RETRO RÁDIÓ

Íme a részletek: így támogatja az Orbán-kormány a családokat

Adult,And,Children,Hands,Holding,Paper,Family,Cutout,,Family,Home,
WM
Szerző
WM
Létrehozva2022. 02. 09. 16:11

Miután Orbán Viktor és kormánya stabil alapokra helyezte a magyar gazdaságot, legfontosabb feladatuknak tekintették, hogy a támogassák a családokat.

A Századvég friss kutatása szerint a magyarok közel kétharmada (64 százaléka) úgy gondolja, hogy amióta Orbán Viktor Magyarország miniszterelnöke, a családjának anyagi helyzete összességében javult. A kormányfő már a kormányzás elején jelezte, hogy egy munka alapú társadalmat szeretnének kiépíteni. Ennek következtében 2010 óta létrejött közel 1 millió új munkahely, a foglalkoztatás rekordmagas, a munkanélküliség rekord alacsony szinten található. 

Fotó: Shutterstock

1 millió új munkahely 

A munka alapú társadalom, a bérek és jövedelmek emelkedése hatására elmondható, hogy az életminőség növekedésének eredményei mára már nyilvánvalók:

  • A fogyasztás növekszik, de úgy, hogy 2010 óta minden társadalmi réteg, minden jövedelmi és vagyoni szinten jóval többet engedhet meg magának nemcsak a mindennapi élethez szükséges termékekből, hanem az „extra életminőséget” nyújtó dolgokból is (pl. műszaki cikkek, autó stb.).
  • A lakosság pénzügyi vagyona több mint háromszorosára növekedett.
  • A szegénység is óriási csökkenésnek indult, ráadásul 2010 óta a legnagyobb mértékben hazánkban mérséklődött a szegénység szintje az egész Európai Uniót tekintve.

Bérek emelkedése

A munkahely teremtés mellett a bérek emelkedése is nyomon követhető: Az átlagbér bruttó összege 2010 és 2021 novembere között (ami az elérhető legfrissebb adat) több mint megduplázódott, 138 százalékkal nőtt 482.400 forintra. A nyugdíjak tekintetében elmondhatjuk, hogy  azátlagos összeg 12 év alatt több mint 70 százalékkal emelkedett. A vagyoni helyzet javulásának köszönhetően az egyes egyének, családok előre lépése abban is tetten érhető, hogy Magyarországon egyre többeknek van autója. A KSH adatai szerint a személygépkocsik száma 2010-ben 2.984.063 darabot tett ki, 2020-ban pedig 3.920.799 darabot. Azaz 2010 és 2020 között a személygépkocsik száma 936.736 darabbal nőtt, ami 31 százalékos állomány-bővülésnek felel meg. E tekintetben az is beszédes adat, hogy míg 2010-ben 46 ezer új személygépkocsi került Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezésre, addig ez 2019-ben 163 ezret, 2020-ban 132 ezret tett ki.

Tartós fogyasztási cikkek

A tartós fogyasztási cikkek tekintetében szintén komoly változás figyelhető meg. 100 háztartásra vetítve 2010 és 2020 között több mint hatszorosával emelkedett a szárítógépek mennyisége, háromszorosával a laptopok mennyisége, közel két és félszeresével a légkondik mennyisége és másfélszeresével a mosogatógépek mennyisége. Külön kiemelendő, hogy a tartós cikkek bővülése a legszegényebbek körében is megfigyelhető volt. Példaként emelhető ki, hogy a legalsó jövedelmi decilisben a laptopok száma 100 háztartásonként 9-et tett ki 2010-ben, ami 2020-ra 49-re emelkedett. a mosogatógépek száma pedig 3-ról 13-ra emelkedett 100 háztartásonként.

Élelmiszerfogyasztás

2010 óta jelentősen nőtt az egy főre jutó élelmiszerfogyasztás. 2010-2020 között jelentősen nőtt a hal-, halkonzervfogyasztás – mintegy 55 százalékkal, de a húsfélék (+29 százalék) és gyümölcs fogyasztás (+23 százalék) mennyisége is jelentős növekedést ért el. A javulás a legszegényebb réteg esetében kiemelkedő volt. Míg országos átlagban az volt látható, hogy 2010-hez képest a húsfogyasztás közel 30 százalékkal emelkedett (15,5 kilogrammal), addig ez a legszegényebb jövedelmi tizedekben 66 és 44 százalékos emelkedést mutatott. Azaz mára a szegényebbek jelentősen több húst esznek.

Fotó: Pixabay.com

Belföldi turizmus

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint jelentősen nőtt a lakosság turisztikai fogyasztása 2010-2021 között, amely a jólét, az elkölthető jövedelem növekedését jelezheti. A rendelkezésre álló adatok szerint míg 2010-ben a belföldiek vendégéjszakái a kereskedelmi szálláshelyeken 9,94 milliót ért el, addig ez – a koronavírus válságot megelőző évben – 2019-re 15,79 millióra, másfélszeresére növekedett. 

Rezsicsökkentés

A Századvég rezsicsökkentéssel kapcsolatos elemzése szerint a rezsicsökkentés intézménye 2013 óta 2.600 milliárd forintot spórolt a magyar családoknak

  • Összességében egy átlagos magyar család, háztartás mintegy 627 ezer forintot spórolhatott, ez havi bontásban hatezer forintot jelentett.
  • A kutatócég számításai szerint a rezsicsökkentés összességében 54 százalékos kiadáscsökkentést eredményezett a rezsitételeken az összes kiadástételhez viszonyítva.
  • Míg egy átlagos háztartás 2012-ben, a rezsicsökkentést megelőzően kiadásainak 14 százalékát fordította rezsire (2005-ben az emelések előtt ez még csak 10 százalék volt), ez az arány 2019-re 8 százalékra, közel a felére csökkent. Ez nyilvánvalóan pozitív irányban befolyásolta a háztartások életszínvonalát. 

A lakossági vagyon alakulás

Az Eurostat adatai szerint Magyarországon a lakosság nettó pénzügyi vagyona 2010 első negyedéve és 2021 harmadik negyedéve között háromszorosára nőtt, 18,8 ezer milliárd forintról 59,9 ezer milliárd forintra. A lakosság teljes (bruttó, kötelezettségekkel nem csökkentett) pénzügyi vagyona ezalatt 30 ezer milliárd forintról 72,9 ezer milliárd forintra emelkedett.Ez az eredmény Európában az egyik legjobb, hiszen a magyar lakosság nettó vagyona az Európai Unión belül a hatodik legmagasabb mértékben emelkedett.

Szegénység

A Fidesz-KDNP kormányzat és a miniszterelnök kiemelt célja a szegénység csökkentése illetve felszámolása 2030-ig. Ehhez kapcsolódóan elmondható, hogy jelentősen csökkent a szegények száma és aránya 2010-2020 között, az eddigiekben bemutatott foglalkoztatottsági-, jövedelmi-, vagyoni és fogyasztási „boom” következtében. 2010 óta a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a szegények aránya (azaz a szegénység vagy társadalmi kirekesztődés kockázatának kitettek aránya) 31,5 százalékól 18,2 százalékra csökkent 2020-ra. A gyermekes háztartásoknál a szegények aránya több mint 1/3-os (35,3 százalék) volt 2010-ben, ez 2020-ra 17,6 százalékra csökkent – vagyis megfeleződött.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.