Létrehozva: 2023.01.26.
Módosítva: 2023.01.26.

A tudtod nélkül vesznek rá, hogy előfizess! – Aljas módszerre derült fény

Az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok trükkös gyakorlatra hívják fel a figyelmet: úgy vesznek rá, hogy előfizess valamire, hogy észre sem veszed.

Szerző MZ/X

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is találkozott már hasonló csalási módszerrel, mostantól pedig a bankkártyatársaságok is segítik a hatóságokat ez ellen a csalásfajta elleni fellépésben. Ezekre figyelj, hogy ne válj a csalók áldozatává!

Fotó: Pixabay.com

Minden tizedik embert vertek már így át 

Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (CPC) arra figyelmezteti az internethasználókat, hogy egyes cégek rejtett, manipulatív módon veszik rá a gyanútlan felhasználókat arra, hogy előfizessenek a szolgáltatásaikra. Például egy ingyenes próbaverziót, vagy kedvező bevezető ajánlatot ígérnek, cserébe elkérik a bankkártyaadatainkat, valójában pedig észrevétlenül előfizetést köttetnek velük, amiért havidíjat számítanak fel. A levonások ismétlődéséről a cégek nem tájékoztatják az embereket, vagy elrejtik az apró betűs részekben. Hasonló módszerekkel az uniós fogyasztók körülbelül 10%-át vették már rá nem kívánt előfizetésekre.

A magyar hatóság is találkozott már ilyen módszerrel

A GVH 2020-ban 1,6 milliárd forintra bírságolt egy társkereső oldalakat működtető luxemburgi céget. A magyar hatóság akkor azt állapította meg, hogy a be2.hu és az academicsingles.hu társkereső weboldalak számos módon tisztességtelenül jártak el a fogyasztókkal szemben. Többek között ingyenesként hirdették az oldalak használatát, valójában csak díjfizetés ellenében lehetett például üzenetet küldeni. Ezen kívül nem lehetett pontosan tudni, mennyi időre is szól egy-egy előfizetés, és hogyan lehet azt lemondani.

A hatóságok szerint a módszer a bankok szabályai miatt létezhet

Az európai hatóságok vizsgálata alapján a trükköző cégek kihasználták azt is, hogy a bankkártyatársaságok szabályai nem biztosították megfelelően a rendszeres fizetésekre vonatkozó tranzakciók engedélyezését-áll az erről szóló közleményben. A hatóságok ezért felkérték a három nagy szolgáltatót – a Mastercardot, a VISA-t és az American Expresst –, hogy működjenek közre az ilyen típusú csalások elleni fellépésben. Mindhárom cég vállalta a szükséges szabályváltoztatásokat, ami az ismétlődő kifizetéseket érinti. Az American Express így többek között előírta a kereskedők számára, hogy ismétlődő fizetés esetén az első levonásról küldjenek emlékeztetőt. A Mastercard és a VISA még tovább ment, ők azt is részletesen előírták, hogy a kereskedőknek hol kell megjeleníteniük a kifizetések ismétlődésével kapcsolatos információkat: ott, ahol a bankkártya adatokat kell megadni.

csalás, bankkártya, kártya,
Fotó: Pixabay.com

Mit tehetünk, hogy ne legyünk ilyen típusú csalás áldozatai?

A trükkös előfizetésektől nehéz megszabadulni, ezért a legjobb, ha véletlenül se kötünk ilyet. Ezt elkerülendő:

  • mindig olvassuk el az általános szerződési feltételeket (ÁSZF);
  • mindig olvassuk el az apróbetűs részeket;
  • használjunk virtuális vagy webkártyát az online vásárlásokhoz, amin csak annyi pénz legyen, amit épp elkölteni készülünk;
  • használjuk a bankunk mobilapplikációját, amin kapcsoljuk be az ingyenes push értesítés funkciót, így minden pénzmozgásról azonnal tudni fogunk;
  • ha nincs a bankunknak mobilapplikációja, minden hónapban nézzük át a számlakivonatunkat, nincs-e benne ismétlődő utalás, kiadás;
  • ha gondunk akad egy szolgáltatás lemondásával - főleg, ha nem is tudtunk róla - értesítsük a hatóságokat.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek