Menczer Tamás: Az emberek azt várják a vezetőiktől, hogy védjék meg őket!

POLITIK
Létrehozva: 2023.10.11.

Kezdődnek a nagy leárazások: erre érdemes figyelni vásárlás közben

Sok üzletben már elindultak az év végi nagy leárazások. Összegyűjtöttük, mire érdemes figyelni, amikor leértékelt árut veszünk és mit tehetünk, ha gondunk akad egy akciósan vett termékkel.

Online már több üzlet is elkezdte a leárazásokat, az első nagy őszi, országos bolti leértékelés pedig hamarosan kezdetét veszi, ezt a több napos akciót pedig számos másik követi majd, egészen karácsonyig. Milyen szabályokat kell betartaniuk ilyenkor a kereskedőknek, mire figyeljenek a vásárlók és mit tehetnek, ha gondjuk akad egy leárazott termékkel? Most kiderül!

leárazás, akció
Kezdődnek az idei nagy leárazások. Fotó: Kallus György / Vilaggazdasag

Ekkor lesz az első nagy őszi leárazás

Az első országos leárazáson idén 335 márka termékeit vásárolhatjuk meg több mint 4500 üzletben és persze online is. A kedvezmény mértéke 20-55 százalék lesz, az akció időtartama pedig október 12-től 15-ig tart majd, bizonyos kedvezményeket (Rossmann és az eMAG kupon) pedig már október 9-től igénybe lehet venni. 

Milyen szabályokat kell betartaniuk az üzleteknek, ha valamit leáraznak?

Az üzletek szabadon dönthetnek arról, hogy mit és mennyivel áraznak le, de néhány szabályt be kell tartaniuk közben. Két dolog közül választhatnak: vagy időkorláthoz kötik, vagy időkorlát nélkül szervezik meg az akciót. Ha időhöz kötik, akkor kötelesek az akció időtartama alatt végig elérhetővé tenni az akciós termékeket. Nem fordulhat olyan elő, hogy nyitás után egy órával már nincs a meghirdetett termékből. Az időkorlát nélküli akciók pedig jellemzően a készlet erejéig vagy a következő akcióig tartanak.

Tavaly szigorodtak az akciózás szabályai

Már csak egyféleképpen jelezhetik a kereskedők a leértékelések mértékét a hirdetéseikben, a kirakatban, a polcokon, a katalógusokban és honlapjaikon: minden esetben fel kell tüntetni a korábbi árat, ami kizárólag a megelőző legalább harminc napon belüli legalacsonyabb ár lehet. Vagyis elméletben az ügyeskedő üzletek, webshopok már nem kerekíthetik mutatósabbra a kedvezményeiket és megszűnt azt a gyakorlat is, hogy a kereskedő egy-egy akció előtt átmenetileg megemeli az árakat, majd ebből a feltupírozott összegből biztosít százalékos engedményt.

leárazás, akció
Mit tehetünk, ha gondunk akad egy leárazott áruval? Fotó: Huszár Márk / Heves Megyei Hírlap

Erre figyeljünk, ha üzletben vásárolunk akciós terméket

  • Nézzük meg, hogy fel van-e tüntetve a terméken az eredeti ár és a csökkentett ár is. Ha csak %-ban van kiírva a csökkentés mértéke, az törvénytelen.
  • Ha különböző árai vannak egy terméknek egy bolton belül, a legalacsonyabbat kell kifizetnünk, ha pedig már megvettük és nem ezt az árat fizettük meg, a különbözet visszajár.
  • Azzal is érdemes tisztában lenni, hogy ha kint van egy akciós ár egy terméken, az az érvényes ára (kivéve, ha az üzletben máshol egy alacsonyabb van feltüntetve), hiába kezdődik csak például másnap az akció.
  • Az akció feltételeiről előre tájékoztatni kell a vevőket, és ennek mindig nézzünk is utána.

Erre figyeljünk, ha online veszünk akciós terméket

  • Ha ismeretlen helyről rendelünk, mindig olvassuk el az ÁSZF-et.
  • Ha lehet, ne utaljunk előre, kérjük utánvéttel a szállítást.
  • Pontosan adjuk meg a szállítási címet és az elérhetőségeinket.
  • Csak olyan helyről rendeljünk, ahol pontosan tudható, kitől vásárolunk: cég neve, elérhetőségei, telephelye, székhelye is fel van tüntetve.

Ezt tehetjük, ha gond van egy termékkel

A kuponos akcióban kínált termékre, szolgáltatásra is az általános szavatossági-jótállási előírások és panaszkezelési szabályok vonatkoznak. Vagyis, ha kiderül, hogy hibás egy termék, az akciós ár ellenére ugyanúgy lehet reklamálni. Üzletben vásárolt termék esetén ilyenkor elsősorban ingyenes javítás vagy csere, másodsorban a vételár leszállítása vagy teljes visszafizetése jöhet szóba. Ha kijavításra veszik át az adott árucikket, külön elismervényt kell adniuk arról, mikor mehetünk érte, ezt az időpontot pedig a jegyzőkönyvben is fel kell tüntetni. Ha a vállalkozással nem sikerül megegyezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz vagy a békéltető testületekhez lehet fordulni. Online vásárolt termék esetén más a helyzet: ha hibás vagy nem tetszik egy termék, 14 napunk van visszaküldeni és visszakapjuk a pénzt. Fontos tudni, hogy

  • az üzletek nem köthetik a pénz visszafizetését az eredeti csomagolás, doboz meglétéhez,
  • minden webshop köteles elállási mintát közzétenni a weboldalán,
  • a visszaküldés költsége - hacsak az üzlet máshogy nem dönt - a vevőt terheli, viszont az első szállítási költség is visszajár a vételár mellett.

 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek