RETRO RÁDIÓ

Elkezdték felszínre hozni a tavaly elsüllyedt Bayesian szuperjachtot

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 04. 30. 16:48

A művelet 11 milliárd forintba kerül.

Nemzetközi partnerek segítségével az olasz hatóságok megkezdték a tavaly nyáron Palermo közelében elsüllyedt Bayesian szuperjacht kiemelését a Földközi-tengerből, amin mások mellett életét vesztette a brit milliárdos, Mike Lynch és a lánya is. Előzetes számítások szerint a mentési munkálatok 27 millió euróba, azaz átszámítva 11 milliárd forintba kerülnek majd. A hajó kiemelésére többek közt azért van szükség, mert a fedélzetén szupertitkos merevlemeznek lehetnek, melyek terhelő információkat tartalmaznak külföldi kormányokra, köztük Oroszországra és Kínára nézve - jelentette Guardian brit napilap online kiadása. 

Elkezdték felszínre hozni a tavaly elsüllyedt Bayesian szuperjachtot

Az 56 méter hosszú Bayesian szuperjacht 2024. augusztus 19-én süllyedt el Szicília partjainál, miután a hajóra egy hirtelen jött heves vihar csapott le a hajnali órákban. Megdöbbentő módon a jacht kevesebb mint 60 másodperc alatt süllyedt el. A tragédia áldozatai között volt a „brit Bill Gatesként” is emlegetett Mike Lynch, valamint 18 éves lánya, Hannah. A milliárdos vállalkozó és barátai azt ünnepelték a hajón, hogy Lynchet és üzlettársát felmentették egy 13 éve húzódó per után.

A fedélzeten tartózkodott még Lynch ügyvédje, Chris Morvillo (Clifford Chance), felesége, az ékszertervező Neda Morvillo, valamint a Morgan Stanley International elnöke, Jonathan Bloomer és felesége, Judy Bloomer, aki korábban pszichoterapeuta volt – ők mindannyian életüket vesztették. A jacht séfje, Recaldo Thomas volt a hetedik halálos áldozat. A balesetet tizenöten élték túl.

A nyomozók azt gyanítják, hogy a hajó fontos bizonyítékokat rejthet, köztük két szupertitkos merevlemezt, melyek ha illetéktelen kezekbe kerülnek, súlyos biztonsági kockázatot jelentene. Feltételezések szerint Lynch nem bízott a megfelelő és megbízható adattárolásban, és mindenhová magával vitte a számára fontos adathordozókat.

A hatóságok arra is szeretnének választ kapni a roncsokból, hogy valóban emberi mulasztások vezettek-e a katasztrófához, ahogyan azt kezdetben feltételezték, vagy más tényezők is közrejátszhattak. A hajó kiemelését követően törvényszéki vizsgálat dönti majd el, hogy például egy vízzáró nyílás nyitva maradt-e, vagy a hajótest kiemelése szakszerűen történt-e.

A roncs 50 méteres mélységben fekszik Porticello kikötőjénél, amelyet az olasz hatóságok őriznek. A szakértők rendkívül bonyolult mentési műveletre számítanak.

A szicíliai kikötői hatóságok 650 méteres kizárási zónát rendeltek el a roncs körül, megtiltva bármilyen hajózást, horgonyzást, búvárkodást, úszást vagy halászatot, amíg a valószínűleg hetekig elhúzódó mentés tart. A nyílt tengeren az Hebo Lift 10 – Európa egyik legnagyobb úszódaruja – 83 méteres karjával fogja kiemelni a hajót a tenger fenekéről.

A mentés költségeit a biztosítók mintegy 30 millió dollárra becsülik, amelyet a Bayesian biztosítói állnak majd.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.