Újabb hangfelvétel: "Magyar Péter egy nárcisztikus p*cs"

INSIDER
OTTHONKA

Szerző WB

Létrehozva: 2024.10.13.

Ki téríti meg a kárt, ha fa dől az autóra? Szakértő válaszol

Nagyon ijesztő helyzet, ha egy fa rádől a parkoló autónkra, a kerítésünkre vagy éppen a házunkra. Kihez fordulhatunk ilyenkor? Ki ad kártérítést a probléma elhárításához? Peremiczki István biztosítási szakértő segít eligazodni a kérdésben.

A tulajdonos felelőssége

Első lépésben ki kell derítenünk, hogy kinek a tulajdonában áll a fa, amely kidőlt. Ha a növény közterületen állt, akkor ez a közterület kezelőjének a felelőssége, például az önkormányzaté - írja a Fanny magazin.

ersekvadkert
Fotó: Tűzoltóság 

Nehéz a bizonyítás

Ha például azért tört ki a közterületen álló fa, mert korhadt volt, akkor ez elvileg a közterület kezelőjének felelőssége. Sajnos nem könnyű bizonyítani, hogy ők mulasztották el a karbantartást, ami okozta a problémát. Ilyenkor jó, ha lefotózzuk a helyzetet, de még jobb, ha ki tudunk hívni a helyszínre valakit a közterületesektől vagy az önkormányzattól. Ha ők felvesznek egy jegyzőkönyvet, az később nagyon jól jöhet.

 

Senki sem felelős

Két dolgot vizsgál a biztosító: a fát kezelő személy gondosan járt-e el a fa kezelésekor, illetve hogy milyen mértékű volt a szélvihar. Ha a fa egészséges volt, és a szélvihar elérte az 54 km/h-ás sebességet, akkor vis maior eset áll fenn, azaz senki sem felelős a káreseményért. Ekkor csakis a casco fog téríteni.

 

Bővítsük ki a szerződést

A kötelező felelősségbiztosításban van egy olyan opció, hogy a nekünk okozott kárt is megtéríti a biztosító. Azonban az ügyfelek 95 százaléka nem teszi ezt bele a biztosításba, hiszen ez valamennyire megemeli a díj összegét. Viszont ha ez a kitétel benne van a fedezetben, akkor a biztosító rendezi a kárt, és ő indul el a helyzet felelősének az irányába, attól függően, hogy kinek a fája dőlt ki.

 

Készüljünk tudatosan a viharra

Ha a lakásbiztosításunk tartalmaz felelősségbiztosítást, akkor az is megtérítheti a kárt. Ha pedig viharkárra is nyújt fedezetet, akkor az megoldhatja a helyzetet. Ez érvényes akkor is, ha saját kárunk keletkezik a saját kertünkben, és akkor is, ha a szomszéd fája dőlt rá a kocsinkra.

 

Megéri az árát

Ami biztosan segíthet, ha az autónkon van casco. Az ugyanis nem vizsgálja, hogy ki a felelős, hanem az önrész levonása után fizet a biztosító. A casco abban az esetben is segít, ha a saját kertünkben parkolunk és a saját fánk dől rá a kocsira.

 

Kinek jelezzük?

Ha önkormányzati vagy magánterületi felelősség áll fenn, írásban benyújthatjuk a kártérítési igényt az illetékes szervnél. Ha szomszéd a felelős, és rendelkezik biztosítással, a biztosítónál kell jelezni az esetet, de a kár bekövetkeztekor az önkormányzatot is hívjuk ki, és jegyzőkönyvezzük, dokumentáljuk az esemény bekövetkeztét.

 

Teendők lépésről-lépésre

Ha a szomszéd fája kidől és ráesik a mi házunkra vagy kerítésünkre, első lépésben győződjünk meg róla, hogy senki sem sérült meg, és a terület biztonságos. Ha bármilyen veszély áll fenn, például megsérültek a villanyvezetékek, hagyjuk el a területet, és értesítsük a hatóságokat.

 

Beszéljünk a szomszéddal

Készítsünk képeket és videókat a kárról, hogy később legyen bizonyíték a helyzetről. Ez hasznos lehet a biztosítónak és a jogi eljárások során is. Majd jelezzük a szomszédnak a történteket. A jog szerint a fa tulajdonosa felelős a fa által okozott károkért, főleg, ha az előre látható és megelőzhető volt.

 

Elismerő nyilatkozat kell

Ha a szomszédnak nincs biztosítása, attól még őt terheli a felelősség, hiszen az ő kertjében áll a fa. Kérjünk tőle egy elismerő nyilatkozatot, hogy a kárért vállalja a felelősséget, a biztosító ugyanis csak így foglalkozik az üggyel. Ennek hiányában kárigényünket csak bírósági perben érvényesíthetjük.

 

Kérjünk segítséget

Ha szomszéd nem segítőkész, nem írja alá a nyilatkozatot, akkor biztosítási ügyekre szakosodott ügyvédhez kell fordulni vagy biztosítási alkuszhoz, aki rendelkezik ilyen kapcsolatokkal és segít megfelelő ügyvédet találni. Ne késlekedjünk ezzel, ugyanis egy per hónapokig tarthat.

 

Figyeljünk a határidőre

A kár felfedezésétől számítva általában két munkanapon belül meg kell tennünk a kárbejelentést a biztosító felé. Érdemes tanácsadó segítségét kérni a kárrendezésnél, hogy a beküldött dokumentum szakszerű legyen. Egy-egy hiba miatt ugyanis nagyon elhúzódhat a kárrendezés vagy akár sikertelen is lehet a mi szempontunkból.

 

Számoljuk ki pontosan

Egy biztosítási alkusz abban is tud segíteni, hogy jól adjuk meg a kár összegét. Erre azért van szükség, mert a biztosítók nem nézik jó szemmel, amikor később jelezzük, hogy még nagyobb a kárigényünk, mert kiderült, hogy a helyreállítás drágább, mint először gondoltuk. Egyáltalán nem biztos, hogy a megemelkedett összeggel számol majd a biztosító, ami azt jelenti, hogy nekünk kell mélyebben a zsebünkbe nyúlni.

 

Kérjünk róla számlát

A biztosító minden esetben elvárja a kárenyhítést is, vagyis az arról való gondoskodást, hogy nagyobb kár ne keletkezhessen. Ez a biztosított kötelezettsége, ilyenkor is sokat segítenek a képek és videók, amiket készítettünk. A helyreállításhoz is szakembert hívjunk, aki biztosan szakszerűen végzi el a munkát és számlát is tud adni, hiszen azt be kell mutatnunk a biztosítónak.

 

Gondolkodjunk előre

Minden esetben a legfontosabb kötelezettsége a biztosítottnak, hogy megelőzze a kárt, tehát igyekezzen minimálisra csökkenteni a kár előfordulásának lehetőségét. Ha tehát veszélyesnek tűnik a szomszéd fája, vagy a rajta lévő gallyak, figyelmeztessük őt erre és kérjük meg, hogy gondoskodjon a megoldásról, hogy később ne történjen nagy baj.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek