kulcsár edina
Sok eső, reggeli hidegek, köd. Csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Így kell rájuk felkészülni.
Nemcsak a rosszabb látási viszonyok, hanem a kevésbé tapadó útfelület is próbára teszi az ősszel közlekedőket. Mindez természetes velejárója az évszaknak és fel is lehet rá készülni.
Már megérkeztek a tartósabb, sűrű ködök, amik a nyílt térségeken, autópályák nyomvonala körül is kialakulnak. Ködös útszakaszra érve a sebesség csökkentésével lehet felkészülni a rövidebb látótávolságra, ami csökkenti az észlelési időt. Érdemes az első és a hátsó ködlámpákat is felkapcsolni a kényes szakaszokon, ezzel segítjük a többi közlekedőt az észlelésben, így óvjuk magunkat is, és támpontot is adunk egymásnak a távolságok felméréséhez, a forgalom követéséhez-hívja fel a figyelmet a rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága.
A ködös szakaszról kiérve a ködlámpákat le kell kapcsolni, mert normál látási viszonyok között a fényük zavaró, a hátsó mindig, az első pedig elsősorban éjszaka. De érdemes a normál nappali menetfény helyett a tompított világítást használni, mert annak a fényereje nagyobb, messzebbről észlelhető, valamint világítanak a hátsó lámpák is, amely a hátulról közeledőknek segíti a jármű észlelését. A ködben arra is számítani kell, hogy az útfelület csúszósabb, tehát a megszokott szárazúti fékútnál hosszabb távokkal kell számolni, és a biztonságos kanyarsebesség mértéke is alacsonyabb.
Esőben szintén a látótávolság- és az útfelület tapadóképességének a csökkenésére kell számolni, csak a ködhöz képest fordított az arány. Míg ködben az észlelési távolság rövidülése az elsődleges zavaró tényező, az útfelület nyálkássága a ráadás, esőben pont fordítva van. A vizes útfelületre kell esőben elsősorban figyelni, a látótávolság kevésbé csökken, inkább a járművek üvegfelületein jelen lévő vízcseppek korlátozzák a kilátást.
Esőben könnyen előfordul, hogy egy útszakasz egyik részén teljesen jó tapadnak az abroncsok, egy másik részre érve a tapadóképesség viszont jelentősen csökken, vagy nagyobb vízvastagság esetén meg is szűnik. Emiatt esőben vezetve, ha úthibákban megálló vizet vagy átfolyást látunk, csökkentsük a sebességet és kikerüljük ki ezeket. Ezen kívül ilyenkor nagyon fontos, hogy jó állapotúak legyen az abroncsaink, az ablaktörlőlapátok és, hogy tiszta legyen belül is a szélvédő.