tóth gabi
Az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok trükkös gyakorlatra hívják fel a figyelmet: úgy vesznek rá, hogy előfizess valamire, hogy észre sem veszed.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is találkozott már hasonló csalási módszerrel, mostantól pedig a bankkártyatársaságok is segítik a hatóságokat ez ellen a csalásfajta elleni fellépésben. Ezekre figyelj, hogy ne válj a csalók áldozatává!
Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (CPC) arra figyelmezteti az internethasználókat, hogy egyes cégek rejtett, manipulatív módon veszik rá a gyanútlan felhasználókat arra, hogy előfizessenek a szolgáltatásaikra. Például egy ingyenes próbaverziót, vagy kedvező bevezető ajánlatot ígérnek, cserébe elkérik a bankkártyaadatainkat, valójában pedig észrevétlenül előfizetést köttetnek velük, amiért havidíjat számítanak fel. A levonások ismétlődéséről a cégek nem tájékoztatják az embereket, vagy elrejtik az apró betűs részekben. Hasonló módszerekkel az uniós fogyasztók körülbelül 10%-át vették már rá nem kívánt előfizetésekre.
A GVH 2020-ban 1,6 milliárd forintra bírságolt egy társkereső oldalakat működtető luxemburgi céget. A magyar hatóság akkor azt állapította meg, hogy a be2.hu és az academicsingles.hu társkereső weboldalak számos módon tisztességtelenül jártak el a fogyasztókkal szemben. Többek között ingyenesként hirdették az oldalak használatát, valójában csak díjfizetés ellenében lehetett például üzenetet küldeni. Ezen kívül nem lehetett pontosan tudni, mennyi időre is szól egy-egy előfizetés, és hogyan lehet azt lemondani.
Az európai hatóságok vizsgálata alapján a trükköző cégek kihasználták azt is, hogy a bankkártyatársaságok szabályai nem biztosították megfelelően a rendszeres fizetésekre vonatkozó tranzakciók engedélyezését-áll az erről szóló közleményben. A hatóságok ezért felkérték a három nagy szolgáltatót – a Mastercardot, a VISA-t és az American Expresst –, hogy működjenek közre az ilyen típusú csalások elleni fellépésben. Mindhárom cég vállalta a szükséges szabályváltoztatásokat, ami az ismétlődő kifizetéseket érinti. Az American Express így többek között előírta a kereskedők számára, hogy ismétlődő fizetés esetén az első levonásról küldjenek emlékeztetőt. A Mastercard és a VISA még tovább ment, ők azt is részletesen előírták, hogy a kereskedőknek hol kell megjeleníteniük a kifizetések ismétlődésével kapcsolatos információkat: ott, ahol a bankkártya adatokat kell megadni.
A trükkös előfizetésektől nehéz megszabadulni, ezért a legjobb, ha véletlenül se kötünk ilyet. Ezt elkerülendő: