
Szintet lépett az orosz kultúra eltörlése, elképesztő, milyen döntést hozott a brit Nemzeti Galéria

Az orosz-ukrán háború irracionalitására nehéz ésszerű válaszokat adni, de a nyugati értelmiség orosz-ellenes lépésein már-már a totális téboly jelei mutatkoznak.
Az orosz-ukrán háború kirobbanása után egyfajta orosz-ellenes kultúrharc vette kezdetét a világ boldogabbiknak tartott felén, ahol a döntéshozók egyre bizarrabb módszerekkel igyekeznek kiszorítani a nemzetközi kulturális életből mindent és mindenkit, akinek köze van Oroszországhoz. Az ijesztő jelenség azzal kezdődött, hogy az orosz sportolókat eltiltották a nagy nemzetközi versenyektől, majd lavinaszerűen, gyorsan egymás után következtek be az egyre durvább - sok esetben céltalan - orosz-ellenes lépések. Például a Rotterdami Filharmonikusok megszakította a munkakapcsolatát Valerij Gergijev orosz sztárkarmester, a Cseh Nemzeti Színház törölte a következő évadjából Pjotr Csajkovszkij orosz zeneszerző "A cárnő cipellője" című operáját, egy nemzetközi macskaszövetség, a Fédération Internationale Féline (FIFé) pedig kitiltotta az orosz macskákat a kiállításairól.
Sokáig úgy tűnt, hogy az orosz házi kedvencek elleni szankciónál groteszkebb döntés nem fog születni, most azonban nagyon úgy fest, hogy a brit Nemzeti Galériának (National Gallery) sikerült rátennie egy lapáttal, a múzeum kurátorai ugyanis átnevezték Edgar Degas francia impresszionista művész "Orosz táncosok" című alkotását - írja a brit Guardian. A 120 éve született pasztelkép új neve - nem meglepő módon - az "Ukrán táncosok" lett, amit természetesen hatalmas üdvrivalgással fogadtak a nemzetközi liberális mainstream oszlopos véleményformálói.

A Nemzeti Galéria szóvivője a döntéssel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy "a festmény címe évek óta vita tárgyát képezi, és a tudományos szakirodalom is kiemelten foglalkozott már vele." Mint mondta, az orosz-ukrán háború miatt fokozott figyelem irányult az alkotásra, ezért úgy érezték, hogy "eljött a megfelelő pillanat a festmény címének frissítésére." Továbbá a döntés kapcsán hozzátette, hogy a gyűjteményükben lévő festményekkel kapcsolatosan folyamatosan kutatómunkát végeznek, és minden esetben frissítik egy alkotás címét, amikor új információk látnak napvilágot.
A festmény új nevét több Nagy Britanniában élő ukrán művész is méltatta. Mariia Kashchenko, az Art Unit nevű, feltörekvő ukrán művészeket tömörítő szervezet elnöke például azt mondta, hogy "az orosz művészet - mint fogalom - egy könnyű gyűjtőnév volt, de végre eljött az idő, hogy nevén nevezzék a dolgokat."
Olesya Khromeychuk, a londoni Ukrán Intézet igazgatója pedig a következőket írta a Der Spiegel című német magazinban: "Minden londoni galéria - vagy múzeumlátogatás, ahol a Szovjetunióból származó művészeti vagy filmművészeti alkotások vannak kiállítva, a régió szándékos félreértelmezéséről árulkodik, mint egy végtelen Oroszországról, ahogyan azt az Orosz Föderáció jelenlegi elnöke is szeretné látni".






