kulcsár edina
Sok üzletben már elindultak az év végi nagy leárazások. Összegyűjtöttük, mire érdemes figyelni, amikor leértékelt árut veszünk és mit tehetünk, ha gondunk akad egy akciósan vett termékkel.
Online már több üzlet is elkezdte a leárazásokat, az első nagy őszi, országos bolti leértékelés pedig hamarosan kezdetét veszi, ezt a több napos akciót pedig számos másik követi majd, egészen karácsonyig. Milyen szabályokat kell betartaniuk ilyenkor a kereskedőknek, mire figyeljenek a vásárlók és mit tehetnek, ha gondjuk akad egy leárazott termékkel? Most kiderül!
Az első országos leárazáson idén 335 márka termékeit vásárolhatjuk meg több mint 4500 üzletben és persze online is. A kedvezmény mértéke 20-55 százalék lesz, az akció időtartama pedig október 12-től 15-ig tart majd, bizonyos kedvezményeket (Rossmann és az eMAG kupon) pedig már október 9-től igénybe lehet venni.
Az üzletek szabadon dönthetnek arról, hogy mit és mennyivel áraznak le, de néhány szabályt be kell tartaniuk közben. Két dolog közül választhatnak: vagy időkorláthoz kötik, vagy időkorlát nélkül szervezik meg az akciót. Ha időhöz kötik, akkor kötelesek az akció időtartama alatt végig elérhetővé tenni az akciós termékeket. Nem fordulhat olyan elő, hogy nyitás után egy órával már nincs a meghirdetett termékből. Az időkorlát nélküli akciók pedig jellemzően a készlet erejéig vagy a következő akcióig tartanak.
Már csak egyféleképpen jelezhetik a kereskedők a leértékelések mértékét a hirdetéseikben, a kirakatban, a polcokon, a katalógusokban és honlapjaikon: minden esetben fel kell tüntetni a korábbi árat, ami kizárólag a megelőző legalább harminc napon belüli legalacsonyabb ár lehet. Vagyis elméletben az ügyeskedő üzletek, webshopok már nem kerekíthetik mutatósabbra a kedvezményeiket és megszűnt azt a gyakorlat is, hogy a kereskedő egy-egy akció előtt átmenetileg megemeli az árakat, majd ebből a feltupírozott összegből biztosít százalékos engedményt.
A kuponos akcióban kínált termékre, szolgáltatásra is az általános szavatossági-jótállási előírások és panaszkezelési szabályok vonatkoznak. Vagyis, ha kiderül, hogy hibás egy termék, az akciós ár ellenére ugyanúgy lehet reklamálni. Üzletben vásárolt termék esetén ilyenkor elsősorban ingyenes javítás vagy csere, másodsorban a vételár leszállítása vagy teljes visszafizetése jöhet szóba. Ha kijavításra veszik át az adott árucikket, külön elismervényt kell adniuk arról, mikor mehetünk érte, ezt az időpontot pedig a jegyzőkönyvben is fel kell tüntetni. Ha a vállalkozással nem sikerül megegyezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz vagy a békéltető testületekhez lehet fordulni. Online vásárolt termék esetén más a helyzet: ha hibás vagy nem tetszik egy termék, 14 napunk van visszaküldeni és visszakapjuk a pénzt. Fontos tudni, hogy