RETRO RÁDIÓ

Föld körüli útra indult volna az egyetlen magyar tengeralattjáró

Létrehozva2025. 11. 17. 10:30

Megtaláltuk a magyar tengeralattjáró két kísérőhajóját Ercsiben. Szigetvári Mátyás udvarán állnak. A férfi a magyar tengeralattjáró föld körüli expedíciójának egyik részvevője lett volna, és a mai napig őrzi a múltra emlékeztető ereklyéket.

Kevesen vannak, akik nem hallottak még a magyar tengeralattjáróról. Annak ellenére, hogy Magyarországnak se tengere, se tengerpartja sincs, tengeralattjárója mégis volt. Az ötlet Forintos Gyula taxisofőr fejéből pattant ki, és a kilencvenes években megálmodta a Polaris-2-t, amit saját kezűleg épített meg. A Dunán keresztül szeretett volna eljutni vele a tengerig, majd megkerülni a földet. Többen csatlakoztak a nem mindennapi ötlethez. Szigetvári Mátyás oroszlánrészt vállalt a tengeralattjáró tervezésében és a kivitelezésében is.

Forintos Gyula a magyar tengeralattjáróval 1990-ben
Forintos Gyula a magyar tengeralattjáróval 1990-ben  Fotó: Fortepna/Vimola Károly

Magyar tengeralattjáróval a világ körül 

Először búvárkodni kezdtem, majd később részt vettem egy búvárklub megalakításában. Így ismerkedtem meg Forintos Gyulával, aki egy föld körüli tengeralattjárós expedíció megvalósításán dolgozott, melynek részese lettem. Ráláttam már a Polaris-1 építésébe is, de az nem aratott sikert, mert nem bírta a tengeri viszonyokat. Ezután döntött Forintos Gyula a Polaris-2 megépítése mellett

 - emlékszik vissza Szigetvári Mátyás, aki a második tengeralattjáró építésében már aktívan részt vett, melynek a magasnyomású levegőrendszereit tervezte és valósította meg. De a kompresszorok beszerzése, és a mentési terv kidolgozása is Mátyás feladata volt. A férfi részt vett a hajó vízre bocsátásában is mint búvár az Újpest öbölben.

Szigetvári Mátyás és az egyik kísérőhajó Fotó: Ripost

Gyula a rendszerváltás idején határozta el, hogy megépít egy tengeralattjárót, és világkörüli útra indul majd vele a Dunáról. A hajó minden apró részlete precíz munkát igényelt, hiszen egyetlen repedés is végzetes lehetett volna a merülés során, ezért a kivitelezés önmagában is egyedülállónak számított.

Sokat dolgoztunk a tengeralattjáró megépítésén, ami miután elkészült, hadiállományba lett véve. A tervünk egy világkörüli expedíció lett volna, melynek a feladatai közé tartozott többek a nemzeti színű bójazászló elhelyezése, és természeti jelenségek megfigyelése és tudományos mérések elvégzése a déli sarkmezőn, melynek jege alatt szerettünk volna közlekedni a tengeralattjáróval. Az utazáshoz kísérőhajókra is szükség lett volna, melyeket hermetikusan lezártunk volna, és a terv szerint kötéllel húztuk volna magunk után

 - emlékszik vissza Mátyás, aki hozzáteszi, hogy ennek a két hajónak a szállítási funkcióján túl biztonsági szerepe is lett volna. Ezekre tudott volna átszállni a legénység vész esetén.

Meg is vásároltam a két hajtót. Azóta is itt állnak a kertemben, és emlékeztetnek Magyarország egyetlen tengeralattjáróra, ami végül sosem jutott el a tengerig, hanem az utolsó információk szerint egy telephelyen rozsdásodik Vásárosnaményban

 - zárja a beszélgetést Mátyás, aki nagyon örül, hogy részese lehetett a nagy álmokat szövögető Forintos Gyula tengeralattjárójának építésének.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.