kulcsár edina
Minden adott volt a nagyszerű nyaraláshoz, csak a lefoglalt szállás nem. Dühítő helyzetbe került a magyar pár, a történetük kapcsán megkerestük a hatóságot.
Szilvia és András ráfizetésbe torkollt álomnyaralásának története, melyben nem létezett a lefoglalt szállás, sok olvasónknál kiverte a biztosítékot.
Mint megírtuk: a pár rövid keresgélés után Artemidára, egy Athénhez közeli kis városkát választotta idei nyaralása helyszínéül. A szállást a booking.com oldalán foglalták le és fizették ki. Ám csak Görögországban derült ki, hogy az adott szálláshely valójában nem létezik! Így a pár saját költségén, a tervezettnél és befizetettnél jóval drágábban tudott csak szállást találni a településen. Már az is hosszas reklamációjukba került, hogy a befizetett összeget visszakaphassák, azt pedig egyenesen vérlázítónak találták, hogy a cég mindössze 70 eurónyi kártérítéssel akarta kiszúrni a szemüket.
Hiába a sokadik megkeresésük, mint mondják: a booking.com gyakorlatilag nem reagál, pedig a lefoglalt szállás miatti bonyodalmak hozzájuk vezethetők vissza. Budapest Főváros Kormányhivatalának Fogyasztóvédelmi Főosztálya ugyanakkor hosszas választ írt a Ripost.hu megkeresésére.
A következő, sok olvasónk számára is hasznos választ kaptuk tőlük a booking.com oldal kártérítés fizetési gyakorlatával kapcsolatos levelünkre.
„Amennyiben a fogyasztó – a szerződés hibás teljesítése miatt – kártérítési vagy pénzvisszatérítési igényt kíván érvényesíteni egy vállalkozással szemben, akkor ebben a kérdésben a Polgári Törvénykönyv 1:6. §-ára figyelemmel a bíróság jogosult dönteni, mint szerződéses jogi tárgyban.” – írják. Ugyanakkor megjegyzik, létezik ingyenes lehetőség is.
„Az igényérvényesítés másik lehetséges eszköze a Békéltető Testület előtti ingyenes eljárás kezdeményezése, melynek keretében egyszerűen, gyorsan oldható meg a felek közötti jogvita. Online szolgáltatási szerződéssel összefüggő határon átnyúló fogyasztói jogvita esetén az eljárásra a lakóhely szerinti békéltető testület illetékes.
Egyebekben a fogyasztóknak lehetőségük van az Online Vitarendezési Platform igénybevételére is, melynek keretében online vásárlás esetében online lehet a vitarendezési eljárást kezdeményezni. Erről az ITT kapható bővebb tájékoztatás.”
S hogy mit tehetünk, ha az érintett vállalkozás székhelye nem Magyarországon, hanem az Európai Unió valamelyik tagállamában található?
„Határon átnyúló fogyasztói jogvita esetén, abban az esetben, ha a kifogásolt vállalkozás székhelye az Európai Unió valamely tagállamában, az Egyesült Királyságban, Norvégiában, illetve Izlandon található, a magyarországi lakcímmel rendelkező fogyasztónak lehetősége van az Innovációs és Technológiai Minisztérium szervezetében működő Európai Fogyasztói Központhoz (a továbbiakban: EFK) fordulni. Az EFK ingyenesen segít a külföldi céggel való kapcsolatfelvételben, a fogyasztó és a vállalkozás közötti vita rendezésében, továbbá tájékoztatást nyújt a jogérvényesítési lehetőségekről is.
A fogyasztóvédelmi hatóság jelen esetben a panaszkezelést, illetve a tájékoztatást ellenőrizheti. A vállalkozásoknak az írásos fogyasztói panaszokra 30 napon belül érdemi választ kell küldeniük. A megtévesztő tájékoztatás kapcsán vizsgálhatja a hatóság, hogy elkövetett-e tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot a vállalkozás azzal, hogy nem aktuális információt jelenített meg az oldalon.” – tájékoztat a Budapest Főváros Kormányhivatalának Fogyasztóvédelmi Főosztálya.