kulcsár edina
Évente több ezer vadbaleset történik hazánkban, főleg az úgynevezett üzekedési időszakban. Az autóval közlekedők csak két dolgot tehetnek ilyenkor, mutatjuk, mi is ez.
Szeptemberben hagyományosan kezdetét vette hazánkban a szarvasbőgés, ami nagyjából október végéig tart majd. Ilyenkor az akár több száz kilós, vakon közlekedő négylábúak az autósok elé ugorhatnak. A statisztikák szerint csak 2022-ben több, mint 7400 nagyvad pusztult el gépjárművel való ütközés következtében itthon. Hogyan lehet elkerülni a vadbaleseteket és mi a teendő, ha bekövetkeznek? Mutatjuk!
Hazánk legnagyobb testű kérődző vadja a gímszarvas. Egy személygépkocsi 4-4,5 méter hosszú, a súlya 1,5-2 tonna, mégis könnyen totálkárosra törhet, ha összeütközik egy gímszarvas bikával. Ez utóbbi ugyanis akár 250 centiméter hosszú, marmagassága 150 centiméter, testtömege pedig 300 kilogramm is lehet.
Egy-egy szarvasbika a bőgés idején naponta akár 30-40 nősténnyel is párosodhat. Nemcsak az éjszakai órákban, de a nappali világosban is űzik, kergetik őket, ilyenkor a tőlük megszokott óvatosságot is mellőzik. Emiatt a megszokottól eltérő napszakokban is nagyobb eséllyel találkozhatunk velük, akár lakott területekhez közel.
A szarvas veszély nem egyforma mértékű az országon belül: a legnagyobb esélyünk a Dunántúlon lesz arra, hogy nagyvadat lássunk, ezen belül is Somogy, Tolna, Baranya, Zala rendelkezik a legnagyobb állománnyal. A Bakony és vidékének útjain is gyakori a gímszarvas. Újabb fejlemény, hogy a Duna ártereiből az árvíz miatt a Duna-Tisza vidék erdőségeibe is beköltöztek a nagyvadak, és vendégként előfordulnak az ukrán határhoz közeli régiókban is - írja a kozlekedésbiztonsag.kti.hu
A nagyvadak közül a legtöbb esetben őzzel ütköznek gépjárművek (2022-ben mintegy 5800 ilyen esetet rögzítettek a vadgazdálkodási adattárban), de jelentős azon események száma is, amikor szarvast (közel 1200 eset), illetve vaddisznót ütöttek el (409 eset). További 9 ezer feletti balesetet regisztráltak apróvaddal (nyúl, fácán, fogoly) is, szerencsére ezekben az esetekben általában kisebb károkat szenvedtek a járművek.
A vadgazdálkodási törvény 2023. júliusi módosítása óta a vaddal való ütközésért csaknem minden esetben az autó vezetője a felelős, és ha a vad elpusztult, akkor annak értékét is neki kell megtérítenie. A vadásztársaságok felelőssége elsősorban akkor állapítható meg, ha a vad vadászat, hajtás-űzés során bukkan fel az úttesten, illetve az úthoz túl közel (200 méteren belül) telepítettek etető-itatót a vadak számára, illetve a gyorsforgalmi úton bekövetkező vadbaleset kapcsán jó eséllyel megállapítható a gyorsforgalmi út kezelőjének felelőssége.
A bekövetkező vadbalesetek kárainak megtérítésében csak a teljes körű casco, illetve a vadkárra kötött kiegészítő biztosítás segítheti a pórul járt autósokat- figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). Maga a kötelező biztosítás ugyanis nem nyújt védelmet a saját kárra, mivel az baleset okozásakor csupán az érintett vétlen károsultaknak térít. Vagyis az egyik dolog amit az autósok tehetnek az az, hogy biztosítást kötnek vadkárra!
A rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szerint a leginkább ajánlható módszer ebben az időszakban a figyelem, a fokozott óvatosság - főleg motorral - és a csökkentett haladási sebesség. A nem belátható útszakaszokon mindenképp érdemes a megengedettnél lassabban haladni és a sűrű bozóttal szegélyezett utak mellett is hajtsunk lassabban, főleg, ha a vadveszélyt tábla is jelzi!
A vadászok tanácsai szerint, ha őzet látunk átszaladni az úton, számíthatunk rá, hogy egy másik is követi, mivel csoportban élnek, ezért ilyenkor mindenképp lassítsunk, álljunk meg. Amennyiben az autó elé ugrik egy állat vészfékezzünk, de semmiképp se rántsuk félre a kormányt, ne próbáljuk meg kikerülni az állatot! Éjszaka lakott területen kívül távolsági fényszóróval közlekedjünk, amit kapcsoljunk le, ha őzet látunk, mert elvakítja.