RETRO RÁDIÓ

Ki téríti meg a kárt, ha fa dől az autóra? Szakértő válaszol

WB
Szerző
WB
Létrehozva2024. 10. 13. 15:30

Nagyon ijesztő helyzet, ha egy fa rádől a parkoló autónkra, a kerítésünkre vagy éppen a házunkra. Kihez fordulhatunk ilyenkor? Ki ad kártérítést a probléma elhárításához? Peremiczki István biztosítási szakértő segít eligazodni a kérdésben.

A tulajdonos felelőssége

Első lépésben ki kell derítenünk, hogy kinek a tulajdonában áll a fa, amely kidőlt. Ha a növény közterületen állt, akkor ez a közterület kezelőjének a felelőssége, például az önkormányzaté - írja a Fanny magazin.

ersekvadkert
Fotó: Tűzoltóság 

Nehéz a bizonyítás

Ha például azért tört ki a közterületen álló fa, mert korhadt volt, akkor ez elvileg a közterület kezelőjének felelőssége. Sajnos nem könnyű bizonyítani, hogy ők mulasztották el a karbantartást, ami okozta a problémát. Ilyenkor jó, ha lefotózzuk a helyzetet, de még jobb, ha ki tudunk hívni a helyszínre valakit a közterületesektől vagy az önkormányzattól. Ha ők felvesznek egy jegyzőkönyvet, az később nagyon jól jöhet.

 

Senki sem felelős

Két dolgot vizsgál a biztosító: a fát kezelő személy gondosan járt-e el a fa kezelésekor, illetve hogy milyen mértékű volt a szélvihar. Ha a fa egészséges volt, és a szélvihar elérte az 54 km/h-ás sebességet, akkor vis maior eset áll fenn, azaz senki sem felelős a káreseményért. Ekkor csakis a casco fog téríteni.

 

Bővítsük ki a szerződést

A kötelező felelősségbiztosításban van egy olyan opció, hogy a nekünk okozott kárt is megtéríti a biztosító. Azonban az ügyfelek 95 százaléka nem teszi ezt bele a biztosításba, hiszen ez valamennyire megemeli a díj összegét. Viszont ha ez a kitétel benne van a fedezetben, akkor a biztosító rendezi a kárt, és ő indul el a helyzet felelősének az irányába, attól függően, hogy kinek a fája dőlt ki.

 

Készüljünk tudatosan a viharra

Ha a lakásbiztosításunk tartalmaz felelősségbiztosítást, akkor az is megtérítheti a kárt. Ha pedig viharkárra is nyújt fedezetet, akkor az megoldhatja a helyzetet. Ez érvényes akkor is, ha saját kárunk keletkezik a saját kertünkben, és akkor is, ha a szomszéd fája dőlt rá a kocsinkra.

 

Megéri az árát

Ami biztosan segíthet, ha az autónkon van casco. Az ugyanis nem vizsgálja, hogy ki a felelős, hanem az önrész levonása után fizet a biztosító. A casco abban az esetben is segít, ha a saját kertünkben parkolunk és a saját fánk dől rá a kocsira.

 

Kinek jelezzük?

Ha önkormányzati vagy magánterületi felelősség áll fenn, írásban benyújthatjuk a kártérítési igényt az illetékes szervnél. Ha szomszéd a felelős, és rendelkezik biztosítással, a biztosítónál kell jelezni az esetet, de a kár bekövetkeztekor az önkormányzatot is hívjuk ki, és jegyzőkönyvezzük, dokumentáljuk az esemény bekövetkeztét.

 

Teendők lépésről-lépésre

Ha a szomszéd fája kidől és ráesik a mi házunkra vagy kerítésünkre, első lépésben győződjünk meg róla, hogy senki sem sérült meg, és a terület biztonságos. Ha bármilyen veszély áll fenn, például megsérültek a villanyvezetékek, hagyjuk el a területet, és értesítsük a hatóságokat.

 

Beszéljünk a szomszéddal

Készítsünk képeket és videókat a kárról, hogy később legyen bizonyíték a helyzetről. Ez hasznos lehet a biztosítónak és a jogi eljárások során is. Majd jelezzük a szomszédnak a történteket. A jog szerint a fa tulajdonosa felelős a fa által okozott károkért, főleg, ha az előre látható és megelőzhető volt.

 

Elismerő nyilatkozat kell

Ha a szomszédnak nincs biztosítása, attól még őt terheli a felelősség, hiszen az ő kertjében áll a fa. Kérjünk tőle egy elismerő nyilatkozatot, hogy a kárért vállalja a felelősséget, a biztosító ugyanis csak így foglalkozik az üggyel. Ennek hiányában kárigényünket csak bírósági perben érvényesíthetjük.

 

Kérjünk segítséget

Ha szomszéd nem segítőkész, nem írja alá a nyilatkozatot, akkor biztosítási ügyekre szakosodott ügyvédhez kell fordulni vagy biztosítási alkuszhoz, aki rendelkezik ilyen kapcsolatokkal és segít megfelelő ügyvédet találni. Ne késlekedjünk ezzel, ugyanis egy per hónapokig tarthat.

 

Figyeljünk a határidőre

A kár felfedezésétől számítva általában két munkanapon belül meg kell tennünk a kárbejelentést a biztosító felé. Érdemes tanácsadó segítségét kérni a kárrendezésnél, hogy a beküldött dokumentum szakszerű legyen. Egy-egy hiba miatt ugyanis nagyon elhúzódhat a kárrendezés vagy akár sikertelen is lehet a mi szempontunkból.

 

Számoljuk ki pontosan

Egy biztosítási alkusz abban is tud segíteni, hogy jól adjuk meg a kár összegét. Erre azért van szükség, mert a biztosítók nem nézik jó szemmel, amikor később jelezzük, hogy még nagyobb a kárigényünk, mert kiderült, hogy a helyreállítás drágább, mint először gondoltuk. Egyáltalán nem biztos, hogy a megemelkedett összeggel számol majd a biztosító, ami azt jelenti, hogy nekünk kell mélyebben a zsebünkbe nyúlni.

 

Kérjünk róla számlát

A biztosító minden esetben elvárja a kárenyhítést is, vagyis az arról való gondoskodást, hogy nagyobb kár ne keletkezhessen. Ez a biztosított kötelezettsége, ilyenkor is sokat segítenek a képek és videók, amiket készítettünk. A helyreállításhoz is szakembert hívjunk, aki biztosan szakszerűen végzi el a munkát és számlát is tud adni, hiszen azt be kell mutatnunk a biztosítónak.

 

Gondolkodjunk előre

Minden esetben a legfontosabb kötelezettsége a biztosítottnak, hogy megelőzze a kárt, tehát igyekezzen minimálisra csökkenteni a kár előfordulásának lehetőségét. Ha tehát veszélyesnek tűnik a szomszéd fája, vagy a rajta lévő gallyak, figyelmeztessük őt erre és kérjük meg, hogy gondoskodjon a megoldásról, hogy később ne történjen nagy baj.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.