Krausz Gábor
Nincs is annál kényelmesebb, mint amikor a koszos autónkat pillanatok alatt tisztává varázsolják. Érdemes azonban felkészülni az ilyen alkalmakra, és több szempontot is figyelembe venni, mielőtt begurulunk egy autómosóba.
Ha az autónk megsérül egy professzionális autómosóban, a kártérítés menete és mértéke attól függ, hogy mi okozta a sérülést és milyen szerződéses feltételek érvényesek, azaz milyen biztosítása van a szolgáltatónak és nekünk - írta a Fanny magazin.
Ha a kárt az autómosó berendezése vagy az alkalmazottak hibája okozta, például meghibásodott kefe, vagy rosszul van beállítva a rendszer, akkor a mosót üzemeltető cég felelősséggel tartozhat, de az üzletszabályzatban általában szerepel, hogy milyen feltételek megléte mellett vállalják ezt.
Ha a mosás után sérülést észlelünk, azonnal értesítsük a személyzetet, és dokumentáljuk a károkat fotókkal vagy videóval. Emellett kérjünk jegyzőkönyv felvételét, olvassuk el az autómosó üzletszabályzatát, és tájékozódjunk arról, hogy rendelkeznek-e biztosítással.
A legtöbb autómosó rendelkezik felelősségbiztosítással, amely az ilyen esetekre fedezetet nyújthat. Ha az autómosó elismeri a felelősségét, akkor a biztosítójuk térítheti meg a kárt. Éppen ezért, amint észleljük, hogy kár keletkezett, azonnal a helyszínen jelezzük a problémát az üzemeltetőnek, vetessünk fel jegyzőkönyvet, és készítsünk fényképeket a sérülésről.
Ha az autómosó elhárítja a felelősségvállalást, akkor a saját CASCO-nk terhére intézhetjük a kárt, feltéve, hogy rendelkezünk ilyennel. Ebben az esetben azonban az önrészt nekünk kell fizetnünk.
Ha az autómosó nem ismeri el a felelősséget, vagy nincs biztosítása, illetve nem hajlandó kártérítést fizetni, polgári peres úton lehet kártérítést követelni. Ehhez érdemes jogi tanácsot kérni és minél több bizonyítékot begyűjteni.
Amennyiben rendszeresen hordjuk az autónkat gépi mosóba és tartunk attól, hogy kár eshet a gépjárművünkben, érdeklődjük meg a biztosítónknál, hogy van-e lehetőség erre is kiterjeszteni a fedezetet, akár a kötelező biztosítás, akár a CASCO terhére.
Tisztában kell lennünk azzal, hogy a gépi autómosók a mi életünket könnyítik meg, de az autóknak hosszú távon nem tesznek jót. Tapasztalatok szerint ha havonta kétszer így mosatjuk le a kocsit, egy éven belül láthatóak lesznek a körkörös kefenyomok a fényezésen. Ha az autó sötét színű, ez még hamarabb megtörténhet.
Ha kézi autómosót választunk, sok szempontból kisebb eséllyel keletkezik kár az autóban. A magasnyomású pisztolyok nem tudnak olyan nyomot hagyni a fényezésen, mint az automata gépek, főleg, ha megfelelő távolságról irányítják a kocsira. Cserébe viszont több idő lemosni a nagy koszt, ami egy szakembernek nem probléma, tétje csak akkor van, ha önkiszolgáló mosóba megyünk, és mi dobáljuk az érméket be egy újabb és újabb adagra.
A gépi autómosók sem egyformák, ezért szakemberek azt tanácsolják, hogy mindig válasszunk olyan helyet, ahol textilkefével dolgoznak, mert az sokkal kíméletesebb a fényezéssel. Az is számít, hogy úgynevezett ozmózis vízzel dolgozzanak, mert az nem hagy vízkőcseppeket száradáskor. Kerüljük el azt a mosót, ahol rossz szag van, ez azt jelenti, hogy nem tettek fertőtlenítőt a vízbe.
Minden autómosónál ki van függesztve egy tájékoztató arról, hogy milyen előkészületeket kell megtennie a vezetőnek, mielőtt beáll a mosóba. Ha ezeket elmulasztjuk és kár keletkezik a gépjárműben, az üzemeltető egész biztosan nem vállal felelősséget.
Bármilyen gépi mosót választunk, a mosás megkezdése előtt szereljük le az antennát, hajtsuk be a visszapillantó tükröket. Ellenőrizzük, hogy a rendszámtábla stabil-e, mert azok gyakran le tudnak esni mosás közben. Tudnunk kell, hogy ha matrica van az autón, annak egész biztosan nem tesz jót a magasnyomású víz vagy a gépi kefe, és ha ezek nyomot hagynak a matricán, a szolgáltató azért biztosan nem vállal felelősséget.
A mosókban kifüggesztett útmutatón általában azt is feltüntetik, hogy a kiálló, nem gyári tartozékokért sem vállalnak felelősséget, tehát nincs mit tennünk, ha a csomagtartóval, spoilerrel, kerékpártartóval történik valami mosás közben.
Ha igazán biztosra akarunk menni, mielőtt elkezdődik a gépjármű mosása, fotózzuk vagy videózzuk le a kocsit, a már meglévő sérüléseit, illetve azokat a tárgyakat, amelyet benne hagytunk az üléstérben vagy a csomagtartóban- abban az esetben, ha belső takarítást is kértünk. Ily módon később sokkal egyszerűbb lesz a károkozás vagy lopás bizonyítása.
A legjobban akkor járunk, ha mindig ugyanoda visszük a kocsit, így megismerkedünk a személyzettel és tapasztalatot szerzünk arról is, hogyan dolgoznak, ők pedig megjegyezhetik a mi autónk „speciális igényeit”. Amennyiben új helyre adjuk be a kocsit, és ott is hagyjuk egy takarítás erejére, érdemes lefotózni a kilométeróra állását is, nehogy később derüljön ki, hogy amíg mi vásároltunk, a személyzet nem csak kitakarította, de vezette is a járművünket.