
Nehezen tanul a gyerek? Neki is járnak ezek a kedvezmények!
Sok, tanulási nehézséggel küszködő diák kezdi meg a tanévet. De nem maradnak magukra, számos iskolai kedvezmény segíti a boldogulásukat.
Az iskolás évek minden gyermek számára kihívást jelentenek, de vannak diákok, akiknek bizonyos képességterületeken sokkal nagyobb akadályokkal kell szembenézniük. Ezeket nevezzük tanulási nehézségeknek vagy tanulási zavaroknak. Ide tartozik például a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, diszortográfia, valamint a figyelemzavar és az ADHD. A jó hír, hogy az iskolákban felkészültek ezek kezelésére: a gyerekek különféle iskolai kedvezményeket, felmentéseket és speciális támogatást kaphatnak, hogy ne induljanak hátránnyal társaikhoz képest.

A jelek sokszor már az alsó tagozatban megmutatkoznak. Például, ha egy gyerek nehezen tanul meg olvasni, gyakran téveszti a betűket, csúnyán ír, rosszul fogja a ceruzát vagy ha a számolásban állandóan hibázik, felmerül a gyanú, hogy diszlexiás, diszgráfiás vagy diszkalkuliás. Más esetben a figyelem megtartása okoz gondot, sokszor elkalandozik a gyerek vagy nehezen fejezi be a leckét. A szülők és a pedagógusok közös feladata, hogy ezeket időben észrevegyék és segítsenek a diáknak.
Ha felmerül a tanulási nehézség gyanúja, a gyermeket a pedagógiai szakszolgálathoz vagy nevelési tanácsadóhoz irányítják. Itt pszichológusok, gyógypedagógusok és más szakemberek végeznek vizsgálatokat, amelyekből kiderül, pontosan milyen problémáról van szó, és milyen segítségre van szüksége a diáknak. A szakvélemény alapján az iskola köteles biztosítani a megfelelő kedvezményeket és fejlesztést.
A leggyakoribb tanulási nehézségek és iskolai kedvezmények:
- Diszkalkulia: A diszkalkulia számolási nehézséget jelent. Az érintett gyerekeknek gondot okoz az alapműveletek elvégzése, a számfogalom kialakítása, gyakran tévesztenek vagy lassabban számolnak.
- Diszortográfia: Ez az írási zavar egyik formája, amikor a gyerek keveri a betűket, nem jól ragoz vagy helyesírási hibákat vét, annak ellenére, hogy fejben pontosan tudja a helyes alakot.
- Diszgráfia: Ez egy írási nehézség, amelynek során a gyermeknek gondot okoz a betűk helyes formálása, az írás folyamatossága és az írott szöveg áttekinthetősége.
- Diszlexia: Ez egy olvasási nehézség, amely során a gyermek lassabban, nehezebben és gyakran hibázva olvas, miközben az értelmi képességei átlagosak vagy akár átlag felettiek.
- Figyelemzavar és ADHD: Ilyen esetben a fókusz megtartása, a feladatok befejezése, a szabályok betartása okoz nehézséget. Ez nem lustaság, hanem neurológiai, idegi eredetű állapot.
- Beszédzavarok: A beszédzavaros gyerekeknél nehézséget okozhat bizonyos a hangok kiejtése, a folyamatos beszéd vagy a szókincs használata. Emiatt gyakran nem tudják pontosan kifejezni, amit tudnak.
Kedvezmények:
- használhatnak tanulást segítő eszközöket (számológépet, szótárakat, diktafont, helyesírás ellenőrzőt, fidet-spinner, egyéb fókuszálást segítő eszközök)
- dolgozatok és írásbeli vizsgák (érettség, egyetem felvételi stb.) helyett felelhetnek szóban (még matematikából is)
- nem számítják be a helyesírási hibákat az értékelésbe és felmentést kaphatnak bizonyos helyesírási feladatokból (diszgráfia, díszortográfia, diszlexia)
- ha az iskola igazgatója erre engedélyt ad, akkor érettségin mentesíthetik az érdemjegy adása alól, vagy másik tantárgyat választhat
- nyelvvizsga alól is mentesülhetnek, ha a nehézségük ezt indokolja (diszgráfia, díszortográfia, diszlexia)
- a dolgozatoknál és vizsgáknál fix idő + 30% hosszabbítás,
- súlyos beszédzavar vagy fogyatékosság esetén engedélyezett lehet a telefon vagy tablet használata feladatmegoldásra,
- joguk van fejlesztő pedagógushoz járni, amit az iskolának biztosítania kell,
- online / hibrid oktatásban, ha nem megoldható a hosszabbított idő, a feladatokat papíron írhatják meg,
- az egyetemi tanulmányaik során plusz négy ingyenes félévet kaphatnak, ha állami ösztöndíjas keretben nem tudják időben teljesíteni a képzést.
- súlyos esetben felvételin + 40 pont jár érte,
- ösztöndíj támogatásoknál is plusz pontokat ér.
A tanulási nehézséggel küzdő diákok nem kevesebb tudással rendelkeznek, hanem más módon tudják azt kifejezni. A kedvezmények nem „könnyítések”, hanem esélyegyenlőséget biztosítanak: lehetővé teszik, hogy a gyerek tudása kerüljön előtérbe, ne pedig a nehézségeiből fakadó hibák.






