1 hónapja

Kánikulai kisokos: 10 házi praktika izzadás ellen

Vannak természetes módszerek is a verejtékezés megelőzésére, nem kell ahhoz kifizetned egy vagyont dezodorokra.

Ma és holnap lesz a legmelegebb, az előrejelzések szerint megközelíti a hőmérséklet a 40 C fokot is. Az izzasztó kánikula elviselhető vízparton vagy az erdőben sétálgatva, de ha utazunk, dolgozunk vagy a dolgunkra sietünk, bizony kiütközik az izzadságfolt a ruhán, ami roppant kellemetlen. Kínos, ha amerre járunk, szagnyomot húzunk magunk után. Megoldás persze ideig-óráig a dezodor is, de vannak annál olcsóbb és egészségesebb praktikák a hőség ellen! 

Young,Beautiful,Blonde,Caucasian,Woman,Smiling,Happy,Outdoors,On,A
Fotó: Shutterstock
  1. Igyál, igyál, igyál! Csak ne hideget...
    A reklámokban azt látjuk, hogy a gyöngyöző üvegben lévő jéghideg üdítő vagy sör a legjobb szomjoltó, de ez nem így van. A mostani hőségben inkább a vízforralóhoz érdemes nyúlni, mintsem jégkockát keresni: egy finom, langyos tea sokkal jobbat tesz ilyenkor. Ennek tudományos alapja van: ha a környezeteddel közel azonos szinten tartod a testhőmérsékletedet, akkor a szervezetednek kevesebbet kell dolgoznia. Az Ottawai Egyetem Emberi Mozgástani Intézetének kutatói ezt kísérleti úton is bizonyították. Szóval a legjobb, ha egy nap legalább tízszer két deci langyos vagy meleg vizet, teát iszol. Cukrot ne, de citromot tegyél bele! A déligyümölcsnek is van hűtő hatása.  
  2. Egyél csípőset, elő a chilivel!
    Ha csípőset eszel, azt forrónak érzed, idegrendszered pedig rögtön hűtőfokozatba kapcsol. A paprika erejét ugyanis a kapszaicin nevű vegyület adja, amelynek érzékelésekor a szánkban lévő TRPV-receptorok jelzést küldenek az agyba, mire az hűteni kezdi a szervezetünket. Ennek köszönhetően olyan népszerűek a csípős ételek a trópusi országokban, például Thaiföldön vagy Indiában. 
  3. A priznic régi jól bevált recept
    Nagyanyáink hűtőfürdővel húzták le a lázat, és a test lehűtésére ma sincs eredményesebb módszer a priznicnél. Ha nincs alkalmunk nyakig elmerülni a hideg vízben, akkor tegyünk hideg vizes borogatást a homlokra, testre, bokára vagy csuklóra, ez csodákra képes. Este pedig, fürdéskor adj zsályatea-főzetet a fürdővízhez. A zsálya csökkenti az izzadást a bőrön át felszívódva, de teaként is fogyaszthatod, ugyanaz lesz a hatás.
  4. Paradicsom külsőleg-belsőleg
    A paradicsom leve is mérsékli az izzadást, igyál belőle ezeken a forró napokon! De külsőleg is alkalmazhatod: dörzsöld be a bőrödet frissen préselt paradicsommal, vagy tegyél rá néhány paradicsomkarikát, hagyd rajta 10 percig, és érezni fogod, hogy szinte a Paradicsomban jársz. Utána sokkal elviselhetőbb lesz a kánikula.
  5. Citrom, ecet - nem csak a salátába
    A citrom savasabbá teszi a bőr pH-értékét, ezzel kedvezőtlen környezetet hoz létre a testszagot okozó baktériumok számára. Kend be citromlével az izzadásra hajlamos részt, majd hagyd megszáradni! Ugyanerre jó az ecet is, persze nem töményen, hanem vizes oldatban. Ha borotválni szoktad a hónaljad, nehogy közvetlenül azután használd bármelyiket, mert csípni fog!
  6. Egyél sok fehérrépát, petrezselymet!
    Ha kellemetlen testszaggal küzdesz, rágcsálj el időnként egy szál fehérrépát vagy készíts petrezselyemteát: egy csészényi forrásban lévő vízbe kell beleáztatni 2 teáskanál friss, felaprított petrezselymet. Mindkettő csökkenti a verejtékezést. 
  7. Olajokkal a szagok ellen
    A kókuszolaj és a levendulaolaj  már Kleopátra toalettjében is szerepelt. A kókuszolaj semlegesíti a szagokat, emellett ápolja a bőrt. Készíthetsz belőle izzadásgátlót is: keverj el 4 evőkanál felolvasztott olajat negyed bögre szódabikarbónával és 15 csepp levendulaolajjal, majd ezt használd dezodorként. 
  8. Erre IS jó a szódabikarbóna!
    A szódabikarbónát nemcsak a sütő tisztítására és a makacs foltok ellen vetheted be, hintőpor helyett is használhatod. A nátrium-hidrogénkarbonát ugyanis enyhén lúgos, vízben jól oldódó só, amely a savakat semlegesíti, és közben szén-dioxid szabadul fel. Amellett, hogy felszívja a nedvességet, csökkenti a gyulladást és elpusztítja a testszagot okozó baktériumokat is.
  9. A búzafű nem csak táplál
    A búzafű szuperélelmiszer, szinte minden olyan tápanyagot – többféle vitamint és közel százféle ásványi anyagot – tartalmaz, amire a szervezetnek szüksége van. 100 gramm búzafűben annyi jótékony összetevő található, mint két kiló nyers zöldségben. Csökkenti az étvágyat, ezért a fogyókúrázóknak kifejezetten ajánlott, de ami számunkra most fontos, hogy erős természetes antioxidáns, így segít megszüntetni a kellemetlen verejtékezést. A legjobb, ha kúraszerűen, legalább két hétig naponta fogyasztod.
  10. Lábszag ellen ott a levendula
    Mielőtt felvennéd a zoknit vagy belebújnál a szandálba, masszírozd át néhány csepp levendulaolajjal a lábfejed és a talpad! Amellett, hogy elpusztítja a kellemetlen szagokat okozó baktériumokat, finom illatot hagy a bőrön és nem kell majd aggódni a lábszag miatt.
Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!