogy a létező BKV-járatoknak az állapota sem kielégítő. Nagyon komoly visszaesést lehet tapasztalni a köztisztasági és közbiztonsági állapotokban is – mutatott rá az egyik komoly problémára a képviselő. Beszédes Karácsonyék részéről, hogy a Fidesz–KDNP-frakció benyújtott egy előterjesztést, ami arról szólt, hogy a fővárosi rendészet és a rendőrség közösen járőrözzön Budapest közterületein is, ne csak a BKK-járatokon.

Ezt a rendpárti javaslatot nem fogadta el a közgyűlési többség, helyette csak a közösségi közlekedésre korlátozódó rendészetet szavazták meg.

Ezzel feltehetően politikai szándékkal gesztust gyakoroltak Vitézy Dávid felé. A kampányban a főpolgármester még hevesen tiltakozott a BKK-rendészet létrehozása ellen, mert szerinte a közösségi közlekedésben felbukkanó erőszakos kéregetők, a maguk alá vizelő hajléktalanok és ittas személyek kérdése nem rendészeti probléma, hanem szociális.

– A mi javaslatunk a 2019 előtti állapotok visszaállítását célozta meg. Emlékezetes: a fővárosi rendészet és a rendőrség különböző hatáskörökkel tudták egymást támogatni és így többszörözni az utcai jelenlétet. Akkor 37 ezer órányi járőrözési szolgálatot végeztek el közösen. Ez a huszadára csökkent a Karácsony-érában. Az előző gyakorlatot kellene visszaállítani, hiszen nemcsak a BKK járatain járőröztek, hanem a köztereken, az aluljárókban, a parkokban is. Tehát a javaslatunk önmagában nem csak a tömegközlekedést érintette volna. Visszatérve az autósok kiszorítására, szerintünk először kellene fejleszteni, és utána tiltani.

Természetesen nincs azzal gond, ha szeretnénk egy élhetőbb, gyalogos-, biciklis- és BKV-barát fővárost kialakítani, de a fejlesztések nélküli döntések végrehajtása olyan, mintha a főpolgármester szeretné megúszni a házi feladatát, hogy tilt és lezár, de ebben ki is merül ez a folyamat, és nem teszi meg azokat a lépéseket, amelyek ahhoz kellenek, hogy valós alternatívát kínáljon a budapesti autósoknak

– tette hozzá a fideszes képviselő. Szepesfalvy Anna a rakpart átgondolatlan lezárására is kitért, szerinte itt sem végezték el a megfelelő előkészítést, hogy egy ilyen mértékű lezárás megtörténjen.

– Karácsony Gergely főpolgármester azt mondja: egyeztetés zajlik a rakpart átépítése kapcsán, miközben már beadta az engedélyezési terveket. Ez nem fair a budapestiekkel szemben. A fővárosnak lenne arra forrása, hogy az autósoknak szóló fejlesztéseket előzetesen létrehozza. Szalai Piroska képviselőtársam részletesen foglalkozik azzal, hogy milyen anyagi helyzetben van valójában a fővárosi önkormányzat. Karácsony Gergely azt mondja, itt minden pénzt elvontak. Az igazság az, hogy a főváros fő bevétele, az iparűzési adó még 2019-ben 165 milliárd forint volt, idén 303 milliárdot várnak ebből a bevételi forrásból. Lehet mondani, hogy a szolidaritási adót is megemelte a kormány, de azért nem ennyivel. Önmagában nem mondhatja a főpolgármester, hogy rosszabb helyzetben lenne, mint Tarlós István volt. Ehhez képest semmilyen komoly fejlesztést nem látunk, csak az átgondolatlanul bevezetett forgalomcsökkentést, sokszor szakmaiatlanul felfestett biciklisávokat, és még nem történtek meg azok a fejlesztések, amelyek ahhoz kellenek, hogy valóban tudjuk csökkenteni az autós forgalmat – hangsúlyozta Szepesfalvy Anna.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.