RETRO RÁDIÓ

Jobban szeretnél aludni? Kiderült a pihentető alvás titka

Létrehozva2026. 06. 14. 22:00
Itt állíthatja be, hogy a Google keresőben elsők között legyen a Ripost

Az alvás minőségét rengeteg tényező befolyásolja, ám a legújabb kutatások szerint egy meglepő dolog is döntő szerepet játszhat: az, hogy mennyi káliumot fogyasztasz a vacsorád során.

A kálium alapvető szerepet játszik az izomfunkciókban, az idegi jelátvitelben, a folyadékháztartás egyensúlyában és a szív- és érrendszer egészségében, amelyek mind közvetve befolyásolják az alvásunkat – magyarázta Yi Min Teo, az UCI Health okleveles táplálkozási szakértője. Ez a tápanyag közvetlenül segíti az idegek és az izmok ellazulását, ami kulcsfontosságú ahhoz, hogy könnyebben álomba merüljünk. A tudományos kutatások szerint a nem megfelelő káliumbevitel komoly alvászavarokhoz, többek között az átalvási nehézségekhez köthető. Egy friss japán tanulmány kifejezetten rámutatott, hogy a teljes káliumfogyasztás rendkívül fontos, és ha a vacsora részeként fogyasztják, jelentősen csökkenti az álmatlanság (inszomnia) kialakulását.

Kiderült a pihentető alvás titka
Kiderült a pihentető alvás titka
Fotó: Pexels

A kálium lenne a pihentető alvás titka?

A szakértő kiemelte, hogy a káliumot tartalmazó teljes értékű élelmiszerek gyakran más nyomelemekben, például magnéziumban is gazdagok, amelyek szintén támogatják az egészséges alvási mintákat. Ráadásul a gyümölcsökben, zöldségekben és hüvelyesekben gazdag étrend általánosságban is jobb egészségi és alvási eredményekkel jár. Teo ugyanakkor figyelmeztet, hogy a vacsora időzítése a káliumtartalomtól függetlenül is kritikus: egy kiegyensúlyozott, megfelelő energiát biztosító vacsora elfogyasztása néhány órával a lefekvés előtt segít stabilan tartani a vércukorszintet az éjszaka folyamán, és csökkenti a gyomor-bélrendszeri panaszokat, például a savas refluxot és a gyomorégést.

De hogyan érdemes beépíteni ezt a csodaszert az esti étkezésbe?

Dr. Mindy Haar, a New York Institute of Technology Egészségügyi Karának dékánhelyettese szerint a legtöbb egészséges felnőtt számára a legbiztonságosabb és leghatékonyabb módszer a káliumbevitel növelésére a valódi táplálék, nem pedig az étrend-kiegészítők. Sokan a növényi alapú étrendre való áttéréssel – például a húsok babbal és lencsével való helyettesítésével – már most is rengeteg káliumot visznek be a szervezetükbe.

Ha tudatosan szeretnéd növelni az esti káliumszintedet, a szakértők szerint a következő egészséges forrásokat érdemes a vacsoratányérra tenni: spenót, kelkáposzta, édesburgonya, sütőtök, banán, citrusfélék, avokádó, edamame bab, lazac, különféle diófélék és magvak, valamint a natúr joghurt – írja a Verywell Health.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.