SÁRGACSEKK

Elképesztő, mit tiltott meg a MÁV

Azzal a legtöbb, magára kicsit is adó utazó tisztában van, hogy nem szabad a vonat ablakán kihajolni, szemetet kidobálni, és a ki nem jelölt helyen rágyújtani. Van azonban néhány érdekes szabály ezeken kívül, amit érdemes a mûbőr ülésben izzadva is betartani.
  • Szerző: MZ/x

Menetjegy-ellenőrzés:

A menetjegyet a jegyvizsgáló, a főkalauz és a menetjegy ellenőrzésére jogosító megbízólevéllel rendelkező más személy ellenőrizheti.

A jegyvizsgáló ismertető jegyei a következők:

  • egyenruhát hord
  • jegyvizsgáló táska vagy jegykiadógép van nála
  • segítőtársa, aki ugyanolyan jogosultságokkal rendelkezik, mint a jegyvizsgáló, szolgálati megbízó levéllel rendelkezik, és e minőségére utaló jelzést visel.

A kalauzok nem kötelesek igazolniuk magukat, de az utas kérésére az utólagos azonosításhoz szükséges információkat (telepállomását, azonosító számát) meg kell adniuk, megbízólevelet fel kell mutatniuk. Ha kedvezményes jegyet vettünk, akkor mi kötelesek vagyunk átadni személyi- vagy diákigazolványunkat.

A „kallerek” főnöke a főkalauz, aki ellenőrzi a jegyvizsgálók munkavégzését és a menetokmányokat.  Õ akár civil ruhában is lehet, szolgálati jelvénye a jól ismert vörös karszalag. A főkalauz a jegyvizsgáló feladatait is elláthatja, az utas kívánságára szolgálati megbízólevéllel igazolja magát.

A Nyugati pályaudvar ma ismert formájában 139 éve, október 28-án nyitotta meg kapuit. A mai épület közelében állt az eredeti, első pályaudvar, amelyet Pesti indóháznak neveztek. 1846-tól innen indult a Pest és Vác közötti vasút, Magyarország első vasútvonala. Az új pályaudvar 1877. október 28-án nyílt meg. Az új pályaudvar terveit az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel cége készítette. A társtervező Bernárdt Viktor volt. 

A jegyeket a vasútállomások és megállóhelyek területén is ellenőrizhetik, így érdemes azok elhagyásáig magunknál tartani.

Nem tartózkodhat a zárt peron területén ill. a vonaton az, aki ruházatával vagy kézipoggyászával beszennyezi a járművet, az utasok ruházatát, vagy a kézipoggyászát. A konfrontációt kevésbé kedvelő jegyelvevő nem mindig szállítja le azt, aki ennek nem felel meg.

Magatartási szabályok:

Ha a vasútállomáson nincs utasperon vagy a vágány mindkét oldalán ki van építve, akkor a vasútállomás épülete felőli oldalon kell fel- és leszállni a vonatról.

Minden utas annyi ülőhelyet foglalhat le, ahány érvényes menetjegye van, tehát, ha nem szeretnénk, hogy mellénk üljenek, vegyünk két jegyet, és probléma megoldva. Így nyugodtan lehet szólni utastársunknak, ha az ülésre helyezett paprikás krumplitól nem férünk el.

A jogosulatlan többlethely-oglaláson túl nem szabad a vasúti kocsiban:

  • énekelni, lármázni, szórakoztató elektronikai készüléket a többi utas számára hallható módon üzemeltetni
  • bármilyen eszközzel zajt okozni, kéregetni
  • üveget gyűjteni
  • mindkét oldalon ablakot nyitni
  • lábat feltenni, vagy az ülés letakarása nélkül felállni arra

A kézipoggyászokra a következők a betartandók:

  • tömege nem haladhatja meg a 30 kg-ot
  • 14 éven aluli gyerek 15 kg-ot vihet magával
  • a kézipoggyász mérete 30x50x80 cm-t nem haladhatja meg, kivéve az esernyőt, a sétapálcát és a sírkoszorút

Ezen kívül, igaz csak másodosztályon, szállítható vonattal 2 métert nem meghaladó fenyőfa, díszcserje, facsemete, kéziszerszám.

 Ha a jegyellenőr nem tesz semmit, és zavar a 2,5 méteres tuja, az utasok észrevételeit a vasúti társaság akár szóban, akár írásban fogadja. Igaz szóban csak magyarul. Írásban elfogadják az angolt és a németet is. 1-3 hónap mire válaszolnak panaszunkra, indoklással.

Kártérítés az utas sérülése vagy halála esetén: 

A szabályok szerint utasnak az minősül, "aki a haláleset vagy sérülés időpontjában a vasútállomás területén utazási céllal tartózkodott, volt érvényes menetjegye, vagy nem volt, mert nem tudott venni az állomáson, mert nem volt jegypénztár, és a kalauz még nem ért oda hozzá".

 Ha vasúti közlekedés közben, és önhibáján kívül veszítjük el egy szerettünk, vagy egy végtagunk, az előzetes kifizetés összege 21.000 EUR (jelenlegi árfolyamon 6,7 millió forint).

A kifizetés napján a Magyar Nemzeti Bank aktuális árfolyamán, forintban kapjuk meg a kárunk előlegét, amit nem kérhetnek vissza, kivéve, ha kiderül, hogy saját hibánkból vesztettünk végtagot.

 Az előzetes kifizetés nem tekinthető a felelősség elismerésének a vasúttársaság részéről.