tóth gabi
Bár az útkezelők folyamatosan dolgoznak az úthibák kijavításán, az autósok várhatóan májusig nagy számban találkozhatnak majd felnigyilkos gödrökkel. Erre pedig nem árt felkészülni, például egy kátyúbiztosítás megkötésével!
Százezres nagyságrendben fordulnak elő kockázatos úthibák közútjainkon. A kátyúkárok kétharmadát az első negyedév során jelentik a gépjármű-tulajdonosok, a forgalmasabb szakaszokon pedig ilyenkor órák alatt akár egy nagyobb kátyú is kialakulhat. Mi ennek az oka, és hogyan készüljünk fel autósként erre az időszakra?
A tél folyamán sok eső vagy épp hó esett és elég nagy hőingásokat is tapasztalhattunk, éjszakai fagyokkal. Ilyenkor a repedésekbe beszivárgó víz megfagyva megrepeszti a betont is. Emiatt az útburkolat megtörik, a kocsik kereke pedig kátyúvá formálja a repedéseket.
A legtöbb kátyúkár defekt, ám ezek egy részében a felnit is javítani kell. Gyakran előfordul azonban olyan eset is, hogy sérül a futómű is, sőt, szélsőséges esetben személyi sérüléses baleset is lehet a kátyúba futás következménye, ami már milliós nagyságrendű kártérítéssel is járhat-figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
Az úthálózat számokban
A hazai utak egy része a 31 ezer kilométernyi országos közúthálózat (ebből nem egészen 2000 kilométert tesznek ki a gyorsforgalmi utak, a csomóponti ágakkal együtt), másik része a megközelítőleg 175 ezer kilométeres önkormányzati közúthálózat. Emellett a mező- és az erdőgazdasági kezelésű, úgynevezett magánutak hossza közel 53 ezer kilométert tesz ki.
A legfontosabb, hogy megfelelősen dokumentáljuk a minket ért kárt, maradjunk a helyszínen, keressünk tanúkat vagy vetessünk fel hatósági jegyzőkönyvet. Autópályán lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyszínen kell megvárni az útellenőrt. Célszerű minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, ügyelve arra is, hogy a helyszín ezek alapján jól beazonosítható legyen. Ezt követően sz autósoknak az illetékes útkezelőnél kell bejelenteniük a kárt. Lakott területen kívül ez a Magyar Közút Nonprofit Zrt, míg lakott területen belül ilyen ügyekben az adott önkormányzat megfelelő szerve, illetve Budapest fő- és tömegközlekedési útjain a Budapest Közút Zrt. az illetékes.
Teendők kátyúkár esetén
A kátyú által okozott káreseményt ugyanolyan balesetként kell kezelni, mintha egy ismeretlen autós ütközne nekünk, így rendőrt kell hívni. Azt is fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, a káreseményt viszont mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. Ehhez a következőket kell benyújtani az út fenntartójának:
Már évi 3-4 ezer forintos díj ellenében található megfelelő kátyúbiztosítás, amit általában kgfb (kötelező biztosítás) vagy casco mellé köthetünk kiegészítő biztosításként. Egyes biztosítók azonban önálló termékként is kínálják. A kátyúbiztosítással rendelkezők nem az útkezelő felé, hanem közvetlenül a biztosítójuk felé jelenthetik a kárt, ami eleve megnöveli a sikeres kárrendezés esélyeit.
Az elbírálás során az útkezelők általában a nem megfelelően dokumentált kártérítési igényeket utasítják el, de azok sem számíthatnak kártérítésre, akik úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszon szenvednek ilyen balesetet. Fentiek miatt az elmúlt évek tapasztalatai szerint a pórul járt autósok az esetek jelentős részében nem tudják érvényesíteni kárigényeiket. Jó hír viszont, hogy a egyes biztosítások a figyelmeztető táblával ellátott útszakaszokra is fedezetet nyújtanak!
Egy másik érv a kátyúbiztosítás mellett az, hogy ebben a biztosítási konstrukcióban általában nem számítanak fel önrészt a biztosítók, ami azért is fontos, mert egy átlagos kátyúkár összege sokszor belefér 100 ezer forintba. A 100 ezer forintos minimális önrésszel megkötött casco biztosítások viszont ilyen esetekben nem jelentenek megoldást!