RETRO RÁDIÓ

Ezzel a projekttel javult a ferihegyi áruszállítás hatékonysága

Ezzel a projekttel javult a ferihegyi áruszállítás hatékonysága
P. Petra
Szerző
P. Petra
Létrehozva2018. 02. 17. 12:45

Az A-Híd bonyolult körülmények között sikeresen fejlesztette tovább a reptér iparvágány hálózatát.

Elkészült a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér iparvágány felújításával az A-Híd Zrt. A vasúti pályás munkák:

  • 3,5 km vágány bontását és mintegy 6 km építését,
  • 8 csoport kitérő kibontását, felújítását és visszaépítését,
  • valamint 5 csoport új betonaljas kitérő beszerzését, beépítését foglalták magukba.
  • A vágányhálózat mentén és az átrakó területén új térvilágítás épült, a tüzivíz hálózatot mintegy 700 méteren kibővítették. Az ágyazatot és a betonaljakat új beszerzésből, a síneket legalább 20%-ban új anyagból kellett biztosítani. A vágányok 70%-ban úgynevezett „légi oldalon”, azaz a repülőtér biztonságilag ellenőrzött területén belül helyezkednek el.

    Ezért volt szükség a beruházásra

    A budapesti repülőtér iparvágány hálózata 1977-ben épült ki, elsősorban a fűtést és melegvíz-ellátást biztosító központi kazánház tüzelőanyag szükségletének kiszolgálására. A nyolcvanas évek végétől kihasználatlan hálózat 2013-tól ismét funkciót kapott, amikor a légi forgalom üzemanyag szükségletének biztosításához a csővezeték mellé a vasúti tartálykocsis beszállítás lehetőségét is kiépítették. Ez a régi betonüzem területén egy lefejtő telep és az ahhoz vezető iparvágány kialakítását jelentette.

    Az elmúlt években ez a megoldás bizonyította létjogosultságát, ezért a Budapest Airport Zrt. egy további lefejtő építését, egyúttal a vágányhálózat kibővítését határozta el. A projekt továbbá magában foglalta a Budapest-Arad vasútvonal multimodális csomópontba történő bekötéseként egy új, négyvágányos konténerátrakó kiépítését is. A vágányhálózat és az átrakó megvalósítását sikerült közbeszerzési eljárás során az A-Hídnak megnyernie, és az idei év márciusa és novembere között megvalósítania. Az átrakó és a vágányok 30%-a már a „földi oldalon” találhatók.

    Az üzemanyag lefejtő kibővítése külön közbeszerzési eljárásban, egy párhuzamos projektként készült el a Vamag Elit Kft. vállalkozásában, de a lefejtő területére benyúló vágány az A-Híd kivitelezésében épült. Ha szükséges, a vasúton történő üzemanyag beszállítás akár már idén is üzemelhet.

    Számos kihívást kellett legyőzni a repülőtéri helyszín miatt

    Kovács Dénes, az A-Híd munkatársa lapunknak a projekt kihívásairól így számolt be:

    „A műszakilag egyébként nem túl bonyolultnak látszó létesítmény megvalósítása során a repülőtéren történő munkavégzés miatt számos nehézséggel kerültünk szembe. A dolgozó személyzet és a gépek, járművek beléptetési procedúrája, a kíséret biztosítása, a kapunyitások és engedélykérések minden nap külön kis ütközetet jelentettek, amelynek eredményeként

     

    jó esetben kilenckor megkezdhető volt a munka, rosszabb esetben néhány ember nem jutott be aznap.

    Az első hónapok után nyilvánvalóvá vált, hogy az ütemterveink ilyen viszonyok között nehezen tarthatóak, erőforrás-növelést igényelnek, amely persze újabb személyzet és géppark beléptetésével járt. Az egymás mellett futó, részben egymásra épülő munkák lebonyolításában a megrendelő rugalmas, konstruktív hozzáállása nagy segítségünkre volt.”

    Ripost hírek

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.