tóth gabi
A német autóklub elkészítette az ötvenedik, jubileumi tesztjét. Ebből az alkalomból 50 abroncsot vizsgáltak meg. Az eredmények szerint ezt a tíz nyári gumit nyugodtan megveheted.
Az idei teszt különlegessége nem csak az, hogy ez az ötvenedik, hanem hogy szinte minden Németországban megvásárolható vagy megrendelhető gumiabroncs szerepel benne, minden árkategóriából. Ezek lettek idén a legjobb és legrosszabb nyári gumik az ADAC legfrissebb tesztjén.
Akkoriban még arra keresték a választ, hogy az addig megszokott tüskés abroncsok helyett hogyan fogják átvészelni a telet az autósok sima futófelületű gumikkal. Az úthibák miatt ugyanis le kellett cserélni a szöges gumikat. Az ADAC tesztje abban az évben a svájci Engadinban zajlott, egy genfi jégpályán, illetve a Pirelli tesztpályáján Olaszországban. 50 évvel később a német autóklub és európai partnerei még mindig tesztelik a gumikat, az évforduló megünneplésére pedig most 50 nyári gumit vizsgáltak meg a legkelendőbb 205/55 R16 V méretből, az olcsó távol-keletitől a drága franciáig.
Mivel az abroncs- és jármű-technológia is sokat változott az elmúlt 50 évben, úgy a teszt is fejlődött. Idén is vettek fel új kritériumot, ami beleszámít a végső pontszámba: a környezeti terhelést. 70%-os súllyal viszont továbbra is a vezetési biztonság száraz és nedves úton a fő tesztkritérium. Emellett vizsgálják még a kopást, az üzemanyag fogyasztást, a zajkeltést és a gumik tömegét is.
A Goodyear, a Continental, a Michelin és a Bridgestone viszonylag drága prémium termékei állnak a lista élén, de felkerültek az élmezőnybe a japán Falken mellett a koreai Kumho, Hankook és Nexen gyártók nyári gumijai is. Az abszolút győztes a Goodyear Efficient Grip Performance 2 lett, a második helyett a Continental Premium Contact 6, a harmadik pedig a Michelin Primacy 4+.
21 modell – köztük sok ismert márka – ért el kielégítő összesített értékelést. Általában a vizes utakon tapasztalható szerepeltek gyengébben, száraz utakon ritkábban voltak hiányosságaik. 12 modell pedig épphogy átment a teszten.
Annak ellenére sorolta ezeket az abroncsokat a kerülendő kategóriába az ADAC, hogy néhány teszten kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. A rendkívül strapabíró kínai Double Coin DC99- el például csaknem 65.000 kilométert lehet megtenni, de csak addig lehet megbízni benne, amíg nedves úton nem kényszerülünk fékezni vele: 80 km/h-tól ugyanis 59,3 méteres a féktávja. A legrosszabb hétben végzett ezen kívül a Rotalla RH 01; a Berlin Tires Summer UHP 1 G2; a Lassa Driveways; az Evergreen EH 226; a Riken Road Performance és a Premiorri Solazo. A teljes lista ide kattintva tekinthető meg.